نماینده ولی فقیه در گیلان

بزرگ‌ترین ثروت در دست اوقاف است/صرف غیر مشروع و میلی در موقوفات جایز نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان عصر امروز در دیدار با اصحاب وقف با اشاره به سرآغاز فرهنگ وقف از دوره پیامبر (ص)، اظهار کرد: بزرگان و مراجع دینی در طول تاریخ همواره مردم را به وقف توصیه کرده‌اند.

بزرگ‌ترین ثروت کشور در دست اوقاف است/صرف غیر مشروع و میلی در موقوفات جایز نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان عصر امروز در دیدار با اصحاب وقف با اشاره به سرآغاز فرهنگ وقف از دوره پیامبر (ص)، اظهار کرد: بزرگان و مراجع دینی در طول تاریخ همواره مردم را به بزرگ‌ترین ثروت کشور در دست اوقاف است/صرف غیر مشروع و میلی در موقوفات جایز نیستوقف توصیه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مسئله وقف یکی از راه‌های برطرف شدن نیازمندی‌های عمومی جامعه است، اظهار کرد: باید از باب تکلیف و وظیفه، عمل امینانه وقف را ترویج دهیم.

امام جمعه رشت وقف را پوشش خلاها و نیازمندی‌های جامعه دانست و تصریح کرد: بسیاری از نیازمندی‌ها مانند حوزه‌های علمیه و مراکز تعلیم قرآن بودجه مشخصی ندارند و با وقف و زکات می‌توان هزینه‌های این گونه مراکز را تامین کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه روحانیت همواره امین مردم و حافظ اوقاف بودند، خاطرنشان کرد: مردم با اعتماد به روحانیون دارایی‌های خود را وقف می‌کنند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار روحانیون در افزایش موقوفات افزود: انسان‌های خیر و نیکوکار در زمان‌های گذشته با وقف زمین و دارایی خود مراکز دینی و حوزه‌های علمیه را گسترش دادند.

قربانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین ثروت کشور در دست اوقاف است، اظهار کرد: به برکت وجود بارگاه امام رضا (ع) و از محل درآمد‌ اماکن و بقاع متبرکه بخشی از نیازمندی‌های جامعه برطرف می‌شود.

امام جمعه رشت با تاکید بر اهمیت حفاظت از موقوفات، تصریح کرد: طبق فرمایش قرآن کریم باید قدر نعمات را بدانیم.

وی با بیان اینکه حفاظت از موقوفات باید بر‌اساس موازین شرعی باشد، خاطرنشان کرد: تصرف غیر مشروع و میلی در موقوفات جایز نیست.

قربانی عمل به نیات واقف را مهم قلمداد کرد و گفت: هیئت امنای بقاع متبرکه و موقوفات با علما و ائمه جمعه تعامل داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه در باورهای مردم مواردی هستند که خرافه محسوب می‌شوند، اظهار کرد: قرآن با خرافات و خرافه پرستی مبارزه می‌کند.

وی حمایت از بقاع شناسنامه‌دار را مهم دانست و تصریح کرد: تا زمانی که مشخص نشود ذریه پیامبر است، نباید بقعه‌ای ساخته شود.

قربانی مبارزه با ایجاد بقاع ساختگی توسط افراد سودجو را مهم خواند و یادآور شد: نباید از عواطف و احساسات مردم سو استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات برخی از اعضای شورا که می‌گویند انتخاب شهردار حد قانونی شورا است، اظهار کرد: شورا می‌تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد اما نباید اوضاع شهر را به هم بریزد.

امام جمعه رشت به فعالیت ۱۴ هزار مهندس در استان اشاره کرد و گفت: باید از افراد بومی برای کمک به شهر استفاده کرد و چرا باید از ابرقو شهردار انتخاب کنیم، مگر فرد شایسته‌ای در استان وجود ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در نشست مذکور با بیان اینکه هفته وقف فرصت مغتنمی برای انعکاس تلاش‌های خانواده بزرگ اوقاف است، اظهار کرد: وقف همواره پایه‌های تمدن اسلامی بوده که اکنون این میراث به صورت امانت به ما رسیده و باید در حفظ آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام ولی عادلی، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اندیشمندان و کارشناسان، برگزاری همایش وقف و رسانه با حضور اصحاب رسانه و قلم را از مهم‌ترین اقدام‌های اوقاف گیلان در هفته وقف عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: معرفی موقوفات شاخص و کارکردهای اجتماعی آن و برگزاری زنگ انشا در مدارس برای آشنایی دانش‌آموزان با مقوله وقف از دیگر برنامه‌های اوقاف و امور خیریه گیلان در این هفته است./فارس

Share