رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت خبر داد:

اسناد بلدیه رشت در عمارت میرزا خلیل رفیع به نمایش در می آید

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت خبر داد: اسناد بلدیه رشت در عمارت میرزا خلیل رفیع به نمایش درمی آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت بیان کرد: اسناد بلدیه رشت در عمارت میرزا خلیل رفیع به نمایش درمی آید. میثم حرفت خواه با اعلام این خبر گفت: به مناسبت روز اسناد ملی و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان،۳۰سند از اسناد بلدیه رشت  به مدت ۳روز از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه، در عمارت میرزا خلیل رفیع رشت به نمایش درمی آید.

میثم حرفت خواه، با اشاره به محتوای برخی از این اسناد- که توسط سازمان اسناد گیلان استخراج شده- افزود: اعلان مناقصه سنگ فرش‌ها و طاق‌بندی‌های شهر رشت از طرف اداره بلدیه  به سال ۱۳۰۶، سواد یادداشت حاج میرزا خلیل رفیع ، رئیس بلدیه رشت به مدیر واحد تنظیف جهت اعزام دو نفر سپور به همراه یک عرابه برای تمیز نمودن اطراف بقعه آقا سیدابوجعفر به سال ۱۳۳۸ قمری، یک نمونه صورت مجلس دفاتر محاسبات اداره بلدیه رشت مربوط به سال ۱۳۰۰ شمسی، سواد مراسله مفاخرالملک رئیس نظمیه جهت همکاری با بلدیه رشت در تمیز کردن پشت کاروانسرای کامرانیه و رفع زحمت سکنه آن حدود از زباله‌های تجمیع شده به سال ۱۳۳۰ قمری، محتوای این اسناد می باشد.

حرفت خواه، با تاکید بر حفظ بناهای تاریخی شهر رشت و تغییرکاربری فرهنگی آن، اضافه کرد: علاوه بر اسناد یاد شده، در این ۳ روز، تعدادی اعلان  و اصل اسناد بلدیه رشت و همچنین برخی از اقلام  تاریخی مجموعه حسن اکبری( مجموعه دار خصوصی) در این ساختمان تاریخی به نمایش درمی آید.

وی، همچنین گفت: اعلانی با امضای نخستین شهردار رشت، پیرامون ساخت و ساز در شهر، اعلانی مربوط به شرکت اتومبیلرانی ماشین چی، اعلان برگزاری تئاتر در رشت و اعلانی مربوط به حکومت نظامی به نمایش درمی آید.

حرفتخواه افزود: نمایش برخی از روزنامه های قدیمی، چند قطعه کاشی سردرهای خانه های تاریخی، چند نقشه قدیمی  و تصاویری از سازه های معماری تاریخی -که توسط سیاحان فرانسوی ترسیم شده-  برخی از اقلامی است که در این ۳ روز به نمایش درمی آید.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، با اشاره به مرمت سقف عمارت میرزا خلیل رفیع، یادآور شد: این ساختمان تاریخی قرار است با مصوبه شورای شهر به عنوان «موزه مشروطه» تغییرکاربری یابد. و بر همین اساس، با تکمیل مطالعات مرمت،  فاز اول مرمت در دستور کار حوزه بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت می باشد.

Share