تاکید شورا بر ساماندهی بقعه متبرکه خواهر امام رشت

کارگروهی برای کمک های بیشتر به بقعه خواهر امام در شهرداری رشت تشکیل می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر رشت، نامه ی درخواست هیات امنای بقعه خواهر امام مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر رشت، نامه ی درخواست هیات امنای بقعه خواهر امام مورد بررسی قرار گرفت. در راستای این نامه، ریاست شورا از هیات امنای این بقعه دعوت نمود تا در صحن شورا حاضر شوند.  مرزکار و حجت الاسلام نوری سعید، امام جماعت و  از اعضای هیات امنای بقعه خواهر امام با حضور در صحن شورا خواستار توجه و کمک های بیشتر شورا و شهرداری به این مکان معنوی شدند.

SG207044_resizeمرزکار، ضمن برشمردن شرایط ویژه این مکان گفت: خوشبختانه استاندار محترم با تشکیل کارگروهی با حضور بسیاری از دستگاه های اجرایی استان، از مسئولان خواسته تا در بهسازی و آزادسازی حریم خواهر امام کمک کنند.

وی از تلاش های شورا و شهرداری در اجرای سنگ فرش و پیاده راه سازی مسیر منتهی به خواهر امام تقدیر کرد و گفت: سه باب منزل مسکونی در مسیر خواهر امام به زرجوب قرار دارد که شهرداری می تواند با خرید این خانه ها به ما کمک کند.

 وی همچنین عدم پارکینگ در این محدوده، عدم فضای سبز و پارک بازی کودک ، سد معبر، و کهنه فروشان در اطراف حرم را از معضلات این محدوده خواند و خواستار رسیدگی شهرداری در این موارد شد.

مرزکار همچنین گفت: نصب تابلوهای راهنمای مسیر به این بقعه از سوی شهرداری قابل تقدیر است اما رفت و روب و جمع آوری زباله اطراف حرم به کندی صورت می گیرد. ضمن اینکه شهرداری می تواند در اجرای فاضلاب حرم به ما کمک کند.

مرزکار همچنین ابراز داشت: لازم است برنامه های فرهنگی شهرداری  به جای میدان شهرداری در بقعه خواهر امام برگزار شود.

محمد حسین علوی، نیز بقعه خواهر امام را یک ظرفیت معنوی و گردشگری  توصیف کرد و گفت: باید فضایی ایجاد شود تا در خور این مکان باشد.

وی افزود: نکته ی اصلی نطق امروز بنده که به دلیل زمانی انجام نشد اولویت بندی پروژه هاست. باید چالش ها و ظرفیت های شهر  را به خوبی شناخت. هرچند که شهرداری متولی خواهر امام نیست ، اما بقعه خواهر امام  و محله ساغری سازان یک ظرفیت گردشگری است که باید به آن توجه ویژه شود.

 عضو شورا افزود: بودجه پیاده راه سازی در بودجه دیده شده و شورا می تواند با یک کار میدانی و با درگیر کردن دیگر دستگاه ها ، به این ظرفیت ها توجه کند.

 وی افزود: متاسفانه در شهرداری به دغدغه های  فکری و فرهنگی توجهی نمی شود، بقعه خواهر امام ، بهسازی دریاچه عینک و احیای رودخانه ها از جمله مواردی است که باید در اولویت شهرداری باشد.

کارگرنیا، نیز گفت: با گزارش ارائه شده توسط هیات امنا مشخص می شود بخش زیادی از کارهای فرهنگی انجام شده در خواهر امام توسط خیرین  و بازاریان انجام می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با اشاره به حمایت های جدی استاندار محترم و عضویت رئیس شورا در کار گروه بهسازی حرم خواهر امام گفت: تصمیمات خوبی در این کارگروه اتخاذ شده و لازم است متولی هر بخش وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

وی با ابراز تاسف از نیمه کاره رها شدن ساختمان حرم، و فاضلاب نامساعد بقعه اذعان داشت: شهرداری می تواند در این بخش ها کمک کند ، پیشنهاد می شود خود شهرداری نیز کاگروهی در این راستا ایجاد کرده و در حد توان و ظرفیت خود به مشکلات خواهر امام رسیدگی نماید.

