نصب تندیس قرقاول در حاشیه خیابان تختی رشت +عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرداری منطقه ۳ شهر رشت در اقدامی پسندیده برای اولین بار تندیس قرقاول را در حاشیه خیابان تختی رشت نصب کرد. قرقاول Ring-necked Pheasant از جمله گونه هایی است که در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. قرقاول ایرانی از جمله گونه های منحصر به فرد […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرداری منطقه ۳ شهر رشت در اقدامی پسندیده برای اولین بار تندیس قرقاول را در حاشیه خیابان تختی رشت نصب کرد.

قرقاول Ring-necked Pheasant از جمله گونه هایی است که در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. قرقاول ایرانی از جمله گونه های منحصر به فرد و یک دست جهان است که در لبه انقراض است و در فهرست گونه های در معرض تهدید جهان است. این پرنده یک گونه و چهار زیرگونه در ایران دارد و زیرگونه تالشی آن که محلی ها تورنگ می خوانندش مختص استان گیلان است و در تمام دنیا فقط در این خطه دیده می شود.

شهرداری منطقه ۳ شهر رشت در اقدامی پسندیده برای اولین بار تندیس قرقاول را در حاشیه خیابان تختی رشت نصب کرد. زیستگاه‌های این پرنده در گیلان شامل سیاهکل، ماسال و رودسر است. یکی از نکات جالب در سرشماری بررسی زیستگاه قرقاول در رشت است، شهرستان رشت سه زیستگاه قرقاول دارد که “سلکی سر”، “سراوان” و “فرودگاه” است که بیشترین آمار برآوردی متعلق به فرودگاه سردار جنگل رشت است.

مهندس رضا زمانی مشاور محیط زیست شهردار رشت در خصوص مشخصات ظاهری آن گفت: قرقاول پرنده ای فوق العاده زیبا و رنگارنگ است که به واسطه دم بلند و رنگین و راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز است. پرنده نر قرمز رنگ با رگه هایی از رنگ های سیاه و نارنجی، سبز براق با پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز کم رنگ و گوشپرهای کوتاه دیده می شود اغلب در دسته های کوچک و در فصل پائیز و در زمستان تنها دیده می شود از روی زمین بطور ناگهانی بر می خیزد و پس از مقداری اوج گرفتن در اولین بوته زار فرود می آید. پردازش پرتوان همراه با صدا و ارتفاع پائین از جمله دیگر مشخصات این پرنده است. در هنگام احساس خطر می دود و کمتر پرواز می کند .

وی افزود: پرنده نر ۷۵.۹۰ سانتی میر و پرنده ماده ۵۲-۶۴ سانتی متر با احتساب دم طول دارد. فصل جفت گیری این پرنده از اواسط اسفند ماه شروع و تا اردیبهشت طول می کشد. صدای شبیه به krok-krok

33506مشاور محیط زیست شهردار رشت در خصوص وضعیت این گونه گفت: جمعیت این پرنده در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است و از پرندگان حمایت شده و شکار ممنوع در ایران است.

این کارشناس محیط زیست زیستگاه و محل مشاهده قرقاول در استان را کشتزارها و بوته زارهای تمشک دانست و تصریح کرد: این پرنده در حاشیه کشتزارها و بوته زارهای تمشک به سر برده و زیر بوته ها آشیان می سازد و در گیلان در مناطق کوهپایه ای و حاشیه جنگل، باغات چای و باغ و بوته های تمشک حضور دارد .

زمانی فرودگاه رشت را یکی از زیستگاههای قرقاول در استان دانست که دارای بیشترین تعداد قرقاول است.

مهندس کیومرث مولادوست کارشناس ارشد کشاورزی و محقق که تحقیقات و مقالات متعددی در خصوص قرقاول انجام داده است نیز با اشاره به قرار گرفتن قرقاول ایرانی در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض به ایسنا گفت: این خطرات شامل؛ شکار برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده، سموم، کودها و موادشیمیایی مصرفی در کشاورزی، تخریب جنگلهای شمال و زیستگاه این پرندگان است.

وی شکار در ایران برای همه جانوران بخصوص پرندگان را خطر جدی دانست که منجر به انقراض می شود.

مولادوست ادامه داد: اگرچه کارشناسان محیط زیست معتقدند که مجوز شکاری برای پرندگانی صادر می شود که ظرفیت شکار وجود دارد ولی در واقعیت چنین نیست.

وی تصریح کرد: اگرچه امسال به نام سال بدون شکار از سوی جمعیت های حمایت از حیوانات نامگذاری شده است ولی حداقل ۱۰ سال باید جلوی کلیه شکارها در ایران گرفته شود تا جانوران در ایران بتوانند به رشد لازم و تکثیر مناسب برسند.

مولادوست گفت: امروزه عاملی که همه پرندگان ایران و بخصوص قرقاول ها را تهدید می کند شکار و تخریب زیستگاه است. البته عامل دیگری هم در گیلان و مازندران و گلستان نیز می تواند جمعیت قرقاول ایرانی را با خطر جدی مواجه کند که آن پرورش قرقاول های نژاد های به اصطلاح آمریکایی و سایر نژادها است. البته این نژادها برای پرورش گوشت و زیبایی بسیار مناسب هستند ولی هیچ ضمانت وجود ندارد این پرنده ها در طبیعت رها نشوند و خلوص ژنتکی قرقاول ایرانی را به خطر نیندازند.

این کارشناس، قرقاول را که در حاشیه جنگل ها، کشتزارها، مراتع، بوته زارها و نیزارهای شمال ایران بصورت بومی زندگی می کند جزء مجموعه تنوع زیستی ایران دانست و تصریح کرد: حیات این پرنده توسط عوامل طبیعی و انسانی بخصوص شکار و تخریب زیستگاه، به شدت در حال تهدید بوده و به توجه خاص نیاز دارد.

مولادوست در پایان یکی از اصلی ترین عوامل تهدیدکننده گونه ها مختلف جانوری و پرندگان را نابودی زیستگاه دانست و خاطرنشان کرد: از بین رفتن تنوع زیستی بعلت فعالیت های بشری، حقیقتی غیر قابل انکار است. جنگل ها شامل صدها گونه گیاهی و جانوری و روابط بیشمار بین آنها است. بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض در جنگل ها یافت می شوند و جنگل برای آنها نقش حفاظتی دارد. تخریب و از بین رفتن جنگل یکی از بزرگترین تهدیدات تنوع زیستی است./ایسنا

Share