سرپرست معاونت اقتصادی استانداری گیلان؛

۲۵درصد سرمایه‌گذاری خارجی ۲۰ساله اخیر گیلان در دولت سیزدهم بوده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: ۲۵ درصد از مجموع ۶۰۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در استان گیلان طی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین محمدیان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان امروز در حاشیه اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در تهران گفت: در این نمایشگاه هم با حدود ۲۰ بسته (موقعیت) سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۹۰ همت آماده شده در حوزه‌های مختلف دارای ظرفیت استان حضور یافتیم.

وی تصریح کرد: در عین حال بیش از ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری و ظرفیت جدی استان در سایت استانداری و حوزه سرمایه‌گذاری اقتصاد و دارایی ما به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران پیش از این عرضه شده است و این نمایشگاه هم فرصتی برای ارائه مستقیم این ظرفیت‌ها بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در ادامه همه سرمایه گذاران برای حضور و انجام فعالیت تولیدی و اقتصادی در استان گیلان دعوت کرد وگفت: به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری و رفع موانع نیز طبق برنامه ریزی‌های انجام شده با همه توان تلاش می‌کنیم فضای کسب و کار برای آن‌ها را بهبود و ارتقا بخشیم.

محمدیان تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش در بخش تولید تا صادرات بخشی از ظرفیت‌های صنایع استان هم در این طرح‌های سرمایه‌گذاری دیده شده است که می‌تواند ضمن کمک به رونق تولید و اشتغال در حوزه ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری هم بسیار موثر باشد.

*دریافت ۱۵۰ درخواست خارجی و داخلی سرمایه‌گذاری در گیلان

محمدیان در ادامه با بیان اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۵۰ درخواست از کشورها و استانهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در استان داشتیم، افزود: از این میان بیش از ۱۵ سرمایه گذار از کشورهای مختلف از جمله حوزه دریای خزر و خلیج فارس بود که تفاهم نامه‌هایی هم در این رابطه امضا شد.
سرپرستی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: بعد از اتمام نمایشگاه همکاران ما در حوزه اقتصای برای تک تک این متقاضیان سرمایه‌گذاری وقت گذاشته و موضوعات را بررسی می‌کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان عنوان کرد: در این نمایشگاه در حوزه کشاورزی و اقتصاد دریا محور و گردشگری نیز مذاکراتی انجام شد، ضمن آنکه در حوزه کشاورزی یکی از مشکلات جدی خام فروشی است و الان عموما رویکرد ما به تقویت صنایع تبدیلی کشاورزی می‌باشد به عنوان نمونه ایجاد صنایع فرآوری زیتون و فندق که محصولات تولیدی و خاص استان است ارزآوری و ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تاکیدات و راهبری دکتر عباسی استاندار در خصوص تسهیل فرایندهای اقتصاد گیلان تصریح کرد: از اینرودر استان گیلان از سرمایه‌گذاری درحوزه صنایع تبدیلی کشاورزی استقبال می‌شود و ما می‌توانیم عرصه مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار داده و در تامین مالی آن‌ها هم کمک کنیم.

محمدیان ادامه داد: در حوزه اقتصاد دریا محور هم تا کنون برای تولید خاویار پنج نقطه شناسایی شده برای بحث بندر مزرعه و شهر خاویاری که هم طرح اقتصادی ارائه شده و می‌توانیم عرصه ساحلی و دریایی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم که در این نمایشگاه در این حوزه مذاکراتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت هم در طرح‌های اقتصادی ارائه شده مذاکراتی صورت گرفت ودر زمینه احیاء واحدهای پوشاک هم گفت و گوهایی شد ضمن آنکه متقاضیان بسیاری هم برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی، محصولات کشاورزی مثل برنج، کیوی، چای و زیتون، فندق و داروهای گیاهی مراجعه کردند که امیدواریم همانطوربه مرحله تفاهم نامه رسیده و توافق و قرار داد آن هم به امضاء برسد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با قدردانی از رسانه‌های استان در پوشش خبری مطلوب نمایشگاه توانمندی‌های ایران اکسپو گفت: در این نمایشگاه تلاش شد ظرفیت‌های استان را در سه حوزه ارائه کنیم و در عین آنکه شاخص‌های استان وضعیت و سیمای اقتصادی این خطه هم به خوبی ارائه شد.

محمدیان توضیح داد: چنانکه با تلاش و همت همکاران ما در سال ۱۴۰۲ در نرخ مشارکت اقتصادی از میانگین کشوری بالاتر بودیم و رتبه‌های سوم تا حداکثر نهم را داشتیم، نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری پایین‌تر بود و تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۸ درصد تحقق یافت.

