مرور روزنامه های صبح گیلان:

ایفاگر نقش قلقلی در شورا/علی پروین در رشت/نتیجه یک طرفه شدن خیابان تختی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی پروین سلطان همیشگی فوتبال ایران و آسیا برای مراسم بزرگداشت زنده یاد غلامرضا صومی، بنیانگذار باشگاه مردمی سپیدرود رشت (سرخپوشان همیشه محبوب شمال ایران) به گیلان می آید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

علی پروین به رشت می آید

سوال جواب از حضور سلطان فوتبال ایران در مراسم سالروز درگذشت زنده یاد غلامرضا صومی خبرداد و در اینباره نوشت: علی پروین سلطان همیشگی فوتبال ایران و آسیا برای مراسم بزرگداشت زنده یاد غلامرضا صومی، بنیانگذار باشگاه مردمی سپیدرود رشت (سرخپوشان همیشه محبوب شمال ایران) به گیلان می آید. علی پروین اسطوره فراموش نشدنی فوتبال کشورمان به پاس آرمانهای زندهیاد غلامرضا صومی بنیانگذار باشگاه مردمی سپیدرود رشت و همچنین برای اینکه یادآور خاطرات گذشته خود با زنده یاد غلامرضا صومی باشد، روز پنجشنبه ۲۳ بهمن در شهر رشت به آرامگاه غلامرضا صومی میآید.
علی پروین از دوستان نزدیک و از مشوقین مرحوم غلامرضا صومی در اوج دوران باشگاه مردمی سپیدرود رشت بود، طوری که سپیدرود پایگاه مردمی باشگاه پرسپولیس در گیلان به شماره میرفت و شاخهای از فوتبال زیادی پرسپولیس را در سطح گیلان به نمایش در میآورد؛ امیدواریم با حضور علی پروین، کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس تهران خاطرات زیبا و گذشته سپیدرودی ها در دهه ۶۰ که تمامی این افتخارات مرقون زحمات مرحوم غلامرضا صومی، حاج ابراهیم یعقوبزاده، جمشید فرزانه کاری، مهندس اسدیان، نادر محمدی و جمعی از عاشقان و دوستدارانش بود دوباره زنده شود ما هم به سهم خود از حضور علی پروین سلطان همیشگی فوتبال ایران در این مراسم بزرگداشت از طرف مردم گیلان تشکر و قدردانی می نماییم که با وجود خود خاطرات گذشته مردم گیلان را زنده می نماید.

حرفهایی که نایب رییس هیات فوتبال گیلان نگفت!
امیر گیلانی در صفحه ۸ سوال جواب نوشت: نایب رییس هیات فوتبال گیلان چهرهای نام آشنا و با تجربه در ورزش استان است؛ او سالها معاون اداره تربیت بدنی استان بوده و در سه سال اخیر یکی از افراد تاثیرگذار در هیات فوتبال گیلان بوده است.
میرشهاب مومنی در حاشیه جلسه مربی تیمهای ملی پایه فوتبال کشورمان با استعدادیابها و مربیان مدارس فوتبال، حرفهایی زد که از جهات مختلف میتوان آن را مورد بررسی قرار داد؛ این که زیرساختهای ورزش استان مشکلات زیادی دارد، این که ورزشگاهها و سالنها را با یک شکل و شمایل ساختهاند و به مسایل آب و هوایی و جغرافیایی توجهای نکردهاند، این که سالن ورزشی در فلان استان به انبار علوفه تبدیل شده و این که…
البته نایب رییس هیات فوتبال استان میتوانست به یک سری مسایل دیگر هم اشاره کند که ارتباط بیشتری با فضای جلسه داشته باشد! مثلا میتوانست اشاره کند که هزینهها در فوتبال استان در چند سال اخیر بیشتر و بیشتر شده است، این که هزینه یک بازی تیمهای پایه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هر بازی رسیده است! این که تیمها مجبور به پرداخت اجاره زمین شدهاند، این که بدون حق عضویت فردی و حقوقی به تیمها اجازه شرکت در بازیها داده نمیشود! این که اکثر مربیان زحمتکش و سالم، مفت و مجانی کار میکنند، اما برخیها در فوتبال گیلان خوب پول درمی آورند! این که فدراسیون نشینها به دنبال کسب درآمد قابل توجه از باشگاه ها هستند و امتیاز تیم میفروشند و…!
آری اینها و خیلی چیزهای دیگر از جمله مسایلی بود که میرشهاب مومنی در موردشان حرفی نزد و یا ترجیح داد در مورد مسایل مهمتری صحبت نماید!

