پورمحمدی در مناظره؛

می‌توانیم به اندازهٔ سرانهٔ مصرف اروپا به مردم سوخت رایگان بدهیم

پورمحمدی با اشاره به مشکلات توزیع یارانه، گفت: این حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است، خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسأله اساسی برای همه دولت‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی با محوریت موضوعات اقتصادی در سخنانی، گفت: یارانه‌ها سبب غنی‌تر شدن عده‌ای و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیرتر شدن طبقات پایین و گسترش طبقات فقیر شده است، این طبق آمار است.

وی ادامه داد: تقریباً این هدف‌مندی یارانه‌ها و توزیع آن به این شکل توسعه آن، هم‌زمان با تحریم‌ها شد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: وقتی تحریم‌ها حدود ۱۷، ۱۸ سالی که اعمال شده، خیلی‌ها انکار می‌کردیم و به آن اهمیتی نمی‌دادیم و توجه نکردیم، آن موقع باید واپایش می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که برای تقویت اقتصادمان نیاز داشتیم را محدود کنند.

پورمحمدی اضافه کرد: البته دولت آقای احمدی‌نژاد در اواخر کار پذیرفت، اما متأسفانه داستان نقل‌وانتقال مالی پیش آمد که چشمه دیگری از محدودیت سازی برای کشور ما مانند fatf ایجاد شد که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد بود.

وی افزود: حتی نامه آن نیز نوشته شد، اما عملاً حدود ۱۱ سال است که این قصه مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است، بنابراین بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم، منابع است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی قرار ندارد؛ این هم از وضع درونی و بیرونی است که تحریم‌ها بیشتر شد و باید در داخل خنثی‌سازی کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: با بی‌توجه بودن به تحریم و خنثی‌سازی آن و عدم فضاسازی اجتماعی و یا برای خنثی‌سازی داخلی که اقتصاد مقاومتی بود، اقدامی انجام نشد، در کجا جدی عمل کردیم و برخورد شد؟

پورمحمدی اظهار کرد: ما در این مدت تبلیغات انتخاباتی را شروع کردیم، اما فضای اجتماعی گرم نیست، معلوم است که مردم حس جدی و اعتماد ندارند و این صداقت ما را جدی نمی‌بینند، نمی‌شود که ما این‌طور مسائل را ببینیم و قول بدهیم، مردم می‌گویند در ۱۰، ۱۵ سال اخیر چه کرده‌اید که الآن می‌خواهید بکنید؟
وی اضافه کرد: این مسئله جدی است، البته می‌گویم که یارانه به چه سمت‌وسویی رفته و چه عوارضی برای ما ایجاد کرده است، ما باید برگردیم به اعتمادسازی و برگردیم به پیشینه‌مان و با صداقت چه کرده‌ایم، کسانی که حقایق و واقعیت‌های اجتماعی را قبول نداشتیم، کم و بی‌ارزش دیدیم و هیچ تلاشی برای واپایش آن نداشتیم و برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هم عمل نکردیم، اما داریم نسخه می‌پیچیم، معلوم است که جواب نمی‌دهد و مردم هم اعتماد نمی‌کنند.

