مديرعامل منطقه آزاد انزلي در نشست خبري مطرح كرد:

رایزنی برای افزایش محدوده منطقه آزادانزلی و رفع لغو مرخصی خودرو

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور بیش از ۵۰ خبرنگار پیش از ظهر امروز در سال کنفرانس منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور بیش از ۵۰ خبرنگار پیش از ظهر امروز در سال کنفرانس منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

SONY DSC به گزارش خبرنگار دیارمیرزا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی رئیس جمهور به تمام دستگاه ها از جمله مناطق آزاد کشور توسعه خواهد یافت.

مسرور در ابتدای کار از مسئولین استانی و رسانه ها به دلیل تعامل خوب با سازمان منطقه آزاد انزلی تشکر کرد و یکی از دلایل عدم موفقیت منطقه آزاد انزلی در سالهای پیشین را عدم وجود تعامل و همکاری دانست.

وی با اشاره به اینکه براساس ماده ۱۱ و ۱۳ قوانین منطقه آزاد، باید معافیت مالیاتی برای تجار انجام شود;افزود: متاسفانه این معافیت مالیاتی برقرار نبود و در جلساتی که با مسئولین استانی برگزار شد آنها پذیرفتند که این معافیت مالیاتی در محدود ۳۳۰۰ هکتار خشکی منطقه آزاد اجرایی شود.
رفع عدم وجود مدیرت یکپارچه

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی یکی دیگر از مشکلات منطقه آزاد را عدم وجود مدیرت یکپارچه دانست و گفت:برخی از دستگاه ها از جمله وزارت صنایع در منطقه آزاد انزلی مجوز سرمایه گذاری صادر می کردند اما با توجه به رایزنی صورت گرفته با مسئولین صنعت و معدن استان توافق شد که صدور مجوز در اختیار مدیرعامل سازمان باشد و حتی شخص وزیر صنعت نیز اختیارات خود را به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تفویض کرده است.
اجرای طرح کالای  همراه مسافر

وی با بیان اینکه با تائیدیه گمرک و محصور نمودن محدوده مراکز تجاری طرح کالای همراه مسافر اجرایی شده است, گفت:منطقه آزاد انزلی تنها منطقه ای بوده است که توانسته مجوز طرح کالای همراه مسافر را از نهادهای مربوطه کسب کند و مسافران در محدوده منطقه آزاد تا سقف ۸۰ دلار می‌توانند اجناس خود را بدون مالیات وارد کنند.البته برای حمایت از تولید داخلی استان نظیر چای ,تدابیری اندیشیده شده است تا این کالاها با عوارض سرزمین اصلی وارد کشور شوند .
امضای تفاهمنامه با سازمان ها

رضا مسرور با اشاره بر اینکه در ۴ ماه اخیر بیش از ۹ تفاهم همکاری امضا شده است ادامه داد:تفاهم با آب و فاضلاب شهری برای تامین آب شرب منطقه آزاد ,تفاهم با منابع طبیعی برای ایجاد یگان حفاظت از اراضی و همچنین تفاهم با نیروی انتظامی درخصوص فروش خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه های محدوده استان از جمله این تفاهمات بوده است.
محدودیت زمین و وجود مشکلات زیرساختی در منطقه آزاد انزلی

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با برخی مشکلات زیرساختی مواجه است تصریح کرد: محدودیت زمین یکی از مشکلات موجود در منطقه آزاد انزلی است اما با وجود همه ی محدودیت ها اولین واگذاری زمین صنعتی پس از ۸ سال از تاسیس منطقه آزاد انزلی در حدود یک ماه پیش صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ وجود هتل و همچنین انباردچار کمبود هستیم افزود:متاسفانه در سالهای گذشته نیز بحث تاخر و تقدم زیرساخت ها در نظر گرفته نشده است و در آینده ی نزدیک بطور حتم در این مورد یک بازنگری صورت خواهد پذیرفت.
پیگیری اجرای طرح کریدور تجاری

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از دعوت سفرای ۵ کشور حاشیه دریای خزر برای بازدید از منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت سفیر قزاقستان نیز هفته آینده وارد منطقه آزاد خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده ,منطقه آزاد انزلی بهترین مکان برای صادرات و واردات از چین به ایران است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی ورود کالا به کشور از طریق جنوب و بندر شهید رجایی صورت می گیرد اما اگر صادرات کشور چین از مسیر انزلی به سمت تهران باشد، سبب کاهش هزینه و زمان می‌شود.

مسرور با بیان اینکه برای ایجاد کریدور جدید تجاری میان دو کشور از طریق مسیر چین، بندراکتائو در قزاقستان و بندرانزلی جلسات متعددی برگزار شده گفت:بی شک ایجاد این کریدور موجب ایجاد اشتغال پایدار و  ورود سرمایه به کشور می شود.
صادرات ۴۳۶ میلیون دلاری از مسیر منطقه آزاد

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماه نخست سال جاری صادراتی به ارزش ۴۳۶ میلیون دلار از مسیرمنطقه آزاد به کشورهای حوزه آسیای میانه انجام شده است، افزود: در همین مدت کالاهایی به ارزش یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار از مسیر منطقه آزاد انزلی وارد کشور شده است.
افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه در حال رایزنی برای افزایش محدود منطقه آزاد انزلی هستیم تصریح کرد: طبق قانون اراضی ملی در اختیار مناطق آزاد کشور قرار می گیرد اما ورود به مناطق شهری در حوزه ی اختیاری سازمان نیست اما براساس توافقات انجام شده، فرودگاه سردار جنگل در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب بحث ورود گردشگر و طرح توریسم سلامت نیز تحقق پیدا کند.
رایزنی مهندس ترکان برای لغو مرخصی سالانه خودروها

وی در خصوص لغو مرخصی سالانه خودروها با پلاک منطقه آزاد گفت: بر طبق مصوبه گمرک از تاریخ ۱/۷/۹۲ لغو مرخصی خودروها از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و این مسئله در اختیار مناطق آزاد سراسر کشور نیست.و مهندس ترکان, دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در حال رایزنی برای رفع این مشکل است.

گفتنی است رضا مسرور مدیرعامل جدید منطقه آزاد از حدود ۴ ماه پیش کار خود را در این سازمان اغاز کرده است و نشست خبری ایشان به نوعی اولین نشست خبری پس از یک وقفه ۴ ساله است.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا نشست خبری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور بیش از ۵۰ خبرنگار پیش از ظهر امروز در سال کنفرانس منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

خبرنگار:سینا هوشمند

Share