وقتی دستپاچگی، خودروسازان را لو می دهد

به گزارش  دیار میرزا در حالیکه کمتر از یک هفته از گفتگوی تلویزیونی احمدی نژاد می گذرد،در بازار خودرو زلزله شده و قیمت ها به شدت کاهشی است؛ این بار این خودروسازان هستند که برای کاهش قیمت ها دست به یکی می کنند. گزارش ها از بازار خودرو حاکی است قیمت ها در اثر اتفاقات […]

به گزارش  دیار میرزا در حالیکه کمتر از یک هفته از گفتگوی تلویزیونی احمدی نژاد می گذرد،در بازار خودرو زلزله شده و قیمت ها به شدت کاهشی است؛ این بار این خودروسازان هستند که برای کاهش قیمت ها دست به یکی می کنند.

گزارش ها از بازار خودرو حاکی است قیمت ها در اثر اتفاقات و اخبار اخیر در این حوزه، به شدت کاهشی است و خودروسازان هم روزانه خبر از کاهش قیمت در روزهای آینده می دهند.
شورای رقابت منتظر است خودروسازان گزارش قیمتگذاری خودروهای خود را به این مرکز اعلام کنند تا قیمت های جدید تدوین شود.
این در حالی است که بنابر اطلاعات موجود، برخی خودروسازان هنوز مستندات خود را درباره قیمت ها فعلی خودروها به این مرکز اعلام نکرده اند اما روزانه خبر می دهند که قیمت ها را کاهش می دهند.
قسمت جالب داستان آنجاست که خودروسازان با هم توافق می کنند قیمت ها را به میزان مشخص کاهش دهند! مشخص نیست اگر خودروها بر اساس نرخ های مواد اولیه و هزینه های تولید قیمتگذاری شده است آیا می توان با توافق این هزینه ها را کاهش داد و یا قیمت مواد اولیه را پایین آورد؟
دیروز یکی از سایت های خبری، اعلام کرد خودروسازان برای کاهش تا ۲۲ درصدی قیمت خودرو توافق کرده اند. باید از خودروسازان پرسید این توافق چه معنایی دارد؟
اگر بنابر آنچه خودروسازان از آن به عنوان مستندات هزینه های تولید خودروها یاد می کنند، قیمت های فعلی منطقی و واقعی است چرا باید بدون اینکه جلسه ای با شورای رقابت برای تشریح این مستندات تشکیل دهند، باید توافق! کنند قیمت ها را کاهش دهند؟
آیا این نشان از وجود انحصار در بازار خودرو نیست؟. انحصاری که خودروسازان در آن با ایجاد کارتل بر قیمت ها حکومت می کنند.
خودروسازان باید به این پرسش پاسخ دهند، اگر قیمت اعلامی کارخانه ها برای خودروها واقعی است چرا باید حاضر باشند –در شرایطی که ادعا شده این قیمت ها بنابر مستنداتی است که ارائه کرده اند_ قیمت محصولات را تا یک پنجم ارزان کنند؟ و خودرو ۲۵ میلیونی را ۲۰ میلیون بفروشند؟ و آنهم بدون اینکه جلسه ای جدی با شورای رقابت برای مدیریت بازار و قیمت ها داشته باشند؟!
و اگر احتمال کاهش ۲۲ درصدی قیمت ها هست، چرا در آستانه شب عید و در شرایطی که نیاز بازار به بالاترین حد خود می رسد، خودروسازان باید دائم بر طبل زیانده بودن خود بکوبند و در ساز گرانی ها بدمند؟
از خاطر خریداران و مسوولان نرفته سال گذشته درست قبل از عید خودروسازان سامانه فروش خود را بستند و پس از اخذ موافقت از سازمان حمایت، خودروها را با قیمت جدید عرضه کردند موافقتی که بلافاصله با دستور رییس سازمان حمایت لغو شد و قیمت ها به حالت سابق بازگشت.
اکنون که شورای رقابت با جدیت وارد شده پیش بینی فعالان بازار و کارشناسان این است که با توجه به سیگنال های کنونی بازار خودرو، قیمت ها باز هم در آینده کاهش خواهد یافت بنابر این خریداران بهتر است فعلا دست نگهدارند و خودرو نخرند.
دستپاچگی خودروسازان برای عرضه خودروها یک پنجم زیر قیمت فعلی این احتمال را تقویت می کند که مستندات آن ها بعید به نظر می رسد در شورای رقابت تایید شود.
خودرویی که بنابر اعلام مسوولان خودروساز، ۱۰۰ درصد داخلی است چگونه باید تا سه برابر رشد قیمت را تجربه کند؟. مگر قطعه ساز چه کالایی از خارج از کشور وارد می کند که سه برابر شده است؟
ادعای افزایش قیمت جهانی برخی فلزات در حالی مطرح است که خودروسازان خارجی در قیمت محصولات خود در شرایط گرانی این فلزات، تغییری نداده اند و قیمت ها همان است که بود.
از طرف دیگر، اگر قیمت فلزات و برخی مواد در داخل کشور بالا رفته چرا لوازم خانگی که مصرف فلزات و همین مواد در ان بالاست، سه برابر رشد قیمت نداشته اند؟
مگر نه این است که در این بخش رقابت بیشتری دیده می شود اما در بازار خودرو انحصار مطلق حاکم است چرا که خودروسازان می دانند دست مصرف کننده عادی هیچگاه به قیمت های نجومی خودروهای وارداتی نمی رسد./ایران

Share