چرا با سکوت و پاک کردن صورت‌مسئله، می‌خواهید از مشکلات بپرید

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۴ دقیقه دوم فرصت خود، گفت: نمودارها منفی است، همه دوره‌ها نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر می‌شود، خط فقر توسعه پیدا می‌کند و دهک‌ها به هم می‌ریزد و فاصله بین غنی و فقیر دارد زیاد می‌شود و تکرار همین حرفاست.وی ادامه داد: سؤال این است که چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و چرا با سکوت پاک‌کردن صورت‌مسئله می‌خواهیم از مشکلات عبور کنیم؟ ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم و بپردازیم. بر روی یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری باید توجه کنیم.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: موقعی که در شورای امنیت ملی بحث fatf مطرح شد، بنده و آقاطیب نیایا دعوت شدیم و مفصل درباره مشکلات بحران تبادل مالی صحبت کردم و گفتم که اگر برجام هم نباشد، این قصه ما را گرفتار می‌کند. بحث من این است که باید اصل مسئله و مشکل را بپذیریم.
پورمحمدی همچنین تصریح کرد: برادر عزیزمان، آقای جلیلی از اول نسبت به بحث تحریم این‌طورور مسائل مواضعشان مشخص است.
وی خطاب به پزشکیان، گفت: آقای پزشکان وقتی بحث برجام شد، همچنان بر طبل شیپور پیروزی زدیم، اما موضع بنده درباره برجام روشن است و می‌گویم از هر روزنه ۲ درصدی یا ۳ درصدی باید از حق ملت دفاع کرد و باید به قدرت به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند. آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد»: آقای پزشکیان همین‌ها دور شما آمدند، شما که خیلی کارشناس نیستید، این‌ها می‌خواهند اداره کنند نگاهشان به روابط خارجی مشخص است که بزرگ‌نمایی می‌کنند و خودشیفتگی دارند و از طرفی هم به خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه نکردند.
پورمحمدی همچنین خطاب به قالیباف نیز، گفت: آقای قالیباف شما در این چهار سال باید تلاش می‌کردید هم نسبت به مسئله برجام که اگر روزنه‌ای بود، اگر هر چقدر ظرفیتی بود، باید از آن استفاده می‌شد، با هر حاشیه و قاعده‌ای نه به دولت قبلی و نه به دولت شهید رئیسی اجازه داده نشد، بعد هم برنامه می‌نویسید برای حل مشکل یارانه‌ها در همین برنامه هفتم ۲۵ موضوع مهم معلق است، تا در یک سال دیگر تصویب شود، آقای قالیباف شما باید جواب مسئولیتتان را بدهید، کاری که خودتان کردید را باید ببینید چه اثری داشته است باید به مردم پاسخ دهیم و مردم‌، باور کنند.وی تأکید کرد: ۲۵ موضوع مهم در برنامه هفتم معلق مانده تا پس از تصویب مشخص می‌شود.

باید با قدرت به میدان مذاکره برویم

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۴ دقیقه سوم فرصت خود نیز، گفت: حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد، باید در این میدان باقدرت وارد شویم و از فرصت‌ها استفاده و شکار لحظه‌ها کنیم، تا اینجا نشده است.قالیباف در میان صحبت‌های پورمحمدی پاسخ داد و گفت: قبل از قانون مجلس برای مقابله با تحریم‌ها، ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، اما امروز این میزان به یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه رسیده است.
پورمحمدی هم در پاسخ به قالیباف، گفت: این به‌خاطر قانون مجلس نبوده است، به‌خاطر بحث رقابت چین و آمریکا بوده، ما امروز نفت را ارزان‌تر می‌فروشیم و تازه پولش را نگه می‌دارند تا آقای زاکانی برود از همان‌ها قرارداد ببندد.وی با طرح این پرسش که آیا تورم واپایش شده‌ و نقدینگی کاهش‌یافته است؟ گفت: باید عمیق‌تر و جدی‌تر به مسائله نگاه کنیم.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: در مسئله بهداشت، الحمدلله سه پزشک اینجا هستند؛ ۴۵ درصد پایوران پزشکی ما در تهران هستند؛ این همه مهاجرت پزشکان و پرستاران را داریم، اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تأمین نیازهای آنها و اقتصاد درمان است.
پورمحمدی با بیان اینکه تا زمانی که مبانی اقتصادی را حل نکنیم، مشکلات دیگر برطرف نمی‌شود، گفت: فقط ۱۰-۱۵ درصد پزشکان وضعشان خوب است، به این توجه نکنید، بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست، مبانی اقتصادی اینها باید حل شود.وی تصریح کرد: الحمدلله دانش پزشکی، فن، تجربه، صنایع و امکانات فوق‌العاده‌ای در کشور داریم که باید استفاده کنیم، الآن گردشگری پزشکی و سلامت نیز رشد کرده است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به‌اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان وجود دارد، باید به اینها اطمینان کنیم و احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادی‌شان را برطرف کنیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: پیشینۀ مدیریتی‌ام نشان داده جزو قوی‌ترین عناصر کشور بودم در مواجهه با دشمن. اگر قرار باشد کسی در برابر ترامپ بایستد آن ما ها هستیم.وی در بخش چهارم فرصت ۴ دقیقه‌ای خود، گفت: مهم این است که زیرساختار حوزه بهداشت و درمان را گسترش دهیم، ما سالمندی داریم، سالمندی مسئله جدی کشور است که باید جدی به آن فکر کنیم.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معلولیت‌ها گسترش پیدا کرده و مثل اوتیسم که توسعه زیادی پیدا کرده و امثال این‌ها فراوان شده است.
پورمحمدی ادامه داد: من فکر می‌کنم باید نگاه جامع و کامل کرد، همچنان برمی‌گردم به تدبیر و برنامه‌ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوشبینی و همکاری متقابل، فرهیخته‌ترین مجموعه‌های نظام ما، دانشجویان، دانشجویان پزشکی و خانواده بزرگ بهداشت و درمان هستند که از ظرفیت‌های خوب ما هستند.وی اضافه کرد: مهم این است که گره این قشر را حل کنیم و حتماً از ما کارشناس‌تر هستند، یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند، کلان سیاست گذاری است، یکی بستر مناسب فراهم کردن و اعتماد کردن و مهم‌تر از همه، مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی می‌توانیم کل انرژی را به اندازه رفاه و مطلوب جهانی ارتقاء دهیم.

