مالیات عملکرد چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه مالیات عملکرد مستلزم آشنایی با قوانین مالیاتی است که در این مقاله از آقای مالیات به بررسی این مباحث می‌پردازیم پس همراه ما باشید.

شرکت‌ها و مشاغل در طی سال خدماتی ارائه می‌کنند و یا کالایی را به فروش می‌رسانند و یا توامان فروش کالا و ارائه خدمات دارند که برای کسب بازار فروش و ارائه این خدمات هزینه‌هایی را محتمل می‌شوند که این هزینه‌ها می‌تواند شامل حقوق و استهلاک و پذیرایی و تبلیغات و … باشد و پس از کسر این هزینه‌ها از درآمد فروش و ارائه خدمات سود شرکت مشخص می‌شود که از این مبلغ شرکت بایستی مالیات عملکرد را بپردازد. نحوه محاسبه مالیات عملکرد مستلزم آشنایی با قوانین مالیاتی است که در این مقاله از آقای مالیات به بررسی این مباحث می‌پردازیم پس همراه ما باشید.

مشمولین اظهارنامه مالیات عملکرد

شرکت‌ها و مشاغل پس از اینکه یک سال از عملکرد آن‌ها گذشت باید اظهارنامه عملکرد ارسال کنند منتهی تفاوتی که بین این دو گروه وجود دارد، این است که شرکت‌ها ممکن است سال مالی آن‌ها میان سالی باشد.

به عنوان مثال شرکت‌هایی که نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی هستند سال مالی شان مطابق با سال میلادی است با روز دهم دی ماه سال خورشیدی یکی می‌باشد و پس از گذشت ۴ ماه از پایان سال مالی بایستی اظهارنامه ارسال کنند و مالیات بپردازند و همچنین ممکن است سال مالی شرکت‌ها با سال خورشیدی یکسان باشد که در این صورت تا پایان تیر ماه مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد و پرداخت مالیات عملکرد شرکت را دارند.
نکته مهم این است که اشخاص حقیقی در هر صورت باید ۳ ماه پس از پایان سال خورشیدی اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

پیامدهای عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

مؤدیان مالیاتی اعم از شرکت‌ها و صاحبان مشاغل مطابق مواد قانونی مربوط به خود بایستی نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اقدام نمایند و مالیات مربوطه را بپردازند. اگر ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد فراموش شود و یا قسمتی از درآمد در اظهارنامه ارسال نشود؛ یا هزینه‌های غیر واقعی در اظهارنامه گزارش شود، جرائمی در انتظار شما و مجموعه‌تان خواهد بود که این جرائم شامل جرائم مالیات عملکرد غیر قابل بخشودگی، جرائم معاملات فصلی و … است.
جریمه مربوط به عدم ارسال اظهارنامه و هزینه غیر واقعی و درآمد کتمان شده معادل ۳۰ درصد مالیات عملکرد می‌باشد که این جرایم جزء جرایم غیر قابل بخشودگی مالیات عملکرد است.

مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی چند درصد است؟

شیوه محاسبه مالیات برای شرکت‌ها و مشاغل متفاوت است. محاسبه مالیات شرکت‌ها در ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم آمده و عنوان شده است که شرکت‌ها بایستی ۲۵% از سود خود را مالیات بپردازند و در مورد اشخاص حقیقی در ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم آمده و در مورد مشاغل مالیاتی که بایستی پرداخت شود در سه سطح دسته بندی شده است.

بدین صورت که تا سود ۵۰ میلیون تومان مشمول نرخ ۱۵%، ما به الاختلاف تا ۱۰۰ میلیون تومان به نرخ ۲۰% و مازاد بر ۱۰۰ میلیون تومان به نرخ ۲۵% مشمول مالیات می‌شود. همچنین اگر نسبت به برگ تشخیص مالیات عملکرد خود اعتراض دارید و نمی‌دانید مراحل آن را از کجا شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم مقاله اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را نیز مطالعه کنید.

