جعفرزاده:برخي دولتمردان با جبهه پايداري نشست و برخاست دارند

روحانی خانه‌تکانی اساسی در کابینه انجام دهد,برخی دولتمردان وفادار به او نیستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روزنامه اعتماد گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام داده که در آن ادعای ارتباط برخی اعضای دولت در سطح وزیر با جبهه پایداری مطرح شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روزنامه اعتماد گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام داده که در آن ادعای ارتباط برخی اعضای دولت در سطح وزیر با جبهه پایداری مطرح شده است.jafarzade8c36fb

 گفتگوی مذکور به شرح زیر است:

پیوند دوباره جبهه پایداری با احمدی‌نژاد از دید شما به عنوان یک نماینده مجلس که می‌توانید نسبت به برخی تحولات مطلع باشید، چقدر جدی است؟

استنباط من از جبهه پایداری این است که فکر می‌کنند گزینه‌ای برای ورود به انتخابات آینده و تضمین پیروزی‌شان، مثل احمدی‌نژاد ندارند. به عبارتی فکر می‌کنند که احمدی‌نژاد است که می‌تواند برد آنها را تضمین کند. به همین دلیل رویکردشان به سمت تطهیر دوران احمدی‌نژاد و برخی نیروهای نزدیک به او متمایل شده است.

  این برداشت را برای انتخابات مجلس دارند یا ریاست‌جمهوری؟

این برداشت کلی آنها برای ریاست‌جمهوری است چون به هر حال تاب تحمل دولت آقای روحانی را ندارند و ناگفته پیداست که تلاش خواهند کرد تا عمر دولت روحانی در همین چهار سال اول تمام شود. ولی برای رسیدن به آن موعد نیاز دارند تا در انتخابات مجلس دهم هم پیروزی‌هایی به دست بیاورند و حضورشان در مجلس را هم ادامه دهند و هم تقویت کنند. برای مجلس هم قطعا روی اطرافیان آقای احمدی‌نژاد حساب می‌کنند. هر چند شاید خود احمدی‌نژاد راسا وارد نشود اما تیم او فعال خواهند شد. منتها یک موضوعی را مد نظر قرار نمی‌دهند و آن هم ظاهر قضیه است. مردم در زمان تصمیم‌گیری بر اساس معیارهای دیگری رای می‌دهند و با توجه به خاطرات تلخ دوران احمدی‌نژاد، برداشت عمومی از دوران احمدی‌نژاد به این راحتی تغییر نمی‌کند و از این حیث به نظر من استراتژی آنها غلط است.

  آیا این استراتژی که شما به آن اشاره می‌کنید، نمودهای بیرونی، خصوصا در مجلس داشته است؟

بله. نشست‌ها الان جدی دنبال می‌شود. ما مطلع هستیم که قاطبه شب‌ها اعضای پایداری با احمدی‌نژاد جلسه مشترک دارند. در این جلسات برخی از اصولگرایان و اعضای جبهه پایداری شرکت می‌کنند و در حرف‌های خود می‌آوردند که مثلا دیشب فلان‌جا بودیم و فلان اتفاق افتاد. مرتب راجع به اینها در مجلس صحبت می‌کنند.

  الان آقای باهنر و بعضا گروه‌هایی مثل موتلفه پیام‌های روشنی برای ائتلاف با جبهه پایداری ارسال کرده‌اند. فکر می‌کنید اگر پای آقای احمدی‌نژاد و تیم ایشان به جریان ائتلاف با پایداری باز شود، امثال آقای باهنر در این پروژه باقی می‌مانند؟

بعید می‌دانم. آقای باهنر و جبهه پیروان در خلأ آقای احمدی‌نژاد برای ائتلاف با پایداری ورود کرده‌اند. آقای باهنر قبلا بارها از اینکه احمدی‌نژاد مهره سوخته شده صحبت کرده و اینقدر هم اصولگرا هست که اصولش را پای احمدی‌نژاد قربانی نکند.

  جبهه پایداری کدام طرف را برای ائتلاف ترجیح خواهد داد؟

پایداری قطعا به سمت احمدی‌نژاد می‌رود. پیوند آنها با احمدی‌نژاد چه به لحاظ فکری، چه سازمانی و چه سابقه حمایت‌های مادی و معنوی بسیار محکم است. به هر حال همین جمعه گذشته دیدید که آقای آقا تهرانی از داستان ورودش به انتخابات چه گفت و چقدر به نقش آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد. خب این سابقه به همین راحتی قابل پاک شدن نیست و سادگی است که فکر کنیم مثلا بهانه‌ای مثل مشایی باعث می‌شود تا پایداری چشم بر این سابقه  ببندند.

