نخستين گردهمايي شهرداران وروساي شوراهاي اسلامي شهرها

مسئولان از اظهار نظرهای غیرکارشناسی و تهیج کننده پرهیز کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندارگیلان در نخستین گردهمایی شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی در سخنان مبسوطی با بیان شرح وظایف هریک از آنان به تشریح سیاست ها و برنامه های راهبردی کلان توسعه ی شهری پرداخت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندارگیلان در نخستین گردهمایی شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی در سخنان مبسوطی با بیان شرح وظایف هریک از آنان به تشریح سیاست ها و برنامه های راهبردی کلان توسعه ی شهری پرداخت و گفت : باید با همیاری ، پشتکار و جدیت و داشتن نگاه توسعه محور و متکبرانه بتوانیم شهرهای زیبا و درشأن گیلان با فرهنگ و پیشینه اصیل و غنی داشته باشیم .

5 دکتر نجفی در این گردهمایی با اشاره به اینکه دولت مصمم است مرحله ی دوم هدفمند ی یارانه ها را اجرایی کند گفت : شهرداری ها برای اجرای این مرحله آمادگی کامل را داشته باشند تا با افزایش قیمت حامل های انرژی برای حمل و نقل عمومی مشکلاتی بوجود نیاید .

دکتر نجفی افزود : البته دولت افزایش حاملهای انرژی که بیشتر در بنزین خواهد بود را بصورت پلکانی و آرام انجام می دهد تا به بازار شوک وارد نشود .

وی با اشاره به مشکلات مرحله ی اول طرح هدفمندی یارانه ها افزود : درفاز دوم دولت مصمم است تا سهم تولید و اشتغال و توسعه و بخش بهداشت و درمان را که مردم در آن با مشکلات فراوانی روبروهستند پرداخت شود .

استاندار گیلان ادامه داد : درفاز دوم ، یارانه هیچ افرادی حذف نخواهد شد بلکه اینکار ازطریق فراخوان عمومی و بصورت داوطلبانه انجام می پذیرد .

دکتر نجفی افزود : از همه ی مسئولان میخواهم از اظهار نظر های غیرکارشناسی و تهیج کننده در مجامع عمومی پرهیز و مسائلشان را فقط در جلسات کارشناسی مطرح کنند .

استاندار گیلان با بیان اینکه معاون هماهنگی امور عمرانی مؤظف است تا تمهیدات لازم برای مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها اندیشیده شود گفت : درفاز دوم باید تلاش کنیم کمترین مشکلات برای مردم ایجاد شود .
najafi1

دکتر نجفی با اشاره به بحران برف امسال گیلان اظهار داشت : اکثر شهرهای ماخوب کار کردند و برخی از شهرها نیز با عملکرد ضعیف و دیرهنگام موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم شدند .

وی بابیان اینکه در تلاش هستیم تا اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت برای جبران خسارات برف تا پیش از سال جدید جذب شود افزود : از این فرصت باید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بهره برد.

استاندار گیلان نوسازی ناوگان ماشین آلات سنگین را در شهرداری ها برای مقابله با بارش برف بسیار مهم دانست و گفت : متأسفانه در برخی از شهرها حدود ۱۳ سال است که این ماشین آلات نوسازی نشده اند و شهرداری ها باید از این بحران درس بگیرند و نسبت به نوسازی و تقویت ماشین آلات اقدام کنند .

دکتر نجفی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهرداری ها از نهادهای مؤثر و ارگانهای تأثیرگذار دراداره ی امور شهری و خدمت رسانی به مردم هستند گفت : شهرداران فقط به مسائل جاری توجه نداشته باشند و همه ی مسائل کلان یک شهر را مرتبط با وظایف خود بدانند .

وی عملکرد شوراها را درچارچوب حقوق شهروندی دانست و گفت : نباید اجازه داد تا در وظایف شوراها دخالت شود و باید استقلال آنان حفظ گردد.

دکتر نجفی با بیان اینکه شهرداران باید مردمی دارای استقلال فکر، اندیشه ، تخصص و ابتکار باشند گفت : شهردار خوب باید توسعه محور و باتجربه ، متخصص و دارای تحصیلات مرتبط باشد .

استاندار گیلان ادامه داد : شهرداران باید در کنار تخصص و مسئولیت پذیری باپاک دستی و سلامت نفس بحران ها و مشکلات را پشت سربگذارند تا به همگان ثابت کنند که مردم و شوراها در انتخاب آنان اشتباه نکرده اند .

دکتر نجفی فرهنگ گیلان را فرهنگ غنی و با اصالت دانست و گفت : توجه به مسائل فرهنگی ، رعایت اصول اخلاقی و منصف بودن از دیگر خواسته های من از شهرداران است .