ثبت حسابداری مالیات عملکرد

هر سال شرکت‌ها بایستی در پایان سال مالی حساب‌های خود را بسته و بعضی حساب‌ها را به سال بعد منتقل کنند، حساب‌هایی که در پایان سال بسته می‌شود و مانده آن‌ها صفر می‌گردد را حساب‌های موقت می‌نامیم و حساب‌هایی که در پایان سال بسته می‌شود و مانده آن‌ها به سال بعد منتقل می‌شود را حساب‌های دائم می‌نامیم.
حساب‌های درآمد و فروش و هزینه از حساب‌های موقت هستند و حساب‌هایی مثل حساب‌های دریافتنی، پیش دریافت‌ها و پیش پرداخت‌ها و مالیات عملکرد پرداختنی و غیره از انواع حساب‌های دائمی هستند. با توجه به اینکه مالیات عملکرد جزء حساب‌های دائمی است بایستی پس از ثبت بستن حساب‌های موقت شناسایی، سپس از سود و زیان جاری شرکت کسر و به حساب مالیات عملکرد پرداختنی ثبت شود.

اطلاعات مورد نیاز برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد

در سال‌های اخیر با توجه به اینکه ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد به صورت الکترونیکی انجام می‌پذیرد نیاز است تا اطلاعات مورد نیاز از قبل آماده باشد تا در روز ارسال اظهارنامه دچار سردرگمی نباشیم و به راحتی بتوانیم اظهارنامه خود را تکمیل نموده و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم.
اطلاعاتی که مورد نیاز است به شرح ذیل می‌باشد:

  •  نام کاربری و رمز عبور سامانه‌های مالیات عملکرد و ارزش افزوده
  • شماره کلاسه پرونده مالیاتی
  • اطلاعات حساب‌های بانکی و موجودی‌ها و گردش طی سال
  • روزنامه رسمی و آگهی تاسیس و آگهی‌های تغییرات
  • اجاره نامه محل فعالیت شرکت در صورت اجاری بودن
  • اطلاعات دفاتر قانونی ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها
  •  اطلاع از وضعیت پرونده مالیاتی سال گذشته
  • اطلاعات مجوزهای فعالیت اقتصادی
  •  اطلاعات کلیه فعالیت‌های اقتصادی درآمدی و هزینه ای به تفکیک فعالیت‌های داخلی و خارجی
  • اطلاعات صورت‌های مالی سال عملکرد گذشته
  • اطلاعات خرید و مصرف مواد اولیه
  • اطلاعات تعداد کارکنان به تفکیک اداری و تولیدی و خدماتی
  • اطلاعات واردات و صادرات

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد

بعد از جمع آوری اطلاعاتی که در بالا گفته شد بایستی وارد سایت پورتال خدمات جامع الکترونیکی مالیاتی شوید و در گزینه‌های موجود گزینه اظهارنامه الکترونیکی را انتخاب نمایید و سپس بسته به نوع اینکه شرکت هستید یا جزء اشخاص حقیقی هستید گزینه مزبور را انتخاب کنید؛ سپس با نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ثبت نام به شما داده شده است نسبت به ورود به سامانه اقدام نمایید و اظهارنامه خود را مرحله به مرحله تکمیل نمایید و در نهایت نسبت به ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد به سازمان امور مالیاتی مبادرت ورزید.

اگر سامانه ارسال اظهارنامه دچار مشکل بود و نتوانستید اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از به اتمام رسیدن مهلت ارسال اظهارنامه نسبت به دریافت فرمت پی دی اف اظهارنامه اقدام کنید و سپس پرینت آن را گرفته و به صورت دستی اظهارنامه را تکمیل کنید و سپس توسط اداره پست به سازمان امور مالیاتی خود ارسال نمایید. رسید مذکور را حتما در جایی امن نگهداری کنید زیرا که این رسید به منزله رسید اظهارنامه مالیات عملکرد شما می‌باشد.

جمع بندی

ما در این مقاله از آقای مالیات (mrtax.site)در مورد مالیات عملکرد چیست و نرخ مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، اظهارنامه مالیات عملکرد و نحوه جمع آوری اطلاعات جهت ارسال اظهارنامه و جرایم عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی صحبت کردیم اگر در خصوص پرکردن فرم اظهارنامه عملکرد و یا ارسال آن از طریق سایت سوال دارید در قسمت کامنت‌ها از مشاورین ما بپرسید.

Share