مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان: خرید و فروش غیرمجاز جانوران مشمول مجازات است

به گزارش  دیارمیرزا، امیر عبدوس امروز در جلسه حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه خرید و فروش غیر‌مجاز جانوران طبق قانون شکار و صید جرم و مشمول مجازات است، اظهار کرد: در آستانه نوروز ۹۲ فعالیت‌های اقتصادی حاشیه‌ای نیز آغاز می‌شود. وی ادامه داد: به دلیل سودجویی برخی افراد در سال‌های اخیر علاوه بر فروش ماهی‌های سفره […]

به گزارش  دیارمیرزا، امیر عبدوس امروز در جلسه حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه خرید و فروش غیر‌مجاز جانوران طبق قانون شکار و صید جرم و مشمول مجازات است، اظهار کرد: در آستانه نوروز ۹۲ فعالیت‌های اقتصادی حاشیه‌ای نیز آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل سودجویی برخی افراد در سال‌های اخیر علاوه بر فروش ماهی‌های سفره هفت‌سین، عرضه دیگر جانوران نیز مرسوم شده است و انواع دوزیستان مانند سمندر و خزندگان نظیر لاک‌پشت و مار در پیشخوان‌های فروش معابر دیده می‌شود.خبرگزاری فارس: خرید و فروش غیرمجاز جانوران مشمول مجازات است

این مسئول اضافه کرد: بند (ج) ماده ۱۰ قانون شکار و صید، حمل، عرضه، فروش و صدور جانداران وحشی زنده یا کشتن آن ها را بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست جرم می‌داند و برای مجازات خاطیان، پرداخت مبلغ تا یک ‌میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه تعیین کرده است.

به گفته وی، بدون تردید این تنوع‌طلبی که در حوزه تقاضای بازار عید خود را نشان می‌دهد ریشه در رسوم باستانی ایرانیان و نیز ارتباطی به آیین نوروزی ندارد و تنها دلیل آن می‌تواند از بی‌توجهی به حق حیات جانوران و بدعتی برای سود‌جویی باشد.

عبدوس افزود: به تمام فروشندگان گونه‌های جانوری اعلام می‌شود که در صورت مشاهده عرضه این گونه‌ها با خاطیان برخورد قانونی صورت می‌گیرد و آن ها به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

وی یگان حفاظت محیط زیست گیلان را طی حکمی مسئول مستقیم برخورد با خاطیان معرفی کرد و یادآور شد: با جمع‌آوری گونه‌های موصوف از پیشخوان فروش، مراتب برای رسیدگی قضایی و پرداخت جرایم مربوطه و دیگر مجازات‌های تادیبی که قانون تعیین کرده است به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شوند.

عبدوس، با بیان اینکه در فرهنگ دینی و اسلامی و نیز فرهنگ باستانی ایرانیان حق حیات جانوران محترم شمرده شده اشت، خاطرنشان کرد: استفاده ابزاری از این گونه، تضاد تاریخی با اسلام و آیین‌های کهن این سرزمین دارد.

وی از مردم طبیعت دوست گیلان خواست در صورت برخورد با فروش گونه‌های جانوری وحشی مراتب را به ستاد خبری اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از طریق تلفن شبانه‌روزی ۸۸۲۴۶۲۶-۰۱۳۱ اعلام کنند.

Share