سام سکوتی

آب و غذا در مناطق برفی به چهار برابر قیمت انسانیت به فروش رفت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در این چند روز که استان گیلان و مازندران درگیر نعمت سفید هستند، کشاورزان از یک طرف شکرگزار برای منابع آبی بی‌کران و از طرف دیگر نگران خانه‌های نه چندان مقاوم خود هستند، چوپانان نیز دل نگران بردن گله به چراگاه و کمبود علوفه و غذای دام هستند و عده‌ای […]

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در این چند روز که استان گیلان و مازندران درگیر نعمت سفید هستند، کشاورزان از یک طرف شکرگزار برای منابع آبی بی‌کران و از طرف دیگر نگران خانه‌های نه چندان مقاوم خود هستند، چوپانان نیز دل نگران بردن گله به چراگاه و کمبود علوفه و غذای دام هستند و عده‌ای دیگر نیز برف‌گیر و زمین‌گیر و انسان‌گیر شده‌اند!SONY DSC

امروز صبح خبرهای مسرت بخشی از بازگشایی مسیرهای تردد به گوش ‌رسید. مجموعه استان و استانداری، شبانه روز در پی امدادرسانی بودند و نیروی های ارتش و سپاه نیز به کمک برف زدگان شتافتند اما از کمک نیروهای مردمی که در کنار نیروهای رسمی به کار امداد و نجات مشغول بودند، نباید گذشت و کلاه را به احترام مردم همیشه در صحنه شهر و کشورمان برمی‌داریم و دست مریزادی به همه مردم خونگرم کشورمان حواله  می‌کنیم.

از آنجا که شخصا تجربه گرفتاری در برف سنگین پیشین را داشتم، دیدن مردمی که در سرمای سوزان و برف سنگین امسال به کمک هم نوعان خود می‌شتافتند، بنده را بر آن داشت تا چند سطری در شرح  این موضوع بنگارم و خوبی‌ها را برجسته و پلشتی‌ها را گوشزد کنم تا شاید بنابر توصیه یادگاری از دوران دانشجویی، وظیفه قلمی خود را در کنار تکلیف عملی به جا آورده باشم.

کمک کردن به دیگران عملی اخلاقی است و بیشتر معلمین علم اخلاق در هر کیش و مسلکی بدان توصیه می‌کنند و در قوانین بعضی از کشورها، کمک نکردن به فردی که گرفتار سختی و مشکل شده است، جرم شناخته می‌شود و تبعات حقوقی خواهد داشت یا بنابر اقوال حقوق دانان، اگرچه در بیشتر موارد و اغلب اوقات، جرم ارتکاب فعلی است اما در مواردی نیز ترک فعل جرم محسوب می‌شود و قابلیت داد خواهی دارد.

قصد ورود به حوزه حقوقی موضوع را ندارم و به همین حد قناعت می‌کنم که در کشور ما نیز در صورت وقوع شرایطی، ترک فعل می‌تواند جرم باشد و قابل پیگیری.

اما در میان همه لطف هموطنان ما برای کمک و نجات مصیبت زدگان سیل، زلزله و برف و …. افرادی نیز هستند که کمک به دخل و حساب بانکی خودشان ‌می‌کنند و از شرایط سخت مردم به نفع بازار خود، سوء استفاده می‌کنند. در کمال تأسف در حادثه برف اخیر شمال، مردم شاهد به فروش رفتن مواد غذایی و آب به چندین برابر قیمت بودند که در کمال تعجب خبر آن نیز از طریق شبکه استانی گیلان بر روی آنتن رفت.

اینکه از مشکلات مردم پلی برای موفقیت اقتصادی بسازیم، در هیچ جای جهان پذیرفته نیست و این کار بیشتر شبیه فعالیت کارتل های مواد مخدر مکزیکی و آمریکایی است تا رفتاری برازنده گیلانیان‌ که به مهمان نوازی در کشور شهره شده‌اند.

مردم شریف گیلان ضمن تشکر از کلیه افرادی که در این بحران سفید به یاری آنها شتافتند، خصوصا استانداری گیلان که با بسیج نیروهای خود در کنار مردم بودند و از هر گونه کمکی دریغ نکردند، مجدانه از مسئولین تقاضا دارند تا با سوداگران انسانیت مبارزه کنند و با شناسایی عوامل گران فروشی در این مقطع، شدیدترین برخوردها صورت گیرد.

Share