ایفاگر نقش قلقلی در شورای شهر!
اکبر محبوبی فر در ستون چند لحظه زندگی سوال جواب نوشت:همکار رسانه ای من در یک ماهنامه مقاله های اجتماعی می نویسد او می گفت: در روزگاری که تلویزیون ما دو شبکه بیشتر نداشت من و برادر کوچکم پای برنامه های کودک می نشستیم که یکی از این برنامه ها، برنامه بازی، شادی، تماشا نام داشت پسر بچه ای به نام قلقلی با کلاه و لباس های رنگارنگ در قاب تصویر ظاهر می شد و در کنار عمو قناد که در آن ایام خیلی جوان بود بازی می کرد، قلقلی با ایما و اشاره و حرکات دست و صورت پیام خودش را به بچه ها و بینندگان انتقال می داد و در هیچ یک از برنامه ها حتی یک کلمه هم صحبت نکرد!
خیلی ها می گویند کار بازیگری در عرصه هنر بسیار دشوار است، البته هر شغلی سختی های خودش را دارد، مثل روزنامه نگاری و خبرنگاری که فعالان این عرضه رسالت مهمی را در جامعه برعهده دارند و خبرنگار با سختی های این شغل دوستی عجیبی دارد.
به دوستم گفتم راستی یک فکری در ذهنم جرقه خورد و اگر موافق باشی چنانچه اگر به جلسه شورای شهر رشت دعوت شدیم به عنوان تست بازیگری مثل قلقلی کلامی به زبان نیاوریم و کمی قشنگتر هم خواهد بود اگر با زبان اشاره نقدی هم به بعضی از گفته ها نداشته باشیم!
زیاد دشوار نیست اصلا لزومی ندارد که رویکردها نقد شود حالا اگر منصفانه هم باشد، چه عجله ای داریم که شهردار هر چه زودتر بیاید! امروز انتخاب نشود فردا بالاخره این انتخاب صورت خواهد گرفت؛ چرا فرصت نمی دهیم شورای شهر که گرفتار بعضی از چالش هاست نفسی چاق کند؟
شورا هم موافق این موضوع هست که انسان های موفق باید کمی جرات و جسارت را چاشنی کارهای خود کنند، اما یادت باشد نه در صحن شورا که فضای متفاوتی دارد، یادت باشد تو هیچگاه سعی نکن متفاوت باشی، فقط خوب باش، خوب بودن به اندازه کافی متفاوت است؛ نکته مهمی را فراموش کرده ای حواست کجاست؟ مسامحه کاری بلد نیستی؟ یاد نگرفتی؟ چرا؟ بیرون، جلسه شورا را ترک کن، حرف نزن، اخراج! یادت باشد این نیز چند لحظه از زندگیست، اصلا نیاز نیست نقش قلقلی را بازی کنی خودت باش!
so-12

گیلان امروز:نتیجه یک طرفه شدن خیابان تختی رشت ۱۰ ماه بعد از اجرا: رکود در کسب و کار، افزایش سرعت اتومبیل‌ها

روزنامه گیلان امروز در شماره امروز خود نوشت:خیابان تختی از ۲۰ تا ۲۷ اسفند ۹۲ از مسیر شمال به جنوب یک‌طرفه شد. معاون امور عمرانی استاندار گیلان که در همان زمان در جلسه شورای هماهنگی ترافیک گیلان یک‌طرفه‌شدن خیابان تختی رشت را اقدامی کارشناسی شده دانست تاکید کرد: راهنمایی و رانندگی نتیجه یک‌طرفه شدن آزمایشی مسیر مذکور را بررسی می‌کند و پس از کسب نتیجه، طرح به صورت دائمی اجرا می‌شود.

رییس پلیس وقت راهور گیلان نیز در جلسه مذکور بر بهبود وضعیت خیابان تختی رشت تاکید کرد و گفت: مسیر مذکور پاسخگوی حجم بار ترافیکی نیست.

سیدتقی امینی حجم ترافیک خیابان تختی رشت در میدان شهید انصاری و تقاطع غیرهمسطح شهید باستانی شعار را تاثیرگذار خواند و افزود: هشت مسیر اطراف خیابان تختی درگیر بار ترافیکی هستند.

وی با بیان اینکه توقف در دو طرف خیابان تختی با یک‌طرفه‌شدن در این مسیر آزاد می‌شود تصریح کرد: یک طرفه‌شدن خیابان تختی موجب روان‌سازی ترافیکی در این مسیر می‌شود.