می‌توانیم به اندازهٔ سرانهٔ مصرف اروپا به مردم سوخت رایگان بدهیم

پورمحمدی ادامه داد: مثلاً میزان مصرف سوخت در اروپا را میانگین بگیریم و آن را به همین اندازه به مردم مجانی بدهیم و شاخص و مدل قرار دهیم. با بهره‌مندی از تسهیلات، آرامش و باقیمانده آن را برنامه‌ریزی کنیم و یک‌سوم باقیمانده را می‌توانیم به بهداشت و آموزش کمک کنیم.وی اضافه کرد: ما خیلی مسئله داریم که عمدتاً در رویکردها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و چابک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی است.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه الحمدلله متخصص کارآمد در کشور وجود دارد، گفت: تقریباً ما در شرایط مناسبی از نظر بسترها، ظرفیت‌ها، دانش، آموزش و تحصیل و هتلینگ بیمارستان‌ها و تخت‌ها و کارهای آزمایشگاهی و غیره خوبی هستیم، اما مسائلی وجود دارد که الحمدلله توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای مشاور و درمان که ایجاد شده، مهم این است که این‌ها را گسترش دهیم.
پورمحمدی تصریح کرد: در دوره‌های گذشته حدود ۱۵، ۱۶ سال گذشته، در دو طیف مدیریتی جناحی این جناح آن جناح نتوانستیم به موضوع انرژی سامان خوبی دهیم و اصراف عظیم انرژی داریم؛ حتی ما می‌توانیم کل انرژی را به‌اندازه رفاه مطلوب سطح بالای جهانی اروپا در نظر بگیریم. مثلاً مصرف میزان سوخت در اروپا را میانگین بگیریم و این مقدار را به مردم مجانی بدهیم، مبنای خوبیست، و شاخص و مدل هم داریم و سوم باقیمانده را نیز می‌توانیم تسهیلات دیگری بدهیم، نظیر کمک به بهداشت، آموزش و مسائل دیگر و یک‌سوم باقیمانده دیگر را کل مشکلات اقتصادی دیگر کشور را حل کنیم.
وی تأکید کرد: ما خیلی مسئله داریم که عمدتاً در رویکردها و نامه ریزی‌های اقتصادی ماست، چابک‌سازی دولت در کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدررفت انرژی مهم است.

آموزش‌وپرورش جای رقابت سیاسی و کش‌مکش‌ها نیست

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش بعدی فرصتچهاردقیقه‌ایی خود، گفت: بحثآموزش‌وپرورشش و آموزش عالی و نهادهای آموزشی تحقیقاتی و پژوهشی یکمسئله‌محوری برای هر جامعه و رشد و توسعه آن است.وی افزود: خوشبختانه کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده‌ای برخوردار است، ما اول باید قدردان این تلاش گسترده و این حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم در بدنه آموزشی کشور باشیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: آنچه در کشور ما توسعه و پیشرفت قرار گرفته به برکت نظام آموزشی و پژوهشی ما و تحقیقاتی بوده است، مسئله اساسی، نظام محتوای آموزشی ماست، نظام آموزشی دنیا خیلی متحول شده است، ما واقعاً باید برای بیش از یک میلیون پایوران آموزشی و حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز با یک نظامات بسته مشابه و از بالا اعلام شده، اعمال کنی؟ این اشکال ماست.پورمحمدی با طرح این پرسش که آیا ما نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های آموزشی اساتید و معلمان را حتی در محتوای تدریس به خودشان واگذار کنی؟ گفت: مثلاً استان‌های مختلف ظرفیت‌های نیرو دارند، اما چند صد نفر باید درآموزش‌وپرورشش بنشینند و نظامات آموزشی را طراحی کنند؟وی تأکید کرد: باید نظام آموزشی را تغییر دهیم، برای رشد وکیفیت‌بخشیی و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش انسانی دنیاست که در ایران هم ظرفیت فوق‌العاده‌ای داریم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: نکته دومی که خیلی مهم است این است که واقعاًآموزش‌وپرورشش جای رقابت سیاسی، جناحی و کشمکش‌ها نیست، جایی است که نقش بسیار مادر و کلیدی دارد،آموزش‌وپرورشش را باید با سیاست‌های مادر و روشن هدایت کنیم. همه سرمایه و نیروی انسانی ما فرزندانمان هستند.

