ظرفیت کلانشهری در مناطق ساحلی انزلی و آستارا وجود دارد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه پتانسیل بزرگی در آستارا برای رشد وجود دارد، گفت: ظرفیت کلانشهر شدن در شهرهای انزلی و آستارا وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، مجتبی نظری، رئیس اداره بازاریابی و سرمایه گذاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در نشست «بررسی ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی – تجاری آستارا که در مرکز خدمات سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه تشکیل بندر صیادی آستارا و تبدیل آن به یک بندر چندمنظوره، اظهار کرد: موقعیت مناسب جغرافیایی آستارا به دلیل نزدیکی به استانهای زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردیبل و همینطور برخورداری از دو مرز خشکی و دریایی سبب شد که این شهر به همراه محوطه بندری آن به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی و تجاری مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بندر آستارا از سال ۱۳۸۸ طی یک قرارداد با یک شرکت خدمات بندری دریایی مجددا احیا شده است، افزود: بندر آستارا پس از پیگیری های مستمر از سال ۸۹، در سال ۹۳ به منطقه ویژه اقتصادی – بندری تبدیل شد اما تاکنون از سوی گمرک جمهوری اسلامی کد گمرکی ندارد که البته کلیه اقدامات برای دریافت کد گمرگی در آن صورت گرفته است.
رئیس اداره بازاریابی و سرمایه گذاری اداره کل بنادر گیلان مجموع تخلیه و بارگیری بندر آستارا از سال ۹۲ تا ۹۵ را بیش از ۵۰۰ هزار تن دانست و تصریح کرد: هم اکنون بندر از وسعت ۶۱ هکتاری برخوردار است که ۴۰ هکتار آن طی یک قرارداد ۴۰ ساله در قالب بی.او.تی به بخش خصوصی واگذار شده و انتظار میرود که بخش خصوصی برای ارتقای فعالیتهای بندر برنامههای لازم را ارائه کند.
نظری با اشاره به مزیت های بندر و منطقه ویژه آستارا بیان کرد: پیش بینی میشود که در آینده، آستارا برای انجام فعالیت های ترانزیتی و صادراتی رشد قابل توجهی یابد.
وی با تاکید بر رفع مشکلات موجود زیرساختی و همینطور موانع دریافت کد گمرکی برای منطقه ویژه آستارا گفت: پیش از اینکه منطقه ویژه آستارا با وجود بندر، به منطقهای ویژه تبدیل شود، ۴۰ هکتار آن به بخش خصوصی واگذار شد و در واقع متولی بندر در حال حاضر بخش خصوصی است.
رئیس اداره بازاریابی و سرمایه گذاری بنادر و دریانوردی گیلان عنوان کرد: همچنین زمین در منطقه برای فعالیت کافی نیست و از سوی دیگر هنوز کد گمرکی به منطقه تعلق نگرفته است لذا برای افزایش فعالیتهای منطقه ویژه اقتصادی آستارا باید این موانع را رفع کرد.
نظری با بیان اینکه بندر آستارا در کنار محوطهای که برای فعالیت منطقه در نظر گرفته شده است، میتواند این بندر را به بندری ترانزیتی و رقیب برای بنادر بزرگی مانند انزلی تبدیل کند، یادآور شد: بنادر ما هم اکنون به واردات وابسته هستند، در حالی که میتوان با تبدیل بنادری همچون بندر آستارا به بندرهای صادراتی و تزانزیتی تکاپوی جدیدی در فعالیتهای بندری گیلان برای توسعه استان انجام داد.
منصور مولایی پور، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان نیز، با بیان اینکه پتانسیل بزرگی در آستارا برای رشد وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه با وجود چنین پتانسیلی، هنوز همت و شجاعت لازم برای توسعه فعالیتهای این بندر و منطقه ویژه آن در استان دیده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: باید از الگوهای بینالمللی برای رشد منطقه استفاده کرد و به نوعی زیرساختهای لازم برای حضور جمعیت بیشتر در آستارا را مهیا کرد.
مولایی پور به ایجاد کلانشهرها در مناطق ساحلی در دنیا اشاره و بیان کرد: این ظرفیت در شهرهای انزلی و آستارا وجود دارد و باید با ارتقای فعالیتهای بندری در آستارا و انزلی بستر ایجاد چنین کلانشهرهایی در استان را به وجود آورد.
دیدگاه