مریم معصومی

شخم مزارع و معضلات بهداشتی، محیطی

شخم مزارع و معضلات بهداشتی، محیطی هر سال در زمان شروع شخم اولیه زمین‌های زراعی که مقارن با ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان سر‌سبز گیلان و مازنداران می‌باشد، شاهد تردد ماشین آلات و ادوات کشاورزی در سطح معابر وخیابان‌ها هستیم. بر کسی پوشیده نیست که تردد ماشین آلات کشاورزی در صورتی که گل […]

شخم مزارع و معضلات بهداشتی، محیطی

هر سال در زمان شروع شخم اولیه زمین‌های زراعی که مقارن با ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان سر‌سبز گیلان و مازنداران می‌باشد، شاهد تردد ماشین آلات و ادوات کشاورزی در سطح معابر وخیابان‌ها هستیم. بر کسی پوشیده نیست که تردد ماشین آلات کشاورزی در صورتی که گل و لای حاصل از کار در زمین‌های کشاورزی را تمیز نکرده باشند، باعث آلوده شدن ظاهری خیابان‌ها گشته و منظره جالبی در نظر نقش نمی‌بندد و حال اگر آلودگی‌های بصری که تنها بخش کوچکی از خسارات ناشی از این تردد است را نادیده بگیریم، صدمات جانی و مالی آن به دلیل آلوده بودن زمین‌های کشاورزی به مواد شیمیایی غیر قابل انکار است. در هنگام شخم زدن مزارع و سپس باقی ماندن و خشک شدن گل و لای در سطح معابر به دلیل تردد ماشین آلات کشاورزی، مواد شیمیایی مهمان ریه‌های کشاورزان زحمتکش، اعضای خانواده آنها و سکنه مناطق اطراف می‌شود و چه بسا به کمک باد به سایر نقاط دور دست نیز سفر می‌کند که می‌تواند اثرات سویی بر سلامت و بهداشت مردم داشته باشد. از دیگر معایب این بی‌توجهی می‌توان به پدیده باران اسیدی اشاره کرد که از اختلاط غبار با ذرات موجود در اتمسفر هوا شکل می‌گیرد و به صورت باران اسیدی بر سر مردم فرو می‌ریزد که آسیب رساندن به درختان میوه و سایر روییدنی‌ها، ورود به خاک و برهم زدن تعادل شیمیایی آن، تلف کردن حیوانات و گیاهان آبزی و مهم‌تر از همه آسیب رساندن به مزارعی که کشاورزان پس از مدتها کار سخت در انتظار برداشت محصول آن هستند، از معایب باران اسیدی به شمار می‌روند.

همانطور که همیشه گفته شده است، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این امر بسیار مهم را نباید از نظر دور داشت زیرا با بی‌توجهی به این نوع مسائل، هزینه خدمات پزشکی مردم و سبد بهداشتی دولت را سنگین‌تر می‌کنیم.

رسانه‌ها به عنوان بخش قابل توجهی از منابع خبر و درگاهی برای آموزش عمومی، لازم است نقش بیشتری را برای اطلاع رسانی در این حوزه بر عهده بگیرند. شهرداری ها و دهیاری‌ها که مهمترین متولی پاکیزه سازی شهرها و روستاها هستند باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود، به این موضوع رسیدگی کنند و همچنین شهرداری‌ها به اعمال ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها (حق تنظیف) نظارت بیشتری داشته باشند.

نمونه پیشین و فاجعه بار این مورد، حمله شدید گرد و غبار به شهر لندن در سال ۱۹۵۲ است که موجب مرگ ۴۰۰۰ نفر از ساکنان این شهر شد و موجب گردید تا مسئولین اقدامات پیشگیرانه‌ای جهت کنترل آلودگی اعمال کنند. لازم است مسئولین استان‌های شمالی و یا استان‌های دارای ظرفیت‌ کشاورزی که در معرض چنین خطراتی هستند، متوجه عواقب زیست محیطی آن باشند.

استان گیلان و مازندران همه ساله و در اواخر فصل زمستان و ٱغاز بهار، میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشورمان هستند که بهتر است برای مهمان‌هایی که از آلودگی‌های صنعتی به دامن طبیعت پناه آورده‌اند، میزبانان در خوری باشیم.

به امید هوای پاک و گردشگران بیشتر .

مریم معصومی (رضوانه)

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی  لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share