به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با همکاری شرکت پایش خرده فناوریهای معمارانه

استقبال رشتوندان از نمایشگاه “رشت میان دو انقلاب” زیر سایه سنگین ویروس کرونا

نمایشگاه “رشت میان دو انقلاب”که همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در ایام‌الله دهه‌ی فجر، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهر رشت با همکاری شرکت پایش خرده فناوریهای معمارانه، برپا گردیده بود، با توجه به استقبال رشتوندان تا ۲۸ بهمن تمدید شده است.

نمایشگاه “رشت میان دو انقلاب”که همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در ایام‌الله دهه‌ی فجر، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهر رشت با همکاری شرکت پایش خرده فناوریهای معمارانه به سرپرستی مصطفی بلورچی، برپا گردیده بود، با توجه به استقبال رشتوندان تا ۲۸ بهمن تمدید شده است، تا علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ گیلان به ویژه رشت بتوانند نظاره‌گر شرحی از رخدادهای تاریخی رشت، از وقوع انقلاب مشروطه و تشکیل کمیته سری ستار در دوران استبداد صغیر تا پیروزی انقلاب اسلامی، در محوطه‌ی پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت و جوار ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی باشند.
از جمله‌ی مهمترین نکاتی که در این نمایشگاه خلاقانه به چشم می‌خورد می‌توان به نکات ذیل اختصارا اشاره کرد:

• تایم‌لاین خلاقانه نمایشگاه، که حاوی اطلاعات تاریخی از دوره‌ی مشروطه و نقش بزرگان رشتی‌الاصل در احیای مشروطه در دوره‌ی استبداد محمدعلی شاه قاجار موسوم به استبداد صغیر، توضیحاتی گزیده درباره کمیته مخفی ستار و بیوگرافی اعضای آن، نهضت جنگل و قیام سردار شهید میرزا کوچک خان، وقایع منتهی به کودتای نگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، رخدادهای سال ۱۳۴۲ تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و نقش روحانیون و مردم مبارز رشت در به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی.

• اسناد سری ساواک در دوره‌ی مبارزه علیه حکومت پهلوی.

• نقشه‌ی سال ۱۳۳۶ه. ق (۱۲۹۶ه. ش) که به همراه توضیحاتی درباره‌ی تاریخ نقشه و سال تهیه، وضعیت فعلی و محل نگهداری این نقشه منتشر شده است.

• تلگراف‌های تاریخی از اسناد شخصی دکتر مصطفی بلورچی، تلگراف رمزنگاری شده حاوی دستور خلع حاکم وقت رشت، و تلگرافی دو صفحه از دوره‌ی مشروطه مربوط به دوران مبارزه علیه استبداد قاجار.

 همچنین در طی این دوره از نمایشگاه، ویدیوهایی مربوط به معرفی وقایع و مضامین مرتبط، از صفحه‌ی نمایشگر میدان شهرداری و صفحه‌ی اینستاگرام رادیو رشت پخش شد.

این رویداد از روز ۲۰ بهمن آغاز شده و به دلیل استقبال مردم تا ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ برپا خواهد بود. علاوه بر این، نمایشگاهی اختصاصی در روز ۲۰ بهمن، و به صورت یک روزه در مقابل عمارت تاریخی شهرداری برگزار شد که در طی آن برای نخستین بار از نقشه‌ی تاریخی هیات اتحاد اسلام از شهر رشت به سال ۱۳۳۶ ه. ق که توسط محققین رشتی به سرپرستی دکتر بلورچی تازه انکشاف شده رونمایی گردید، و نیز تعدادی از اسناد مربوط به دوره قاجار و متنفدین عصر مشروطه در آن به نمایش گذاشته شد.
به نقل از مصطفی بلورچی، این نقشه تاریخی پس از رونمایی رسمی به عنوان قطعه‌ای از پازل تاریخی و فرهنگ رشت به خانه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی اهدا شد، تا در آنجا به صورت همیشگی در منظر بازدید عموم رشتوندان قرار گیرد.

Share