حاجی پور نیز با اشاره به سوابق اتفاقات مهم تاریخی در این بقعه گفت: اولین تحصن مشروطه خواهان در این بقعه انجام شد، در این محدوده سالها پیش بازارچه ی زیبایی بود که انواع لوازم  برای زایران  عرضه می شد. شهرداری می تواند در احیای آن نقش موثر داشته باشد.

عضو شورا افزود: شهرداری می تواند سنگفرش و پیاده راه سازی محدوده مسجد جامع سمیع تا مدرسه ۱۷ شهریور را تا انتها انجام دهد، همچنین می تواند در آزادسازی اطراف حرم کمک کند .

وی همچنین خواستار دخالت نیروی انتظامی در جمع آوری کهنه فروشان این محدوده شد.

 فاطمه شیرزاد، عضو هیات رئیسه شورا ضمنخیر مقدم به هیات امنا گفت: متاسفانه سالها مسئولان در امر بازسازی خواهر امام کوتاهی کرده اند و از این ظرفیت گردشگری و مذهبی غافل شده اند.

 عضو شورا افزود: با وجود تشکیل کارگروهی بیدن منظور توسط استاندار محترم هنوز مشکلات خواهر امام حل نشده است، همدلی بین دستگاه ها لازم است.

عضو رسانه ای شورا افزود: مدیر اوقاف شهرستان رشت خبر داده بود که در سال ۹۱ این بقعه تکمیل می شود، امسال سال ۹۴ است و هنوز این بقعه ناتمام مانده است.

منشی شورا ابراز داشت: این نشان می دهد مسئولان در مقام حرف خوب سخن می گویند و عملگرا نیستند.

شیرزاد افزود: رشت ظرفیت های استانی و ملی زیادی همچون دکتر نوبخت را دارد و از آن به خوبی استفاده نمی کند، متاسفانه هنوز اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی ساماندهی رودخانه ها که هیات دولت تصویب کرده بود؛ تخصیص نیافته است، یک عزم جدی می خواهد . خواهر امام در سطح گشور و جهان شناخته شده است. باید همه برای بازسازی حرم تلاش کنیم. ما هم در شورا و شهرداری تا جاییکه بتوانیم کمک خواهیم کرد.

 وی تاکید کرد: برای بازسازی حرم، اعتبارت کلان می خواهیم، باید پروژه های شهرداری اولویت بندی شده و با همکاری اعضا، تلاش کنیم تا رشت در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و مذهبی شکوفا شود.

 رسولی دیگر عضو شورا نیز گفت: اولویت بندی پروژه ها باید خالی از نظر فردی و با مطالعه باشد. دو سال است درباره بودجه عملیاتی شهرداری صحبت می کنیم اما هنوز اجرایی نشده است. لازم است رئیس محترم شورا به شهردار این موضوع را اعلام نماید  تا دیگر نگران اولویت بندی پروژه ها نباشیم.

موسوی روزان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: دلسوزی تنها کفایت نمی کند و باید دست بکار شد. همه ما در این راستا مسئول هستیم، دو سال از عمر شورا می گذرد و به حکم وظیفه همه باید وارد عمل شویم.

عضو شورا تاکید کرد: تلاش مقامات ارشد استان ستودنی است اما در این راستا به حمایت های ویژه آیت الله قربانی و مدیر کل اوقاف بیشتر نیازداریم.

وی یاد و خاطره آیت الله لاکانی و دیگر کسانی که منشا خدمات برای این بقعه بودند را یاداوری نمود و ابراز داشت: لازم است در اجرای طرح های بازسازی حرم به طرح تفضیلی شهر رشت نیز توجه شود تا کارها بنیادی و اصولی انجام گردد، نباید کارهای مقطعی انجام داد تا یک باقیات و صالحاتی هم برای ما باقی بماند.

 در پایان مقرر شد مبلغ ۱۵ میلیون تومان برای کمک به خرید کولر به هیات امنای خواهر امام تخصیص یابد. همچنین مقرر شد با ایجاد کارگروهی در شهرداری، مجموعه شورا و شهرداری نیز در بهسازی بقعه همکاری نمایند.

Share