وی به نیمه کاربودن زیرساخت ها در برخی واحدهای مسکن مهر نیز اشاره کرد و گفت : اگر چه ساخت این حجم مسکن مهر لازم نبود اما ما موظفیم درسال ۹۳ کل پروژه ها را به بهره برداری برسانیم وشهرداریها نیز وظایفشان را در این بخش انجام دهند

دکتر نجفی با اشاره به امضای تفاهمنامه ی مسیرسبز – ساحل پاک گفت : کارخوبی را سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری استانهای شمالی آغاز کرده است تا از فضای غیرزیبنده ای که شهرها و روستاهای ما در مدیریت پسماند ها و زباله ها دارند رهایی یابند .

وی خاطر نشان کرد : شهرداری ها در اجرای موفقیت آمیز این طرح نقش مهمی دارند و از همه ی شما می خواهم با جدیت تمام وارد کار شوید .

استاندار گیلان با بیان اینکه هفته ی آینده بصورت نمادین یک روز به عنوان پاکسازی شهرها و روستا ها اعلام شده است گفت : شهرداری ها در این زمینه همکاری خوبی را انجام دهند و از رسانه ها نیز میخواهم مانند همیشه حامی اندیشه های خوب در زیبا سازی شهرها باشند .

دکتر نجفی افزود : طرح تفکیک زباله از مبداء نقش مهمی در پاکسازی و مدیریت تولید پسماند دارد و شهرداران در این مورد اهتمام جدی داشته باشند .

وی افزود : باید فرهنگ تفکیک زباله از مبداء بین مردم گسترش یابد که برای این کار نیازمند یک برنامه ی عملیاتی دقیق هستیم .

استاندار گیلان خاطر نشان کرد : گام مهمی برای ساخت زباله سوز در رشت برداشته شده است که در نظر داریم این طرح را در شهرهای دیگر نیز اجرایی کنیم .

دکتر نجفی باردیگر با تأکید برزیباسازی و پاکسازی شهرها گفت : باید آمادگی لازم را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی داشته باشیم .

وی اظهار امیدواری کرد : با همکاری و همیاری همدیگر بتوانیم شهری زیبا که در شأن شهروندان ما باشد داشته باشیم .

وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف والا باید همکاری وصمیمیت در بین همه ی مسئولان وجود داشته باشد گفت : شهرداران با شورا ها ، نمایندگان ، ائمه جمعه و فرمانداران تعامل داشته باشند تا به اهداف خدمتگزاری خود به خوبی نائل شوند .

استاندار گیلان همچنین از شهرداران خواست زمینه های سرمایه گذاری و اشتغالزایی را نیز در شهرها فراهم کنند و گفت : استانی که پتانسیل های ویژه در بخش های مختلف دارد نباید جزء استانهای بیکار باشد و ماموانع ایجاد اشتغال را شناسایی کرده ایم و انشاء ا… یکی پس از دیگری از میان برداشته می شود تا از بیکاری استان بکاهیم .

دکتر نجفی سرانه ی فضای سبز شهرها را نیز متناسب با وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی گیلان نداست و گفت : میانگین سرانه فضای سبز شهرهای ما کمتر از دیگر استانها است و باید برای آنان برنامه ریزی شود .

وی گفت : ورودی شهرهای استان گردشگرپذیری همچون گیلان باید درختکاری شود و از فضای سبز شایسته برخوردار باشد .

استاندار گیلان حضوردائمی شهرداران درمحل خدمت خود را بسیار مهم دانست و گفت : فرماندار و شهرداری که در شهر خود سکونت نداشته باشد نمی تواند در بحران ها در دسترس باشد و تصمیمات صحیح و درست بگیرد .

وی همچنین رعایت دقیق قانون در مزایده ها و مناقصات را خاطر نشان کرد و افزود : از سازمان بازرسی خواسته ام در این بخش ها دقت لازم را داشته باشد .

وی اقتصادی بودن را از شرایط مهم اجرای پروژه های عمرانی شهری عنوان کرد : تازمانیکه پروژه های نیمه تمام به سرانجام برسد پروژه ی جدید را آغاز نکنید .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارنیز در این نشست با بیان اینکه از ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت استان ۶۰ درصد شهری و مابقی روستایی هستند گفت : از ۵۱ شهرداری که مراحل انتخاب و انتصاب آنان پایان یافته ۱۹ شهردار ابقاء ، ۱۱ نفر سابقه ی شهرداری دارند و ۲۱ نفر نیز برای نخستین بار به عنوان شهردار در شهرهای استان منصوب شده اند .

حجت شعبانپور کمبود منابع مالی و اعتبارات را از چالش های پیش روی شهرداری ها دانست و افزود : برای حل این مشکل راهی جزء تکیه شهرداری ها به بخش خصوصی و برون بسپاری برخی خدمات ندارند .

در این همایش رئیس شورای اسلامی گیلان و چند نفر از شهرداران استان به بیان مشکلات و مسائل حوزه شهری و شوراها و نیز مدیران کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، محیط زیست و رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان به بیان برنامه های خود برای استقبال از سال جدید و نوروز ۹۳ و چگونگی تعامل با شهرداران پرداختند .

 

Share