در حوزه‌های آموزشی نیازمند وفاق هستیم

پورمحمدی در ادامه، گفت: آقای قالیباف به نکته اساسی اشاره کردند، می‌گویند درگذشته سهم آموزش‌وپرورش ۲۰ درصد بودجه بوده و الآن به ۱۰ درصد کاهش‌یافته است، واقعیت عمیق اساسی است و آن اقتصاد کشور است، هر رئیس‌جمهور توانمندی هم که بخواهد بیاید، وقتی پول ندارد، نمی‌تواند کار را پیش ببرد.وی اضافه کرد: هر رئیس‌جمهور که نتواند اعتماد مردم را جلب کند و هر وزیر آموزش و پرورشی که در شرایط شایسته‌ای قرار نداشته باشد، نمی‌تواند کار را پیش ببرد، اگر توان مدیریت نداشته باشد، چنین وضعی را امروز ایجاد کرده‌ایم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز فاصله بین دانش‌آموز، خانواده و معلم ایجاد شده و قدرت تأثیرگذاری ما در امور تربیتی کاهش پیدا کرده است در نظام تربیتی حقوق و دستمزد جزو مسائل اساسی و جدی است که خوشبختانه در برنامه هفتم هم به شکل مبسوطی به آن اشاره شده است، متأسفانه این سرمایه عظیم انسانی ما دارد فرسوده می‌شود.
پورمحمدی همچنین در فرصت چهار دقیقه بعدی خود به وضعیت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ما نه‌تنها در حوزه آموزش‌وپرورش، بلکه در آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی تخصصی و همین طور در بخش بهداشت و درمان که قبلاً بحث کردیم و در حوزه‌های دیگر، امروز به‌طورجدی به یک وفاق نیاز داریم، دوستانی هم که بحث اجماع را مطرح می‌کنند، کاملاً درست است، اگر غیر از این مسیری برویم، اشتباه رفته‌ایم و متأسفانه همین ظرفیت‌هایی هم که به‌خاطر بی‌تدبیری‌ها و یا فشارهای بیرونی کاسته شده، به‌شدت توزیع می‌شود و هیچ‌وقت برای ما راهگشا نخواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه بحث‌های اجماع و وفاق با شعار نمی‌شود و محیط اجتماعی ما درگیر این افتراق و کشمکش‌ها شده است، تصریح کرد: در مقام عمل و حرف متفاوت عمل می‌کنیم، وقتی باند، گروه، رانت و حاشیه‌ها در همه بخش‌ها رخنه می‌کند و حاکم می‌شود، این فاصله‌گیری اجتماعی شکل می‌گیرد که متأسفانه شکل هم گرفته استکاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ضمن اینکه افتراق‌ها وجود دارد، در حوزه مدیریتی هم با یک حوزه لَخت و متورم روه‌برو هستیم، اینها نه‌تنها کار نمی‌کنند، مزاحم پیشرفت هم هستند، تا این را حل نکنیم، در همه حوزه‌ها از جمله صنعت و آموزش‌وپرورش و آموزش عالی شاهد این گرفتاری‌ها هستیم.
پورمحمدی ادامه داد: حوزه آموزش‌وپرورش و علم و تحقیق، حوزه عاطفی است، حوزه فیزیکی و پیچ‌ومهره و این‌ها نیست، باید با روابط انسانی برخورد کرد و به آن احترام گذاشت.
وی تأکید کرد: باید به معلم، استاد و دانشجو احترام گذاشت و جایگاه، ذوق و سلیقه او را قبول کرد؛ نسل امروز مختصات و سلیقه‌اش با من فرق می‌کند، من باید این واقعیت را بفهمم، دانشجو باید به من اعتماد کند، دانشگاه باید سالم و همراه باکرامت باشد.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه اظهار کرد: رهبری بارها تذکر دادند که محیط دانشگاه باید آزاد و دلچسب باشد، ما شرایطی را تحمیل و یک گروهی را برجسته می‌کنیم که معلوم است پیامد آن در فضای اجتماعی چیست که در آن خلاقیت هم رشد و بروز پیدا نمی‌کند، خلاقیت‌ها و مشکلات اقتصادی امروز هم وجود دارد.
پورمحمدی اضافه کرد: بخش زیادی از مردم و خیرین برای کمک به آموزش‌وپرورش آماده هستند، اما باید دلشان گرم باشد.
