پروژه راه آهن رشت- انزلی (کاسپین) با جدیت در حال پیگیری است
پروژه راه آهن رشت- انزلی (کاسپین) به طول ۳۵ کیلومتر به عنوان مهمترین پروژه ریلی کشور و تکمیل کننده کریدور شمال- جنوب مورد تاکید و پیگیری مسئولین کشوری و استانی است و عملیات اجرایی آن با جدیت در حال پیگیری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با انتشار جوابیه ای نسبت به انتشار یک خبر در دیارمیرزا واکنش نشان داد.
در متن جوابیه آمده است:
جناب آقای سینا هوشمند گورابی
مدیرمسئول محترم پایگاه خبری دیار میرزا
احتراما؛ پیرو درج خبری با تیتر ” بی توجهی دولت به احداث خط ریلی رشت-انزلی” به نقل از مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گیلان در پایگاه خبری-تحلیلی دیار میرزا مورخ ۱۴۰۲/۴/۴ جوابیه زیر ارسال میشود. مقتضی است این جوابیه برابر قانون مطبوعات در اسرع وقت در همان جایگاه و همان رده خبری درج شود.
خبری که با عنوان بی توجهی دولت به احداث خط ریلی رشت-انزلی/کمبود اعتبارات پروژه های ریلی به نقل از مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گیلان انتشار یافته صحت ندارد و لازم است به منظور روشنگری موارد مطرح شده در این خبر مطالب زیر ارایه شود:
همواره در تمامی اخبار منتشر شده در خصوص طرح های ریلی، بر اهتمام ویژه دولت بر تکمیل شبکه حمل و نقل ریلی کشور اشاره شده است و نقل این مطلب مبنی بر عدم توجه دولت به ویژه از سوی مدیران شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در صف اول این اقدام قرار دارند به شدت تکذیب می شود.
پروژه راه آهن رشت- انزلی (کاسپین) به طول ۳۵ کیلومتر به عنوان مهمترین پروژه ریلی کشور و تکمیل کننده کریدور شمال- جنوب مورد تاکید و پیگیری مسئولین کشوری و استانی است و عملیات اجرایی آن با جدیت در حال پیگیری است.
در خصوص کمبود اعتبارات و نامتناسب بودن تزریق اعتبارات پروژه های استانی که در خبر به آن اشاره شده است قابل ذکر است که در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با سفر رییس جمهور به استان گیلان مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان از مصوبات سفر های استانی برای راه آهن رشت-کاسپین مصوب شد که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
در بخش دیگری از این خبر به عدم توازن میان تخصیص دادن اعتبارات و روند پیشرفت عملیات اجرایی اشاره شده است که عدم صحت آن با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در بخش زیرسازی و ۵۰ درصدی روسازی قابل مشاهده است. در همین راستا نیز قابل ذکر است با وجود مشکلات تامین مصالح خاکریزی در استان، بیش از ۲/۵ میلیون متر مکعب خاکریزی انجام شده است و ۲۱۰ دستگاه از پل های بزرگ و کوچک مسیر با تلاش بی وقفه و همه جانبه پیمانکاران طرح، مهندسان مشاور و با همکاری مسئولین کشوری و استانی احداث شده است.
لازم به ذکر است راه آهن رشت- انزلی در حدود ۲۵ کیلومتر با محور ریلی رشت-کاسپین بصورت مشترک اجرا شده است و بخش های باقیمانده مطالعات و طراحی آن نیز با هماهنگی سازمان محیط زیست کشور در حال انجام است که با تکمیل حدفاصل رشت تا کاسپین در قالب فاز دوم قابل اجرا است.
دیدگاه