  آقای آقا تهرانی اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی به صراحت از تشویق احمدی‌نژاد و دولت برای ورودش به انتخابات مجلس هشتم سخن گفته است. به نظر شما این یک گاف سهوی توسط دبیرکل جبهه پایداری بود که قدری ارتباط احمدی‌نژاد با انتخابات مجلس را روشن کرد؟

نه. به نظر من این حرف‌های آقای آقاتهرانی هوشمندانه بود. نتیجه‌اش هم برای جبهه پایداری و تیم احمدی‌نژاد ایجاد خوف است. یعنی می‌خواهند رقبا را از یک موقعیتی که دارند بترسانند.

  فکر می‌کنید آقای احمدی‌نژاد با چه نیروهایی وارد انتخابات مجلس خواهد شد؟ منظورم نیروهایی به جز پایداری است.

احمدی‌نژاد روی کف جامعه سرمایه‌گذاری کرده است و شبکه مدیران او، چه در استان‌ها و چه در مرکز آماده ورود به انتخابات هستند. قابل پیش‌بینی است که تعداد زیادی از وزرا و مدیران او برای انتخابات مجلس صف بکشند. همان طیفی که به طور علنی برچسب «جریان انحرافی» هم به آنها نخورده و قابلیت ائتلاف با جبهه پایداری را دارند. مهم این است که الان نخبگان جامعه ما در این حوزه هنوز ضعیف عمل می‌کنند. یعنی شکست‌های قبلی هنوز برای ما درس نشده است. بعضا هم برخی از اعضای دولت با عملکردشان آب به آسیاب رقیب می‌ریزند.

  این صحبت شما درباره اعضای دولت مبهم است. منظورتان کدام نیروهاست؟ نیروهای بالادستی دولت؟

بالاخره عدم دفاع منطقی از دولت و عدم روشنگری خودش موضع طیف اعتدالیون را تضعیف می‌کند. بماند که بعضا برخی از نیروهای دولت در خفا و خلوت خودشان با گروه‌هایی مثل پایداری نشست و برخاست دارند و سعی می‌کنند خود را به این دست گروه‌های اصولگرا نزدیک کنند. حتی بعضا دفاع‌هایی از آنها می‌کنند که اصلا این مسائل پالس‌های خوبی از طرف دولت نیست. تعدادشان در خود دولت کم است، اما بالاخره هستند و اخبارش به ما می‌رسد. به طور مثال صلابتی که در آقای جهانگیری برای ادامه راه است یا آن وفاداری که در آقای نوبخت است و حتی برخی اعضا مثل آقای پورمحمدی که از اصولگراترین اعضای کابینه هستند، متاسفانه در برخی دیگر نیست. عده‌ای به هر حال خط خود را از دولت جدا کرده‌اند و وفادار به دولت نیستند. به هر حال در سطح دولت و کابینه هم متاسفانه این جریان وجود دارد. شک نکنید که برخی اعضای کابینه اگر دولت به روز سختی برسد، با این دولت و آقای روحانی نخواهند بود و با کمترین فوت وقت به صف مقابل می‌پیوندند. آقای روحانی باید سریعا برای این افراد فکری بکند و قبل از اینکه کار سخت‌تر شود، یک خانه‌تکانی اساسی در کابینه انجام دهد. وقتی برخی دولتمردان حتی در سطح وزیر با گروهی مثل جبهه پایداری ارتباطات سیاسی دارند، چنین خانه‌تکانی‌ای اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

  چرا اینها شفاف‌تر مطرح نمی‌شوند؟ به هر حال شما که می‌گویید دلسوز دولت هستید.

