به همت خردسرای فردوسی گیلان؛

بزرگداشت داستان نویس و شاعر گیلانی ” بیژن نجدی ” در رشت

مراسم بزرگداشت « بیژن نجدی » داستان نویس و شاعر گیلانی به همت خردسرای فردوسی گیلان و پژوهشکده گیلانشناسی در سالن دکتر رحمدل برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عصر روز یکشنبه ۱۵ مهر ماه با حضور جمعی از علاقه مندان و گیلان شناسان مراسم بزرگداشت بیژن نجدی داستان نویس و شاعر گیلانی  با حضور همسر ایشان خانم پروانه محسنی آزاد به همت خردسرای فردوسی گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی در سالن دکتر رحمدل پژوهشکده گیلانشاسی برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمود رنجبر رئیس پژوهشکده گیلان شناسی به ابعاد و ویژگیهای داستان و شعر بیژن نجدی اشاره کرد.

وی با تحلیل نمادین داستان گیاهی در قرنطینه گفت: بیژن نجدی دغدغه مواجهه با سنت و مدرن را در قالب داستانی گیرا و تأمل برنگیز بیان کرد.

دکتر رنجبر کاربرد فراداستان و شگردهای داستانی را با بهره گیری از عناصر ادبیات عامه از ویژگیهای داستان پسامدرن نجدی برشمرد و گفت: اگر بخواهند تاریخ تحلیلی  داستان ایران معاصر را بنویسند، حتما باید از بیژن نجدی نام ببرند.

در ادامه زهرا روحی فر مدیر خردسرای فردوسی گیلان شخصیت برجسته پروانه محسنی آزاد همسر زنده یاد بیژن نجدی را ستود و گفت: از جمله زنان تاثیرگذار در تاریخ ادبیات ایران دانست که با دانش و آگاهی و خرد بیدارخویش توانست در آفرینش آثار زنده یاد بیژن نجدی نقش بسیار مهمی ایفا کند.

دیگر سخنران این مراسم، پروانه محسنی آزاد «همسر استاد نجدی» بود که در بخشی از سخنرانی خود، با بیان خاطراتی از زندگی خویش با بیژن نجدی گفت: حضور در داستان بیژن نجدی حضوری زیسته است و او تجربه مرا خواب و رویای مرا در داستانهایش به کار برد.

وی گفت : بیژن همواره در شکل گیری داستانها با من مشاوره میکرد و به یکباره و دفعتا آثار خود را خلق نمیکرد.

خانم محسنی آزاد گفت: بیژن در قید حیات خود به دلیل بیماری نتوانست همه آثارش را به چاپ برساند، برای همین بخشی از آثار ایشان بعد از درگذشتشان منتشر شد و هنوز هم آثاری دارد که به زودی منتشر خواهد شد.

خانم محسنی آزاد در ادامه با خواندن چند شعر به ویژگی های شعر بیژن نجدی نیز اشاره کرد و گفت او شعر را برای شعر میگفت، همانطور که در داستان نویسی اسلوب برای نوشتن داشت در شعر هم زیست شاعرانه داشت.

بزرگداشت داستان نویس و شاعر گیلانی در رشت

Share