استاندار گیلان مطرح کرد :

ساماندهی دست فروشان رشت نیازمند فرهنگ سازی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : استاندار گیلان با بیان اینکه پراکندگی فروشندگان متفرقه در نقاط مختلف شهر، رشت را به یک بازار بزرگ بی‌نظم تبدیل کرده است، گفت:ساماندهی دست فروشان رشت نیازمند فرهنگ سازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : کیهان هاشم نیا، استاندار گیلان امروز(۱۹ شهریور) در جلسه ساماندهی دست فروشان شهر رشت با بیان اینکه ضوابط مربوط به ساماندهی دست فروشان باید تدوین شود، اظهار کرد: نیروی انسانی اجرای این طرح نیز باید مشخص و تأمین شود.

وی افزود: دست فروشان موجب سد معبر بسیاری در معابر و پیاده روهای شهر رشت شده‌اند که باید برای ساماندهی این معضل اجتماعی عزم جدی داشت.

هاشم نیا اظهار داشت: شهرداری رشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید ساز و کارها و ضوابط اجرایی بازارچه‌هایی که دست فروشان در آن ساماندهی می‌شوند را آماده و بر اجرای آن نظارت کنند.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی این طرح گفت: رسانه‌ها در فرهنگ سازی این مسئله نقش بسیار مهمی را می‌توانند ایفاء کنند.

هاشم نیا کنترل تورم و توسعه مشاغل خانگی، آزاد سازی معابر شهری، زیباسازی سیمای شهر را از جمله مزایای اجرای این طرح اعلام کرد و با اشاره به توریستی بودن شهر رشت، خاطرنشان کرد : دست فروشان سطح شهر رشت باید جمع آوری شوند و به بازارچه‌هایی که در نقاط پرتردد شهر ایجاد می‌شوند، منتقل شوند .

وی با بیان اینکه پراکندگی فروشندگان متفرقه در نقاط مختلف شهر، رشت را به یک بازار بزرگ بی‌نظم تبدیل کرده است، گفت: در رشت باید برای ساماندهی دست فروشان ۱۰ نقطه تعیین شود تا در آنجا به امرار معاش بپردازند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه بازارهای محلی اغلب در نقاط حاشیه‌ای قرار گرفته‌اند افزود: بازارچه‌های ایجاد شده در رشت می‌تواند مکان مناسبی برای تولیدات محصولات خانگی هم باشد و تبدیل به بازارهای محلی شود.

وی ادامه داد: باید زمینه لازم را در افکار عمومی برای اجرای طرح فراهم کرد و رسانه‌ها در انجام این امر می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

استاندار گیلان اضافه کرد: اگر برای اجرای این طرح مهم برنامه‌ریزی و تدبیر لازم صورت نگیرد، شهرداری و دستگاه‌های مربوطه عزم جدی نداشته باشند موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه دست فروشی یک معضل اجتماعی است که باید در تمام نقاط رشت برطرف شده و برچیده شود، تأکید کرد: باید در یک بازه زمانی مشخص در تمام شهر اجرا شود و مکان‌های ساماندهی دستفروشان بطور ثابت مشخص شود و پس از اجرای آن دیگر اجازه سد معبر و دست فروشی به کسی داده نشود .

هاشم نیا با اشاره به اینکه هدف از این طرح بیکار کردن افراد دست فروش نیست گفت: این طرح به این منظور اجرا می‌شود تا هم جلوی یک معضل اجتماعی گرفته شود و هم اینکه دست فروش‌های سطح شهر ساماندهی شده و دارای یک مکان مناسب و مشخص برای امرار معاش شوند.

فرماندار رشت نیز در این جلسه با اشاره به عزم جدی مسئولان در ساماندهی دست فروشان رشت گفت : فرمانداری رشت در همه مراحل این طرح آمادگی کامل برای حمایت از اجرای آن دارد.

عظمتی افزود: برای موفقیت این طرح باید همه دستگاه‌های اجرایی مربوط و همچنین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی همکاری کنند.

وی اظهار داشت : در مرحله نخست این طرح میوه فروشان حاشیه کمربندی مدرس به بازارچه میدان امام حسین منتقل شده‌اند.

سرپرست شهرداری رشت هم گفت: شهرداری تاکنون توانسته است طبق وظیفه قانونی خود توسط نیروهای سد معبر خود جلوی بعضی دست فروشان را در برخی معابر اصلی شهر گرفته‌اند./شبستان

Share