من تا جایی که می‌توانستم، گفته‌ام. مسلما بدون حضور رسانه با شفافیت تمام و با مستنداتی که داشتم و می‌دانستم این مسائل را به اطلاع دولت رساندم. حال جزییات این مسائل را نمی‌شود به صورت عمومی اعلام کرد. الان اعضای اصلی و موثر دولت این مسائل را می‌دانند و فقط مانده که چقدر توان اصلاح در دولت وجود داشته باشد. آقای روحانی آدم با حوصله‌ای است و می‌خواهد در یک فضای تعاملی این موضوع را حل و فصل کند. اما مشخصا رییس دولت نمی‌تواند بیاید درباره وزیرش چنین حرفی بزند. هیچکس توقع این رفتار را ندارد. اما هواداران دولت توقع دارند که اعضای غیرهمسو از دولت کنار گذاشته شوند. چون به هر حال وقتی یک وزیر غیرهمسو در کابینه باشد، تمام مجموعه تحت امرش غیرهمسو می‌شوند و یک‌باره یک وزارتخانه راهی جدا از راه دولت می‌رود.

  این راه جدا تا چه اندازه همان راه دولت قبل است؟

ببینید بعد از انقلاب هیچکس به اندازه احمدی‌نژاد در ساختار اداری کشور به نفع خودش کادرسازی نکرد. بحث استخدام‌ها یا بورسیه‌های دولت قبل مگر چیزی از غیر کادرسازی بود؟ هیچ‌کس هم به اندازه احمدی‌نژاد درآمد نداشت. با این دو امکانی که در اختیار اوست، هیچکس دیگری جز او نمی‌تواند این افراد  را جذب کند. کما اینکه بسیاری از این قسمت‌ها از قبل جذب او شده‌اند و مشکل این است که در حالت دولت قبل باقی مانده‌اند. تیم احمدی‌نژاد ذخیره خود را دارد. تمام کسانی که توانستند در زمان  احمدی‌نژاد استفاده کنند، اینها بدهکاران او هستند و طبیعتا کسانی هستند که روز انتخابات ورود می‌کنند.

  یک مساله هم این است که احمدی‌نژاد دیگر قدرتی ندارد که بخواهد اینها را لزوما به راه خودش ببرد. او چه جذابیتی می‌تواند برای این طیف‌ها داشته باشد؟

او با آنها ارتباط دارد، ضمن اینکه این شبکه تنها امیدواری‌اش برای زنده شدن رانت‌های اقتصادی بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت است.

  یعنی امکانات رانتی در دولت یازدهم از بین رفته است؟

چون دولت نتوانسته بدنه را خیلی خوب مدیریت کند، این پدیده کاملا از بین نرفته و هنوز رانت وجود دارد. اما در دولت قبل وضعیت قابل قیاس با این دولت نبود. خان نعمت برای استفاده‌کنندگان از رانت در دولت قبل بسیار گسترده بود. احمدی‌نژاد تعمدا شبکه‌ای را راه انداخته بود؛ اما اگر این شبکه در دولت روحانی هنوز وجود دارد، از ضعف دولت است نه اینکه برنامه‌ای برای آن باشد. مثلا درباره بازمانده‌های دولت قبل که در نهاد ریاست‌جمهوری هستند، من مطلع هستم که از برخی اعتبارات حوزه سلامت به نفع مقاصد سیاسی استفاده می‌کنند. برای انتخابات آتی. الان در امتیازات مربوط به ایجاد مراکز درمانی و امثالهم کسانی هستند که باقی‌مانده دولت احمدی‌نژاد در نهاد ریاست‌جمهوری هستند و با توجه به رانت اطلاعاتی که دارند، اقداماتی را انجام می‌دهند. یعنی این قبیل اعتبارات را به سمت مقاصد سیاسی تیم احمدی‌نژاد استفاده می‌کنند.

  اینها در نهاد ریاست‌جمهوری در چه سطحی هستند؟

افرادی هستند که سعی شده به حاشیه بروند اما کماکان ارتباطات آنها با شبکه‌های دولت و رانت اطلاعاتی آنها باقی مانده است. اینها بغل گوش رییس با اعتبارات دولت یازدهم علیه همین دولت فعال هستند. به هر حال اینها افرادی هستند که دولت مجبور است به واسطه آنها قسمتی از کارهایش را انجام دهد. آقای روحانی هم اینقدر درگیر مسائل حاشیه‌ای شده که متاسفانه این مسائل مهم توجهش را جلب نمی‌کند. مثلا می‌خواهد هر صحبتی را خودش پاسخ دهد. وزرا سکوت می‌کنند و خود رییس‌جمهور پاسخ می‌دهد و طبیعتا سیبل حملات مخالفانش می‌شود. به هر حال باید مشخص شود چرا برخی از وزرا مثل آقای جهانگیری یا آقای نوبخت ورود نمی‌کنند و استدلال نمی‌آورند.

Share