استاندار گیلان در دومین مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی

آمادگی گیلان برای مشارکت در تقویت شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دومین مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی صبح امروز با حضور استاندار گیلان در رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  ،دومین مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی صبح امروز با حضور استاندار گیلان در رشت برگزار شد.

اصلیمحمدعلی نجفی در این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در این مجمع گفت: دانش به عنوان یک نیروی محرکه برای توسعه اقتصادی در سطح دنیا شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی دارای منابع گسترده طبیعی هستند افزود: استفاده صحیح  و دانش بنیان از این منابع گسترده می­تواند موجب افزایش و سرعت بخشیدن به توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشورها شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت اصلاح در وضعیت فعلی علم و فن آوری کشورهای اسلامی به منظور استفاده از ظرفیت موجود تأکید و خاطرنشان کرد: ایده ایجاد شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی(INSTP) با هدف کاهش شکاف تکنولوژی میان بسیاری از جوامع اسلامی و کشورهای توسعه یافته با افزایش سطح تحقیق و توسعه بر همین اساس شکل گرفته است.

وی افزود: شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی از طریق گسترش و توسعه همکاری­های علمی- پژوهشی و فناوری می­تواند نقش مهم و پُررنگی در شکوفایی و توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی ایفا نماید.

استاندار گیلان با بیان اینکه ایران اسلامی در سالهای پس از انقلاب رشد چشمگیری در عرصه خوداتکایی به تولیدات علمی وفناورانه داشته است گفت: پس از توافق هسته ای، بسته شدن پرونده PMD و لغو تحریم های ظالمانه، شرایط  بهتری را برای انجام همکارهای علمی و  پژوهشی ایران در بخش های مختلف فراهم کرده و آمادگی حمایت همه جانبه از پارکها وجود دارد.

وی استان گیلان را دارای مزایای گسترده ای در جهت فعالیتهای دانش بنیان عنوان کرد و افزود: مراکز گسترده علمی و پژوهشی، جامعه مهندسی و دانشگاهی فرهیخته، منطقه آزاد انزلی، مرکز رشد تخصصی و گردشگری و مرکز رشد تخصصی کشاورزی از این دسته فعالیتها می باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: تشکیل ۲۵۰ واحد فناور و نوآور تحت حمایت و پژوهش پارک یک پتانسیل برای ایفای نقش مهم در مقایس منطقه ای و شبکه است.

وی کنسرسیوم مشترک شرکت های فناور برای صادرات را ظرفیت مهمی در تجارت مبتنی برفناوری و نوآوری دانست و تصریح کرد: آمادگی لازم در گیلان برای مشارکت در  تقویت شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی و گسترش همکاری ها در پژوهش های مشترک با دانشمندان و فناوران کشورهای عضو وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در همین راستا از دانش فنی و تخصصی استان در اجرای پروژه های کشورهای عضو حمایت و در برگزاری نمایشگاههای مشترک برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات فناورانه همکاری خواهیم کرد.

وی بر تسهیل صادرات محصولات کشاورزی منحصر بفرد استان گیلان به کشورهای عضو شبکه تأکید و خاطرنشان کرد: از ظرفیت کریدور شمال – جنوب و کنسرسیوم صادراتی برای پیوند با کشورهای حاشیه خزر استفاده خواهیم کرد و از موقعیت گردشگری گیلان برای گسترش همکاری ها با پارک های عضو شبکه استفاده می کنیم تا زمینه های تجارت مشترک در محصولات و خدمات فناورانه گسترش یابد.

در این مراسم حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رییس مرکز همکاری های علمی-بین المللی، مهدی کریمی قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی و مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز به سخنرانی پرداختند.

در خاتمه برگزاری این مجمع تفاهم نامه هایی بین شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی و دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی، شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی و مرکز علوم و فناوری نانو دانشگاه ماهاتما گاندی هند و پارک علم و فناوری گیلان و مرکز علوم و فناوری نانو دانشگاه ماهاتما گاندی هند به امضا رسید.

گفتنی است دومین مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای پاکستان، سوریه، نیجریه، سودان، بنگلادش، اندونزی، مصر و عراق و هندوستان در رشت برگزار شد.

لازم به ذکر است دبیرخانه مجمع عمومی شبکه پارک­های علم و فناوری کشورهای اسلامی در گیلان مستقر می باشد و درگاه صادرات محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان از طرف وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به پارک علم و فناوری گیلان سپرده شده است.

tel final1

Share