مدیرعامل خانه تئاتر در رشت

در صندوق اعتباری هنر کلاهبردی شده | سخنان نایب رئیس انجمن نمایش گیلان غیرمسئولانه بود

همت با اشاره به اینکه امروز شرایط برای ما فراهم شد تا مطالبه گر باشیم، افزود: متاسفانه یکی مثل نایب ریس انجمن نمایشی استان گیلان با ما مقابله می‌کند در حالی که اصلا نمی‌داند نمایش چیست

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری پیرامون افتتاح خانه تئاتر استان گیلان با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر ایران و مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء رشت سالن دکتر رحمدل برگزار شد.
اصغر همت در این نشست با اشاره به تاسیس انجمن نمایش گفت: در دهه ۶۰ این انجمن به همت علی منتظری تشکیل شد و این انجمن نمایش موسسه غیر دولتی است.

مدیرعامل خانه تئاتر کشور گفت: انجمن نمایش در سال ۸۳ منحل شد و در دهه ۷۰ سیاست دولت این بود که خانه‌ تئاتر، معماری و خانه سیما را تشکیل دهد و اهالی هنر را دور هم جمع کند.

وی با بیان اینکه انجمن نمایش باید به خانه تئاتر واگذار شود، گفت: موسسه فرهنگی و هنری خانه تئاتر جدی ترین موسسه غیر دولتی است.

همت با بیان اینکه خانه تئاتر ملک شخصی کسی نیست، افزود: در اساس نامه خانه تئاتر که متشکل از ۱۴ ماده است و در آن حقوق این خانه مشخص شده است.

وی با اشاره به مصاحبه نایب ریس هنرهای نمایشی استان گیلان گفت: متاسفانه کسانی به مقابله با خانه تئاتر برخواستند که از بدنه هنر هستند و این نشان از فردگرایی و منیت افراد و حفظ مسئولیتی که به انها داده شده می‌دهد.

این بازیگر تئاتر و سینما با ادامه به اینکه وزیر ارشاد دولت یازدهم حق را به خانه تئاتر داده است گفت: متاسفانه برخی از مسئولان خلاف سخنان وزیر کار کردند.

همت با اشاره به اینکه امروز شرایط برای ما فراهم شد تا مطالبه گر باشیم، افزود: متاسفانه یکی مثل نایب ریس انجمن نمایشی استان گیلان با ما مقابله می‌کند در حالی که اصلا نمی‌داند نمایش چیست و مصاحبه ای انجام میدهد چه بر سر نمایش و تئاتر خواهد اورد.

وی تصریح کرد: آیا در زمینه نمایش به رشت چه چیزی رسیده است؟ بنده مشکلی با آدم دولتی ندارم باید دولتی و غیر و دولتی کنار هم باشند. در حالی که متاسفانه می‌گویند که خانه تئاتر با نمایش موازی کاری دارد.

همت با بیان اینکه رشت شهری است که در زمینه تئاتر و نمایش ریشه‌دار است، افزود: بنده معتقد هستم خانه تئاتر با انجمن نمایش باید کار کند و باید کمک کنیم و بخواهیم از دولت که چرا ۱۷ سال از تشکیل خانه تئاتر می‌گذرد و کاری در این زمینه انجام نشد.

وی افزود: خانه تئاتر می‌تواند توسط اعضایش تقویت شود و تمام کسانی که در انجمن نمایش هستند می‌توانند به خانه تئاتر بیایند و عضو شود.

به گزارش دیارمیرزا مدیرعامل خانه تئاتر کشور با بیان اینکه دولت با تشکیل خانه تئاتر می‌خواهد به شعارهایش عمل کند، گفت: با تشکیل خانه‌ها کار در هنر تکمیل و ساماندهی شد اما متاسفانه تاتر امروز وضعش بدتر شده است. نباید خودمان خودمان را بزنیم و در واقعه خودزنی کنیم باید همه باهم زیر چتر خانه تاتر بیایند.

وی در ادامه به بودجه معاونت هنری کشور اشاره کرد و گفت: ۱۵۸میلیارد تومان بودجه تئاتر کشور است که سه بند به انجمن نمایش می‌رسد و بقیه به خانه تئاتر. اما هیچ وقت این اتفاق نمی افتد.

همت افزود: انجمن نمایش به عنوان یک نهاد غیر دولتی به وجود آمد اما الان ۱۰۰ درصد دولتی شده است و سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده است؟

وی با اشاره به اینکه در تحریم بودیم و اقتصاد تئاتر هم با مسائلی دست و پنجه نرم می‌کرد گفت: هیچ دولتی در هیچ شرایطی کمک به هنر را قطع نمی‌کند اما کمک‌هایی که از جانب دولت می‌شد تبدیل به کمک هزینه شد و بودجه تئاتر به انحراف رفت. آیا تا بحال شده است از رئیس انجمن نمایش رشت و گیلان بپرسید که بودجه تئاتر و نمایش کجا میرود؟

مدیرعامل خانه تئاتر کشور به صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و گفت: صندوق اعتباری هنر که ما عضو آن هستیم در آن میلیاردی کلاهبردی شده است.

وی با بیان اینکه امروز شهرداری‎ها متوجه شدند که راه رشد شهرها مسائل فرهنگی است، اظهار داشت: این نقطه امید است برای فرهنگ، تئاتر و هنر کشور ما و امیدوارم مشکلاتی مانند سخنان نایب رئیس انجمن نمایشی که غیر مسئولانه صحبت کردند را شاهد نباشیم.

Share