مدیـرعـامل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در جمع خبرنگاران مطرح کرد

گلایه از مشارکت پایین مردم در طرح تفکیک از مبدا و تفکیک زباله توسط افراد غیرمجاز

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیـرعـامل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت بازخورد این آموزش ها را نامناسب دانست و اعلام کرد: در خصوص طرح تفکیک از مبدأ کمتر از ۲۵ درصد مشارکت مردمی داشته ایم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مرتضی شریفی مدیـرعـامل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در نشست خبری ظهر امروز در رابطه طرح تفکیک از مبدأ اظهار داشت: طرح تفکیک از مبدأ در سال ۸۹ در شهر رشت کلید خورد و پیشرفت چشمگیری نیز داشت اما در سال های ۹۲ و ۹۳ به دلایل مختلف از جمله عدم توانایی پیمانکاران،نامناسب بودن بافت فرهنگی شهر و افراد غیر مجازی که در تفکیک از مبدأ در حال فعالیت هستند کاهش پیدا کرد.
مشارکت کمتر از ۲۵ درصدی مردم در طرح تفکیک از مبدا
shariبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا مرتضی شریفی در خصوص برنامه های صورت گرفته طرح تفکیک از مبدأ گفت: از اول آبان ماه با تعدادی از پیمانکارانی که توانایی بیشتری در این رابطه داشتند به توافق رسیدیم و علاوه بر آن به کمک سازمان های مردم نهاد آموزش چهره به چهره صد هزار خانوار صورت گرفت.
مدیـرعـامل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت بازخورد این آموزش ها را نامناسب دانست و اعلام کرد: در خصوص طرح تفکیک از مبدأ کمتر از ۲۵ درصد مشارکت مردمی داشته ایم.
اگر جلوی افراد غیرمجاز در طرح پسماند گرفته نشود پیمانکاران ورشکسته می شوند
مرتضی شریفی تفکیک از مبدأ را جمع آوری از کل مبادی تولید زباله خشک دانست که تنها یکی از این مورد زباله خانگی هستند و افزود: اصلی ترین مشکل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در تفکیک زباله افراد غیر مجازی هستند که در این کار فعالیت می کنند که این افراد به هیچ وجه به پیمانکاران ما اجازه کار تفکیک زباله از صنوف را که بسیار پرسود است، نمی دهند و این باعث می شود که پیمانکاران ما زیان بسیاری ببینند و اگر جلوی کار این افراد گرفته نشود مطمئناً طرح تفکیک از مبدأ شکست خواهد خورد.
وی تصریح کرد: در سال ۹۳ به کمک یک گروه نمایشی به تمام مهدکودک های رشت سرزدیم و با اجرای نمایش، آموزش های لازم در خصوص زباله های خشک و تر به خردسالان داده شده و قرار شده است که این طرح با همکاری آموزش و پرورش در مدارس نیز به اقتضای سنی دانش آموزان اجرایی شود.
وی همچنین در خصوص منطقه سراوان که محل دفن زباله های شهرستان رشت است اعلام کرد: این منطقه پیش از ماه سوم سال ۹۳ دارای تپه های ۱۵ و ۲۰ متری زباله بود که با حرکت انقلابی و جهادی مسطح شد و سپس برای جلوگیری از بوی نامطبوع و آزار دهنده آن مخلط شن و ماسه با یک قیمت قابل توجه بر روی آن ریخته شد.
۳ تا ۵ لیتر شیرآبه زباله در روزهای خشک و ۱۷ تا ۱۸ لیتر شیرآبه در روزهای بارانی
شریفی اضافه کرد: کنترل هفتصد تن زباله در ۲۴ ساعت که ۴۰۰ تن آن برای شهر رشت و ۳۰۰ تن آن برای حومه این شهر می باشد، کار بسیار سخت و دشواری است.
وی از وجود ۳ تا ۵ لیتر شیرآبه زباله در روزهای خشک و ۱۷ تا ۱۸ لیتر شیرآبه در روزهای بارانی خبر داد و افزود: این شیرآبه ها از لحاظ میکروبی چندین برابر استاندارد جهانی است که سر انجام این شیرابه ها به رود های رشت ریخته می شوند و به تالاب انزلی و سپس به دریای خزر ختم می شود.

مدیـرعـامل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت یکی از راه های کم کردن این شیرآبه را تفکیک زباله دانست و برای حل مشکل پسماند ها چند راهکار را برشمرد که از جمله آن راه اندازی کارخانه کمپوست ،دفن زباله به روش بهداشتی و استفاده از زباله سوز است که از آن می توان برق نیز تولید کرد.
وی در کوتاه مدت بهترین کار را کارخانه کمپوست و برای بلند مدت استفاده از زباله سوز دانست و افزود:دفن زباله به علت عدم وجود بیابان در گیلان تقریباً غیر ممکن است.
شریفی کمک های محیط زیست به سازمان پسماند را ضروری دانست و اعلام کرد: امیدوارم که این همکاری روز به روز افزایش یابد تا مشکلات شهر را بتوانیم حل کرد.
مدیـرعـامل سـازمان مدیریت پسماند شهرداری هدف از دو برنامه سفره هفت سین بازیافتی و تعویض زباله خشک با ماهی قرمز را نشان دادن اهمیت زباله های خشک و بازیافتی دانست.

Share