اما این در حالی است که از همان زمان یک‌طرفه‌شدن خیابان فوق به اذعان کسبه این خیابان بر وضعیت کسب و کار آنان تاثیر منفی گذاشته است.

فلاح از مغازه‌داران خیابان تختی با اشاره به اینکه سرعت خودروها در این خیابان موجب نگرانی و دغدغه‌ مردم است گفت: این خیابان نیازمند سرعت گیر و یا اقدامات بازدارنده ترافیکی است چون در ساعاتی از روز سرعت در این خیابان افزایش می‌یابد.

وی یک‌طرفه‌شدن این خیابان را در ایجاد رکود اقتصادی کسبه موثر دانست و یادآور شد:کسبه در خیابان‌های اصلی می‌خواهند بیشتر دیده شوند این خیابان هم‌اکنون در رسته‌های شغلی ساختمانی و تزییناتی به یک مرکز تبدیل شده اما یک‌طرفه شدن خیابان موجب شده تا دیگر تختی مسیر رفت و آمد برخی از افراد نباشد.

بازدیدی از دیگر کسبه خیابان تختی این اقدامات را اگرچه در جهت رفاه حال مردم از سوی پلیس دانست اما تاکید کرد: خیابان تختی هم‌اکنون به گذر در رو برای افرادی که تمایلی به رفت و آمد در این خیابان تبدیل شده است.

به گفته وی خیابان تختی که خیابانی تازه تاسیس است و بخشی از بار ترافیکی خیابان اصلی را تحمل می‌کند در حال حاضر می‌تواند به عنوان مسیر حاشیه خیابان تختی محل تردد باشد.

وی وضعیت ایمنی در این خیابان را نیز به ویژه در پیچ ابتدایی این خیابان خطرناک دانست و ادامه داد: اولین پیچ خیابان جوان که تقاطعی است که به کوچه‌های تختی متصل می‌شود می‌باید مورد توجه سریع مسئولین راهنمایی قرار گیرد چون به دلیل نبود اعلام بازدارنده سرعت در این تقاطع تصادف زیاد صورت می‌گیرد.

جهاندیده از دیگر کسبه این خیابان هم در گفت و گو با گیلان امروز با بیان اینکه پارک دو طرف در خیابان تختی به صورت شمال به جنوب هم تهدیدی برای رانندگان و هم تهدیدی برای عابران است یادآور شد: یک‌طرفه شدن خیابان تختی مورد گله‌مندی بسیاری از اهالی و واحدهای صنفی است. این اقدام وضعیت اقتصادی را تهدید کرده و از سوی دیگر عبور و مرور عابرین در این خیابان در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد.

معجوبی از دیگر فعالان صنفی هم با بیان اینکه خیابان تختی در شب یک پیست مسابقه است گفت: سرعت رانندگی در شب در این خیابان به حدی چشمگیر است که واقعا جای نگرانی دارد و می‌طلبد در این زمینه توجه بیشتری شود.

به گفته وی اگرچه پلیس قطعا در جهت آرامش و آسایش گام برمی‌دارد اما شرایطی در اطراف کوچه‌های تختی حاکم است که ضرورتی برای یک‌طرفه کردن خیابان تختی احساس نمی‌شود.

دفاع پلیس راهور از یک‌طرفه شدن خیابان تختی

اما رییس پلیس راهور گیلان نیز در گفت و گو با گیلان امروز اجرای طرح یک‌طرفه شدن خیابان تختی را موفقیت آمیز خواند و گفت: یک‌طرفه شدن خیابان تختی در روان‌سازی ترافیک هسته مرکزی رشت بسیار موثر بود.

سرهنگ سید تیمور شهیدی با اشاره به اینکه قبل از آن که خود را در جایگاه رییس پلیس راهور گیلان ببینم ابتدا یک شهروند هستم گفت: همواره نظر و انتقاد سازنده را با جان و دل می‌پذیرم. اما طرح یک‌طرفه شدن خیابان تختی را به عنوان یکی از طرح‌های موفق پلیس راهوردر مرکز استان می دانم.

او افزود: پیش از اجرایی‌شدن این طرح بلوار میدان فرزانه به سمت بلوار شهید انصاری و چهارراه گلسار، میدان صابرین به سمت چهارراه گلسار و خیابان سعدی به سمت چهارراه گلسار با چراغ قرمزهای طولانی رو به رو بود یعنی ماندگاری شهروندان در پشت این چراغها موجب گله‌مندی و نارضایتی بود.