وی با بیان اینکه معتقدم سبک مدیریتی ما باید تغییر کند و رفتارمان با مردم، نخبگان، اساتید و دانشجویان و معلمین نیز باید تغییر کند، گفت: تا این رفتار را اصلاح نکنیم، با بحران‌های مختلف نظیر اعتصاب، تحصن، درگیری و عدم تعلق و عدم دلبستگی و نداشتن احساس عاطفی روبرو هستیم، همه این‌ها برای مدیریت کشور هزینه ایجاد می‌کند، باید عمل باشد، باید نشان دهیم که در وفاق اجتماعی به سلیقه‌ها و رویکردها احترام می‌گذاریم و به آن عمل می‌کنیم.
پورمحمدی در بخش پایانی سخنانش و در جمع‌بندی، گفت: ما یک بحث اساسی داریم که وضعیت فعلی‎‌مان است و با امکانات محدودی که الآن در اختیار داریم، باید تلاش کنیم از این امکانات بهترین برداشت را داشته باشیم.وی با بیان اینکه نظام بهره‌وری مان را باید اصلاح کنیم و جلوی هرز منابع را بگیریم، گفت: بحث چابکسازی یکی از مسائل اساسی در دولت است، همه حرف از چابک سازی و یا کوچک سازی می‌زنیم، اما در همین جلسات هم شنیدیم که هر دوره دولت‌ها بزرگتر شده‌اند، لَخت‌تر شده‌اند.
نامزد انتخبابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات این است که نظام اداری و اجرایی را خوب نمی‌شناسیم و از دور دستی بر آتش داریم، اظهار کرد: مکانیسم روابط اداری را خوب درک نمی‌کنیم و چالش‌های آن را نمی‌دانیم و نسخه‌های کلی و رویایی و متاسفانه در بخشی، توهمی می‌نویسیم.پورمحمدی تصریح کرد: کسی که می‌خواهد اصلاحات اساسی انجام دهد، باید نظام اداری را خوب بشناسد، ما هنوز رفتار اداری معیوب به ارث گذشته از رژیم گذشته را به نحوی در جاهایی معیوب‌تر حفظ کرده‌ایم، هر کسی هم که رئیس دولت شده، مدیریت را به مدیران دست سوم و چهارم سپرده است.
وی اضافه کرد: اصلاح نظام اداری، رکن رکین هر تحولی با هر نگاه و رویکردی است که متاسفانه جزو غایبین بزرگ اصلاحگری‌ها و طرح‌های بزرگ است.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: مسئله دیگر این است که ما پیوسته حرف از خدمت می‌زنیم، اما رفتارمان با جامعه قیم‌مآبانه و آقا بالاسری و آمرانه است، مردم این‌ها را درک می‌کنند که با رفتار آمرانه ادعای خدمت محقق نمی‌شود.
پورمحمدی با تأکید بر اینکه خیلی وقت‌ها از توسعه عدالت حرف می‌زنیم، اما در اطرافمان پرونده‌ها، رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها وجود دارد، گفت: ادعای مبارزه با عدالت با این حاشیه‌ها انجام نمی‌شود، مبارزه با عدالت هزینه دارد؛‌ خیلی وقت‌ها حاشیه‌ها و ترور شخصیت‌ها مطرح می‌شود، تا وقتی که نتوانیم اینها حل کنیم، اصلاً ادعای تحول در نظام اداری یک حرف گزافه خواهد بود.وی ادامه داد: مسئله عمده‌ استفاده از همه ظرفیت‌هاست، ما گریزنخبگی داریم، چه آنها که در داخل کشور و چه آنها که خارج کشور هستند باید نخبگان را برای ساختن کشور جلب کنیم و به آنها احترام بگذاریم و تنوع ذهنی و فکری را بپذیریم.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: این مسائل ساده نیست و ادعا هم می‌کنیم، اما وقتی در عمل می‌رسیم، به راحتی آدم‌ها را حذف می‌کنیم و آستانه تحملمان به شدت پایین است و ذره‌ای اختلاف سلیقه را حاضر نیستیم بپذیریم، در جامعه بزرگ ۸۰ میلیونی با این همه آدم متفکر و نخبه و سطوح و اقشار باید اختلاف سلیقه درک شود.پورمحمدی تصریح کرد: در بحث مبارزه با فساد، اولاً روش‌های سنتی به هیچ وجه جوابگو نیست، متاسفانه ما گرفتار ملاحظات، آلودگی‌ها، بی‌برنامگی هستیم و بعد هم ادعای مبارزه با فساد هم داریم، اما هر روز هم پرونده در می‌آید که مردم هم می‌بینند و ناامیدی در آنها ایجاد می‌شود، نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی به طور جدی هستیم و دولت قرار، قرارش بر تغییر جدی رویکردها است.
Share