وی ادامه داد: ضریب جینی ما در حوزه شهری و روستایی از میانگین کشور پایین‌تر است و سهم اشتغال در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات را تعریف کردیم.
ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت بین مردم و نابرابری درآمدی در جامعه است. بالابودن این ضریب بیانگر نابرابری شدید و پایین‌بودن آن بیانگر برابری بیشتر در سطوح درآمدی یک جامعه است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان تصریح کرد: در زمینه ایجاد و تقویت زنجیره‌های ارزش هم در استان بر روی سه حوزه به طور جدی کار می‌کنیم که شامل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، زنجیره ارزش گردشگری و نوغان دوخت و دوز و صنعت پوشاک از جمله آن‌هاست.

محمدیان عنوان کرد: استان ۲۰ محصول کشاورزی دارای رتبه‌های یکم تا پنجم کشوری با قابلیت رقابت را داراست ضمن آنکه در حوزه بهره وری و نیز برخورداری از دانش روز و ظرفیت‌های دانش بنیان در جایگاه برتر در کشور قرار داریم و با این امکان می‌توانیم ظرفیت ۳.۵ میلیون تنی تولید کنونی در استان را به چهار میلیون تن برسانیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان افزود: همین نیم میلیون تن محصول یک میلیارد دلار درآمد ارزی و اشتغال ۱۰۰ هزار نفری را در پی دارد.
وی گفت: موضوع دومی که در تقویت زنجیره ارزش دنبال می‌کنیم آن است که با ایجاد بسته بندی، سورتینگ و برندسازی و استانداردسازی محصولات و فراورده‌های متنوعی از تولیدات کشاورزی ایجاد کنیم که این خود کشت و کار را برای کشاورزان ما مقرون به صرفه کرده که به پایداری و امنیت غذایی می‌انجامد.

محمدیان اظهار کرد: تلاش شد این ظرفیت‌ها در این نمایشگاه به خوبی ارائه شود و تقریبا همه کسانی که از نمایشگاه بازدید کردند اعم از مسئولان کشوری، متخصصان، تجار، صادر کنندگان و غیره معتقد بودند که ما در این حوزه بسیار علمی و هوشمندانه عمل کردیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان ادامه داد: در حوزه گردشگری همین رویکرد دنبال می‌شود به گونه‌ای که ظرفیت تخت‌های اقامتی استان را به حدی برسانیم که هر گردشگر ورودی به استان براساس سلیقه خود که بتواند اسکان یافته و از فضای استان استفاده کند.

وی اظهار کرد: براین اساس برنامه ریزی شده حداقل در ۱۰ شهرستان ساحلی استان واحدهای اقامتی مناسب ایجاد شود که مقدمات اولیه آن هم فراهم شده است، در حوزه نوغانداری و پوشاک هم اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم رقم خورده است.

محمدیان با تاکید بر اینکه احیاء صنایع ابریشم کشی و پوشاک با جدیت بر اساس دستورات نماینده عالی دولت در استان دنبال می‌شود، عنوان کرد: گیلان زمانی در کشور از نخستین تولید کننده‌های پوشاک بود که به دلایلی درسایه بی‌توجهی‌ها در دولتهای مختلف این صنعت به فراموشی سپرده شد ضمن آنکه در کنار آن و باغات توت که بسیاری از مردم از آن درآمد کسب می‌کردند به مرور به دلیل غیر اقتصادی بودن از دست رفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: تلاش بر آن است بتوانیم این واحدها را احیا کنیم که تعدادی از آن‌ها مثل صنایع پوشش و ایران پوپلین احیا شده هر چند به ظرفیت واقعی خود نرسیده‌اند و اکنون کمک به تامین مالی این واحدها هم جزو برنامه‌های ما است.

وی تصریح کرد: هشت واحد تولیدی نساجی ما در استان گیلان نیمه تعطیل و یا راکد است که برنامه ریزی شده طی دوره‌های ۲ تا چهارساله آن‌ها را به تولید باز گردانیم و بتوانیم از قبل انها هم اشتغال خوبی در استان ایجاد کرده و به جایگاهی که در پوشاک داشتیم، برگردیم.

محمدیان با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریا محور هم با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این امر، یکی از مباحث بسیار مهمی در دستور کار است و پرورش ماهیان خاویاری مخصوصا در قفس است که مطالعات صفر آن انجام شده در پنج نقطه از استان گیلان باتوجه به سند آمایش استان برنامه ریزی شده و با توجه به این ۵ شهر برای ایجاد شهر خاویاری استان برنامه ریزی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان تصریح کرد: پیشنهادی آقای لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی هم آن بود که درکنار این شهرهای خاویاری و یا بندر مزرعه های، تعدادی هنرستان با نگاهی به اقتصاد دریا محور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد دریا محور از آن رو که سهم ما از ۳۰۰ کشتی که در دریای خزر تردد می‌کنند ۵۰ کشتی است و بقیه با پرچم سایر کشورها تردد دارند برنامه ریزی شده یک واحد کشتی‌سازی در استان گیلان راه اندازی کنیم که سرمایه گذار آماده سرمایه‌گذاری است مطالعات صفر آن انجام شده برای در اختیار گرفتن عرصه هم مذاکراتی صورت گرفته است.

Share