رییس پلیس راهور گیلان ادامه داد: با اقدامات کارشناسی شده و تعریف خیابان‌های جایگزین از جمله خیابان جوان و باقرآباد خیابان تختی یک طرفه شد.

شهیدی یادآور شد: البته آسفالت خیابان باقرآباد تختی نیازمند ترمیم است و ما در این رابطه در زمینه وضعیت آسفالت و نصب تابلوهای ایمنی به شهرداری پیشنهادات لازم را داده ایم تا مشکل مردم در این مسیر مرتفع شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان همچنین با اعلام این خبر که هدایت ترافیک به زودی از مسیر خیابان جوان به سمت میدان چهارراه گلسار سبک‌تر نیز خواهد شد به احداث پل ارتباطی خیابان جوان و خیابان معتمدین اشاره و خاطرنشان کرد: این پل هم‌اکنون توسط شهرداری در دست ساخت است و با راه‌اندازی آن خودروهای خروجی از سمت خیابان جوان به چهارراه گلسار و بلوار شهید انصاری به طور مستقیم وارد بلوار شهید انصاری شده در نتیجه از بار ترافیکی چهارراه گلسار کاسته می‌شود.

به گفته این مقام مسئول پلیس با علم و آگاهی نسبت به یک طرفه‌شدن خیابان تختی اقدام کرده است.

سرعتگاه‌ به جای سرعت‌گیر در خیابان تختی

شهیدی همچنین وضعیت سرعت در این خیابان را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد:به شهرداری رشت پیشنهاد شده است نه سرعت‌گیر بلکه سرعتگاه‌هایی در مسیر این خیابان به صورت ملایم پیش‌بینی شود تا از سرعت رانندگانی که می خواهند از ۶۰ کیلومتر حد مجاز تجاوز کنند جلوگیری شود.

خیابان های مطهری و امام هم یک طرفه می شود

سرهنگ شهیدی همچنین از یک‌طرفه شدن خیابان‌هایی همچون مطهری و امام خمینی در آینده خبر داد و گفت: صرفا برنامه‌ریزی همچون راه‌اندازی خطوط ویژه و رینگ‌شهری در هسته مرکزی و خروج از حالت سنتی می‌تواند وضعیت نگران‌کننده ترافیک رشت را نجات دهد. او افزود: هم اکنون در شهرهایی همچون اصفهان بخشی از خیابان‌های هسته مرکزی یک طرفه شده و ما هم باید در هسته مرکزی رشت برای ایجاد آرامش و آسایش برای مردم چاره‌ای جزء یک طرفه نکردن تعدادی دیگراز خیابان‌ها را نداریم.

او اطمینان داد با این اتفاق ترافیک در رشت روان‌تر خواهد شد و حتی می‌توان با این اقدام و انجام فرهنگ‌سازی از تعداد خودروهای تک سرنشین هم کاست.

دغدغه‌های مطروحه در حالی است که پلیس راهور گیلان هم با توجه به تعداد نیروهای انسانی دارای کارنامه و ماموریت موفق است. اما ساکنان و کسبه خیابان تختی معتقدند که یک طرفه‌ و مسدودکردن خیابان‌ها همواره چاره کار نیست بلکه گاهی حضور پلیس هم می‌تواند هدایت‌گر خوبی در زمان پیک ترافیک باشد.

به طور مثال خیابان تختی که امروز جولانگاه سرعت برای عده‌ای شده است انصافا عبور و مرور عابرین را در عرض خیابان تهدید می‌کند.

از سویی دیگر پارک خودرو در طرفین به ویژه در ضلع شرقی خیابان تختی که در زمان بازشدن درب سمت شاگرد مصادف با لاین سرعت است تهدیدی جدی و خطرساز برای سرنشین است که هر حادثه‌ی ناگواری از آن قابل جبران نیست.

بحث دیگر وضعیت اقتصادی کسبه است که یک طرفه‌شدن خیابان مذکور بارها و بارها مورد گله واحدهای صنفی بوده و هست.

حال انتظاری که اهالی این خیابان اعم از سکنه و واحدهای صنفی از رییس پلیس راهور و شورای ترافیک دارند بازگرداندن خیابان تختی به شرایط مناسب هم برای ساکنان و هم رهگذران و فعالان اقتصادی است.

img_54cd1df76cb35 gol-12 mo-12 Pag2-kha-12

Share