هفتمین روز بحران امنیتی عراق

مالکی: وجب‌ به ‌وجب خاک عراق را پاکسازی می‌کنیم/ انفجار نزدیک فرودگاه بغداد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با گذشت یک هفته از آغاز درگیری‌ها در مناطق شمال و غرب عراق، ارتش این کشور توانست با همراهی نیروهای مردمی و عشایر روند پیشرفت گروه تروریستی «داعش» را متوقف کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با گذشت یک هفته از آغاز درگیری‌ها در مناطق شمال و غرب عراق، ارتش این کشور توانست با همراهی نیروهای مردمی و عشایر روند پیشرفت گروه تروریستی «داعش» را متوقف کند. تروریست‌ها همچنین روز گذشته مجبور به عقب‌نشینی از برخی مناطق تحت تصرف شدند.

13930324000093_PhotoAگروهک تروریستی داعش که در پیوندی با باقیمانده‌های «رژیم بعث» عراق این روزها در شمال این کشور در حال جولان است، پیش از این در سوریه شکست سختی از دولت و ارتش سوریه متحمل شد. این شکست از آن رو اهمیت دارد که تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و لوجستیکی کشورهای عربی، ترکیه، رژیم صهیونیستی و غرب از داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت کردند. با این وجود براساس آخرین گزارش ها جریان هایی چون حزب بعث، افسران گارد، ارتش و اطلاعات «صدام» ، گروهک موسوم به «جیش المجاهدین» ، گروهک موسوم به «نقشبندیه» ، گروهک موسوم به «الجیش الاسلامی» ، گردان‌های موسوم به انقلاب «عشرین» ، و گروهک موسوم به «جیش الانصار» از ۲۰ خرداد ماه ۹۳ تحت رهبری گروهک داعش در شمال عراق با دولت و ملت عراق وارد جنگ شده‌اند.

از طریق این خبر، قادرید‌ تمام اخبار مرتبط با بحران عراق را که در خبرگزاری فارس منتشر شده است دنبال کنید. در صورت تمایل به دیدن مشروح اخبار روی ساعت خبر کلیک کنید. این خبر در حال به روز رسانی است. همچنین اخبار روز گذشته در ایـنـجــا قابل دسترسی است.

* * * * * *

۱۱:۴۵ بازگشت اکثر نیروهای پلیس مرزی به الانبار/حرکت ۲ تیپ ارتش از جنوب عراق به سوی الانبار

۰۹:۳۰ انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ایست بازرسی ورودی فرودگاه بین‌المللی بغداد

۰۸:۵۰ مالکی با انتقاد از برخی شخصیت‌های سیاسی در عراق با بیان اینکه «اگر شما با مزدوران به ما حمله کردید ما با آزادگان با شما مقابله خواهیم کرد»، گفت برخی سیاسیون ناکام با داعش همکاری می‌کنند.

۰۴:۰۴ ژنرال «محمد القریشی» فرمانده نیروهای ارتش عراق در شهر «تل عفر» واقع در شمال غرب عراق،ضمن رد خبر ساعتی پیش شبکه «سی‌ان‌ان»، گفت این شهر همچنان در کنترل دولت قرار دارد.

۰۳:۰۰ روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است که آمریکا تلاش می‌کند تا از این هفته برای بحث در مورد اوضاع امنیتی عراق، با ایران وارد مذاکره شود. یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفته هنوز مشخص نیست که چه کانالی برای گفت‌وگو با ایران انتخاب شود، اما حضور دیپلمات‌های طرفین در وین برای مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند فرصتی برای انجام این رایزنی باشد.

۰۲:۴۲ مقامات آمریکایی اعلام کردند روز دوشنبه ده‌ها نیروی نظامی و تفنگدار این کشور برای محافظت از سفارت این کشور، وارد بغداد شده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان تعداد این افراد را بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر اعلام کرده است. وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود ضمن تخلیه بخشی از سفارت، تعداد نیروهای امنیتی را افزایش می‌دهد.

۰۲:۳۱ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب ضمن تماس با همتایان خود در عربستان، امارات، قطر و اردن، با آن‌ها در رابطه با تحولات عراق و خطر رو به گسترش داعش گفت‌وگو کرده است.

۰۱:۴۷ شبکه سی‌ان‌ان بامداد دوشنبه به نقل از منابعی در ارتش عراق مدعی شد که شهر «تل عفر» واقع در شمال غرب بغداد به دست تروریست‌های داعش افتاده است.

۰۰:۳۹ «مایکل مک‌کاول» رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی، شبه نظامیان افراطی عراق (داعش) را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا از زمان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دانست.

۰۰:۲۲ «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در تماس تلفنی با «هوشیار زیباری» همتای عراقی خود، با وی در مورد آخرین تحولات مناطق شمالی عراق گفت‌وگو کرد.

۰۰:۲۰ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه با اعلام تشدید تمهیدات امنیتی در سفارت این کشور در بغداد، گفت گروهی از کارکنان سفارت به دیگر نقاط عراق منتقل شده‌اند.

۰۰:۰۵ منابع امنیتی آگاه و نزدیک به مراکز تصمیم گیری در وزارت دفاع عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تصریح کردند که دولت عراق نیروهای نخبه و آموزش دیده خود در جنگ‌های خیابانی را برای آزاد سازی شهر «موصل» از سیطره گروه تروریستی داعش راهی این شهر خواهند شد.

۰۰:۰۴ سلسله انفجارهای تروریستی در بغداد دستکم ۱۵ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

۰۰:۰۱ «علاء عرفات» دبیرکل حزب اراده مردمی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، گفت: «سقوط بزرگ‌ترین پایگاه‌ها و مقرهای تروریسم در جنوب سوریه به دست نیروهای ارتش سوریه که برای مدتی کوتاه و موقت در دست گروه «جبهه النصره» افتاده بود، آمریکا را به وحشت انداخته و آن را به تکاپو واداشته تا در ساختار آنها تجدید نظر کند.»
/فارس

Share