دیارمیرزا گزارش می‌دهد؛

بازاریان به فکر مالیات؛ رئیس اتاق اصناف گیلان در فکر ادامه تحصیل کسبه!

اینکه آقای رئیس اتاق اصناف در بحبوحه اعتراض اصناف و بازاریان نسبت به افزایش افسارگسیخته انواع و اقسام مالیات که بر پیکره نحیف اصناف تحمیل شده به دنبال ادامه تحصیل است، خود سخن دیگری است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، برای اتاق اصناف ماموریت‌ها و شرح وظایف متعددی پیش بینی شده است؛ از ایجاد هماهنگی بین اتحادیه‌ها گرفته تا تنظیم و تصویب آئین‌نامه‌ها.

هرچقدر که جلال الدین محمد شکریه رئیس پیشین اتاق اصناف گیلان در سطح رسانه‌ها حضور مدامی داشت و تلاش می‌کرد با ابزار رسانه به حل مسائل و مشکلات اصناف و بازاریان بپردازد، علیرضا تهدیست رئیس کنونی اتاق، حضور چندانی در رسانه‌ها ندارد و شاید برای همین باشد که از زمین و زمان درباره مالیات صدا در آمد اما اعتراضی از اتاق اصناف مشاهده نشد.

نکته جالب دیگر این است که حتی پس از ماه‌ها از تغییر مدیرکل صمت گیلان و روی کار آمدن هیات رئیسه جدید اتاق اصناف، همچنان در پیشانی سایت اتاق در گیلان تصویر دلق‌پوش مدیرکل پیشین صمت و شکریه رئیس سابق اتاق اصناف به چشم می‌خورد که خود گویای وجهه دیگری از بی‌توجهی اتاق به بخش ارتباطات است.

این درحالی است که شکریه با بهره گیری حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها توانسته بود با حضور در اتاق اصناف کشور به عنوان نائب رئیس، نقش پررنگی در بازیگری اصناف گیلانی در مباحث ملی ایفا کند.

سایت رسمی اتاق اصناف گیلان

                                                                                سایت رسمی اتاق اصناف گیلان

اما همین چند روز پیش بود که یکی از رسانه‌های گیلان از امضای تفاهمنامه دانشگاه آزاد و اتاق اصناف گیلان برای ادامه تحصیل اصناف و بازاریان خبر داد.

در همین زمینه، علیرضا تهیدست رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان هم گفته بود که تشکیل کلاس‌های مهارتی، جذب اصناف و بازاریان باید برای ادامه تحصیل عملیاتی شود و ارتقای سطح دانش و توانمندی اعضای اتحادیه و اصناف امری ضروری است.

کسی با کسب دانش و ادامه تحصیل مخالف نیست اما اینکه آقای رئیس اتاق اصناف در بحبوحه اعتراض اصناف و بازاریان نسبت به افزایش افسارگسیخته انواع و اقسام مالیات که بر پیکره نحیف اصناف تحمیل شده به دنبال ادامه تحصیل است، خود سخن دیگری است. درحالیکه برخی از کنکوری‌ها طی سالهای اخیر به دلیل بیکاری گسترده فارغ التحصیلان، قید دانشگاه‌ها را زده‌اند و حداقل بخشی از صندلی کلاسهای دانشگاه‌ها خالی است، شاید باید دانشگاه آزاد را کاسب بهتری نسبت به رئیس اصناف گیلان بدانیم که حداقل اصول بازار را بهتر می‌داند.

کما اینکه اگر قرار بود پای مهارت آموزی به میان بیاید طبیعتا باید چنین تفاهمنامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا می‌شد نه یک دانشگاه!

از این موضوع که بگذاریم، این روزها کافی است کمی در میان بازار قدم بزنید، مشاهده خواهید کرد که کمتر کسی است که نسبت به رقم مالیات تبصره ۱۰۰ در کنار مالیات کارتخوان‌ها اعتراض نداشته باشد.

اصناف در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال، رونق تولید، توزیع کالا نقش بی‌بدیلی در کشور ایفا می‌کنند و پس از ۲ سال رکود بازار به دلیل شرایط کرونایی و فشارهای متعدد اقتصادی؛ انتظار می‌رفت اتاق اصناف نقش خود را در ساماندهی امور مرتبط با اصناف و مشارکت در تنظیم بازار، تعیین نوع و نرخ کالاها و خدمات، تشکیل واحدهای بازرسی و نظارت به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و بررسی شکایات، تشکیل کارگروه مشترک با سازمان مالیاتی، نسبت به گذشته فعالتر و موثرتری ایفا کند.

Share