مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی

اگر یارانه سوخت را به مردم بدهیم به هر نفر ۱۸۰ هزار تومان می رسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی قاچاق کالا یادآور شد: اگر بخواهیم یارانه سوخت را به مردم پرداخت کنیم هر نفر به جای ۴۵ هزار تومان می‌تواند مبلغ ۱۸۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد.

81401263-6100478به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی قاچاق کالا یادآور شد: اگر بخواهیم یارانه سوخت را به مردم پرداخت کنیم هر نفر به جای ۴۵ هزار تومان می‌تواند مبلغ ۱۸۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد.

قاسم خورشیدی ظهر امروز در نشست مشترک استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی و اردبیل هم‌مرز با جمهوری آذربایجان به منظور اتخاذ رویه واحد برای طرح فرآورده‌های نفتی «باک پر کاروان حمل و نقل ترانزیتی» اظهار کرد: ساختار کشور به گونه‌ای است که تصمیم‌گیران براساس اشراف به مسایل سیاسی و امنیتی تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی به وجود ۹ پالایشگاه در کشور اشاره کرد و افزود: هفت پالایشگاه مربوط به بخش خصوصی است و دو پالایشگاه دولتی محسوب می‌شود.

خورشیدی با بیان اینکه پالایشگاه‌های مذکور روزانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام دریافت می‌کنند، تصریح کرد: ۲۰ درصد از تولید پالایشگاه‌های کشور تبدیل به فرآورده‌های غیر یارانه‌ای مانند قیر و … می‌شود و مابقی فرآورده‌های یارانه‌ای است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی قاچاق کالا از تولید روزانه ۲۴۷ میلیون لیتر فرآورده‌های نفت‌گاز، نفت سفید، بنزین و گاز مایع سال ۹۲ در کشور خبر داد و بیان کرد: سال گذشته دولت ۱۰۹ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت برای فرآورده‌های نفتی پرداخت کرده است.

وی تحویل نفت خام به پالایشگاه‌های کشور را به قیمت «فوب» و خرید آن را به این قیمت عنوان کرد و گفت: قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یک‌هزار و ۵۰۰ تومان است و دولت آن را به قیمت ۲۵۰ تومان عرضه می‌کند.

خورشیدی قیمت جهانی هر لیتر بنزین را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان دانست و خاطرنشان کرد: بنزین یارانه‌ای لیتری ۷۰۰ تومان در کشور عرضه می‌شود.

*یارانه ۱۸۰ هزار تومانی هر نفر به سوخت

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی قاچاق کالا مبلغ پرداختی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت به پالایشگاه‌ها را سه برابر یارانه نقدی به مردم ذکر کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم یارانه سوخت را به مردم پرداخت کنیم هر نفر به جای ۴۵ هزار تومان می‌تواند مبلغ ۱۸۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه روزانه هشت درصد از تولید فرآورده‌های نفتی کشور قاچاق می‌شود، اظهار کرد: روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

خورشیدی ارزش سوخت قاچاق را ۷.۲ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: اگر بتوان روزانه یک میلیون لیتر از قاچاق فرآورده‌های نفتی جلوگیری کرد، یک میلیون دلار به نفع کشور می‌شود و مبلغ ریالی آن روزانه سه میلیارد تومان است.

*جلوگیری نیروی دریایی ارتش و سپاه از قاچاق سوخت

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی قاچاق کالا از جلوگیری از قاچاق سوخت توسط نیروی دریایی ارتش و سپاه با مجوز مقام معظم رهبری خبر داد و تصریح کرد: تفاوت قیمت در داخل و خارج از کشور منشأ قاچاق فرآورده‌های نفتی است.

وی نرخ فرآورده‌های نفتی در جمهوری آذربایجان و ترکیه به دلیل دریافت عوارض از بازار بین‌المللی بیشتر خواند و بیان کرد: گازوئیل در ترکیه هر لیتر ۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.

خورشیدی به کاروان قاچاق سوخت به صورت حمل با قاطر از مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: آسیب‌شناسی مقابله با قاچاق سوخت در بخش‌های مختلف انجام شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی قاچاق کالا با بیان اینکه آسیب قاچاق فرآورده‌های نفتی فهرست شده است، خاطرنشان کرد: برای هر کدام از روش‌های قاچاق فرآورده‌های نفتی راهکار ارائه شده است.

وی بر مدیریت پیشگیرانه فرآورده‌های نفتی تاکید کرد و یادآور شد: مقابله پلیسی و فیزیکی به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

خورشیدی با اشاره به لحاظ کردن مسایل ملی در تصمیم‌گیری‌های قاچاق فرآورده‌های نفتی، اظهار کرد: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مکلف هستیم از خام فروشی فرآورده‌های نفتی پرهیز کنیم و به طرفی گام برداریم تا کشور از خام‌فروشی نجات پیدا کند.

/فارس

Share