در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی مطرح شد

اراضی زراعی استان مورد هجمه افراد فرصت طلب واقع شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری استان گیلان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان در خصوص جلوگیری از تغیر کاربری اراضی کشاورزی (باغی و زراعی ) عمده دلایل منشا تخلفات در رابطه با تغییر کاربری اراضی را عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی عنوان کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری استان گیلان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان در خصوص جلوگیری از تغیر کاربری اراضی کشاورزی (باغی و زراعی ) عمده دلایل منشا تخلفات در رابطه با تغییر کاربری اراضی را عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی عنوان کرد .
سیاوش پور رئیس در ابتدای سخنان خود گفت : امروز الحمد ا… یک عزم و اراده خوبی را در جهت حفظ حقوق بیت المال در استان شاهد هستیم.
siavashرییس شورای حفظ حقوق بیت المال استان گیلان در ادامه افزود : قانون برای هر دستگاهی تکالیفی را پیش بینی کرده که متاسفانه بعضا هماهنگی های لازم بین دستگاهها بخوبی صورت نمی گیرد و نتیجه این عدم هماهنگی , بهره برداری متخلفین درون و برون سازمانی است ضمن اینکه بسیاری از تخلفات درون سازمانی نیز نتیجه عدم هماهنگی بین دستگاههاست.
سیاوش پور تاکید کرد : بایستی بین دستگاههای متولی امر همچون بنیاد مسکن , امور اراضی جهاد کشاورزی , ثبت اسناد و…و البته با هدایت و مدیریت معاونت عمرانی استانداری یک تفاهم نامه در رابطه با طرح هادی و نیز مجوزهای صادره در موارد مختلف به امضا برسد تا جلوی بیشتر تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در استان گرفته شود.
وی افزود: در این راستا معاونت عمرانی استانداری با دعوت از روسای شوراهای اسلامی و دهیاری های استان جلسه ای را در نیمه اول سال برگزار تا قوانین مربوطه در ارتباط با تغییر کاربری اراضی برای آنها تبیین گردد ضمن اینکه اگر ضرورت یافت یک دوره آموزشی نیز برای این افراد برگزار گردد و دادگستری گیلان نیز آمادگی دارد تا در این زمینه کمک نماید.
سیاوش پور از اداراتی که در دادگستری استان پرونده های قضایی در این رابطه دارند خواست تا ظرف مدت ده روز پرونده های خود با کلاسه و حوزه های قضایی و شعب مربوطه و نیز تاریخ تشکیل و آخرین اقدام صورت گرفته را بصورت لیست به دادگستری استان ارسال تا نسبت به بررسی آنها سرعت بیشتری داده شود.
رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه متاسفانه از ظرفیت های کارگروه های زیر مجموعه شورای حفظ حقوق بیت المال بخوبی استفاده نشده است افزود : پنج کارگروه مشخص با دامنه های تعریف شده برای شورای حفظ حقوق بیت المال پیش بینی کردیم که ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است تا دستگاهها از آن استفاده کنند .
وی در پایان تصریح کرد : در استان گیلان بدلیل وسعت کم اراضی به نسبت جمعیت و نیز حاصلخیز بودن آن , باید نظارت بیشتر و دقیق تری صورت گیرد تا شاهد از بین رفتن اراضی استان نشویم.
در ادامه این جلسه دکتر آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان در سخنانی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر اراضی زراعی استان مورد هجمه برخی افراد فرصت طلب واقع شده و هر روز از میزان اراضی زراعی و باغی استان کاسته می شود و لذا اگر همت نکنیم در آینده ای نزدیک بسیاری از زمین های زراعی و باغی استان از بین خواهند رفت . وی با بیان اینکه یکی از شیوه های صیانت از اراضی , قانون گذاری است افزود : بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی , امروز در بحث کشاورزی نیز پیشرفت چشمگیری دارند که این نشان از داشتن قانون و برنامه مدون و نیز پای بندی به قوانین است در حالی که قوانین ما مبتنی بر آموزه های دینی و بسیار غنی تر از قوانین آنهاست چرا ما نتوانیم این اراضی ملی را حفظ و به نسل های بعدی منتقل نماییم.
وی در عدم مدیریت صحیح , مقرون به صرفه نبودن کشاورزی , قوانین غیر کارآمد را از عوامل اصلی تغییر کاربری زمین های زراعی استان برشمرد و گفت : بایستی تلاش کنیم راهکارهای درستی در این زمینه اتخاذ کنیم تا جلوی تغییر غیر قانونی کاربری های اراضی استان گرفته شود.

Share