در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مطرح شد؛

کتابخانه مرکزی رشت در هفته دولت به بهره برداری برسد+ جزئیات

استاندار گیلان از مدیران مرتبط خواست تا با افزایش سرعت کار در خصوص بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت تلاش‌شان را مضاعف کرده و این مجموعه را در هفته دولت به بهره برداری برسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در سال جاری با حضور اسدالله عباسی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان؛ موسی فکور، معاون عمرانی استانداری گیلان؛ فرهاد براتی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان؛ سید هاشم حسینی، مشاور و مدیرکل حوزه استاندار؛ محمد مهدی نیازمند، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان؛ فاطمه قلی پور، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری گیلان؛ یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ محمدرضا رستمی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان؛ محمدحسین رمضانی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان؛ فرهاد شوقی، شهردار رشت؛ محمدرضا فلاحتگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان؛ مسعود صادقی، مدیر عامل توزیع برق گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری ها؛ محمود محمدی، معاون اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی و عابد رمضانی پور، رئیس اداره همکاری‌های استان برگزار شد.

اسدالله عباسی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر اینکه، کتاب و کتابخوانی موضوعی مهم در جامعه می‌باشد، عنوان کرد، تمام دستگاه‌های متولی تلاش خود را انجام دهند تا کتابخانه مرکزی رشت در هفته دولت پیش رو به بهره برداری برسد.

عباسی با بیان اینکه بدلیل تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوع کتاب و کتابخوانی و رعایت منویات معظم له و همچنین توجه ویژه دولت سیزدهم به این امر، اظهارکرد: اعتبارات لازم برای بهره برداری از این پروژه بزرگ فرهنگی در نظر گرفته شود.

استاندار افزود: شهرداران بر پرداخت به موقع سهم نیم درصد کتابخانه‌ها اهتمام ویژه داشته باشند تا این امر صرف تجهیز و بهسازی کتابخانه‌ها شود.

وی همچنین گفت: شهردار رشت در خصوص محوطه‌سازی و اصلاح درختان کتابخانه مرکزی رشت اقدام لازم را به عمل آورد و ساخت و نصب المان رییس جمهور شهید را در کتابخانه مرکزی رشت به عنوان دستور کار خود قرار دهد.

در صورت نصب انشعاب برق، کتابخانه مرکزی رشت آماده بهره‌برداری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این نشست با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار گیلان برای بهره برداری کتابخانه مرکزی رشت و اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای اهمیت آن را یادآور شد و این توسعه را در رشد شاخص‌های مختلف مطالعه از جمله سرانه فضا، امانت، کتاب و عضویت مهم و اثر بخش برشمرد.

یاسر تقوی با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی رشت در انتظار رفع موانع برجای مانده و در اختیارگذاری به مردم استان گیلان است به لزوم همکاری و هم افزایی بیشتر مجموعه راه و شهرسازی، شهرداری رشت، توزیع برق گیلان و برخی دستگاه‌های خدمت رسان اشاره کرد که در صورت نصب انشعاب برق و تخصیص اعتبارات کافی برای اقدامات باقی مانده، این پروژه بزرگ فرهنگی آماده بهره برداری می‌باشد.

تقوی همچنین به اقدامات انجام شده در کتابخانه مرکزی رشت از جمله اتصال فیبر نوری، نصب انشعاب آب ساختمان، آماده‌سازی فضاهای داخلی کتابخانه شامل: سالن‌های مطالعه آقایان و بانوان، سالن‌های خصوصی مطالعه، بخش کودک، بخش گویا و بریل، بخش مخزن، بخش چند رسانه‌ای و… اشاره کرد و بیان داشت که تجهیزات و اعتبارات لازم از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بهره برداری این پروژه بزرگ فرهنگی در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان گیلان قرار گرفته است.

وی از اقدام ارزشمند سیدحسین میرمجلسی، خیر گیلانی مقیم تهران در خصوص اهدا کردن بیش از ۳۰هزارجلد کتاب از کتابخانه شخصی خود که در طول زندگی هفتادساله گردآوری کرده بود، به کتابخانه مرکزی رشت سخن گفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همچنین با برشمردن اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در راستای توسعه امر کتاب و کتابخوانی در گیلان، ایجاد کتابخانه‌های مدارس با همکاری آموزش و پرورش را گامی مهم در ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه و دانش آموزان دانست و گفت: هم اکنون چند باب کتابخانه مدارس در سطح استان آماده افتتاح می‌باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در گرو توجه قانون توسط متولیان امر و شهرداری‌ها دانست و با بیان اینکه در قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری‌ها به عنوان تنها منبع هزینه کرد کتابخانه یاد شده، حمایت شهرداران از کتابخانه‌ها را منجر به پیشرفت بیشتر فرهنگ در جامعه عنوان کرد.

تاکید بر تخصیص اعتبار مناسب جهت کتابخانه‌ها در کمیته برنامه ریزی استان، برگزاری منظم جلسات انجمن، پرداخت به موقع نیم درصد شهرداری‌ها و تکمیل ساختمان‌های در حال ساخت از دیگر موضوعات مطرح شده توسط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در جلسه انجمن بود.

تقوی در ابتدای این نشست به برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در کشور و استان گیلان اشاره کرد و از همه مسئولین و مردم فرهنگ دوست استان جهت شرکت در این رویداد مهم فرهنگی دعوت کرد.

Share