ثابت قدم در بحث بازآفرینی یک گام از ما جلوتر است | شهرهای گیلان در بازآفرینی پیشتازند
او با اشاره به اینکه شهردار رشت یک ایدهی جالبی را تحت عنوان «از مزرعه تا سفره» ارائه کرد که بسیار برنامهی جالبی است، گفت: یک برنامهای ما برای شکوفایی شهر برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر داریم که هم به معیشت مردم فکر میکند، هم به هویت و هم ظرفیتهای موجود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدسعید ایزدی، در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار گیلان که در فرمانداری لاهیجان برگزار شد، با عرض تبریک به مناسبت رقم زدن یک رویداد بزرگ تاریخی در انتخابات، گفت: همانطور که فرماندار محترم اشاره داشت در لاهیجان بیش از ۹۰ درصد مشارکت مردم را در انتخابات داشتیم که حقیقتاً افتخارآمیز است.
محمد سعید ایزدی با بیان اینکه از مدیران شهری که اینقدر روشنگرانه و به خوبی به موضوع سیاست بازآفرینی پرداختند، تشکر میکنم، افزود: شما ثابت کردید که گیلان بدون ترید استان نمونه و استان برتر در حوزه بازآفرینی شهری است. جای بسی خوشحالی دارد که بعد از شهر رشت که دکتر ثابتقدم و بزرگان مدیریت استان برنامه بازآفرینی استان گیلان را عملیاتی و اجرایی کردند، حالا دومین برنامهی عملیاتی دارد در لاهیجان شروع میشود؛ برنامه عملیاتی بازآفرینی شهری نه بهسازی و نوسازی یک بافت فرسوده. نکتهی قابل توجهی که در اینجا دارد رقم میخورد این است که هر دو شهردار عزیز، بحث ارتقای کیفیت را در عرصهی شهر مورد توجه قرار دادند و برای آن برنامه ارائه کردند و دارند اجرا میکنند. به این دلیل است که بنده میگویم در کشور، رشت اولین برنامهی عملیاتی را در بحث بازآفرینی شهری شروع کرده و لاهیجان دارد دومین شهر میشود.
او ادامه داد: ما پروژههای خیلی گستردهای را در شهرهای ایران داریم؛ مثل پروژههای متنوعی در منطقه ۱۲ تهران، پروژههای زیادی در گرگان، نائین، همدان و غیره ولی مفهوم بازآفرینی به شکلی که ما در گیلان میبینیم اتفاق نیفتاده است. به عبارت دیگر مدیران شهری ما در گیلان از مفهوم ارتقای کیفیت زندگی نه تنها آگاه هستند بلکه این مفاهیم را عملیاتی کردهاند، برای آن برنامه ارائه دادهاند و به این شکل دلچسب دور یکدیگر جمع میشوند و با یک اتفاق نظر میخواهند این برنامهها را اجرایی کنند.
ایزدی افزود: نکتهای که آقای ثابتقدم اشاره کرد، نشان میدهد که ایشان در بحث بازآفرینی حتی یک گام از ما هم جلوتر است. ایشان معتقد است که باید همهی ابعاد این برنامهی بازآفرینی را با هم ادغام کنیم و یک شکل ترکیبی ارائه دهیم. یعنی هم شکل فرهنگی داشته باشد، هم جنبهی کالبدی منجر به ساماندهی و ارتقای ابعاد فیزیکی شود و هم اشتغال تولید شود.
او با اشاره به اینکه شهردار رشت یک ایدهی جالبی را تحت عنوان «از مزرعه تا سفره» ارائه کرد که بسیار برنامهی جالبی است، گفت: یک برنامهای ما برای شکوفایی شهر برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر داریم که هم به معیشت مردم فکر میکند، هم به هویت و هم ظرفیتهای موجود. این بازآفرینی نباید صرفاً در چارچوب کالبدی شهر تعریف و تبیین شود چرا که اگر وجوه دیگر این ارتقای کیفیت مورد توجه قرار نگیرد این حلقه کامل نمیشود. درست مثل برنامهای که شهردار رشت برای این شهر دارد و خود توضیح خواهد داد.
نماینده وزارت راه و شهرسازی را گفت: حقیقت این است که ما یک غفلتی در نظام برنامهریزی توسعه داشتیم که هیچ ارتباطی با طرح یا سند خاصی ندارد. قطعاً ما در سه چهار دهه پیش نیازمند طرحهایی بودیم که بتواند کمیت و شکل شهر را کنترل کند. شهرهای ما نیازمند توجهاتی از حیث کیفیت هستند. ما در کدام طرح توسعهی شهریمان به موضوعاتی مثل امنیت، ایمنی، هویت و در عرصههای جغرافیایی به مبادی ورودی، به رودخانههایی که جزو ارکان محیط زیست شهریمان هستند و بسیاری دیگر از منابع حیاتی شهر که کیفیتشان امروز دچار تنزل شده، توجه میکنیم. ما حرفمان این است که امروز نیازمند سیاستی هستیم که به این کیفیتها توجه داشته باشد، حال اسمش هرچه میخواهد باشد. الان نیازمند یک دسته برنامهها و اقداماتی هستیم که بتواند کیفیت شهری که حتی زیست پذیری را در شهرها دچار مخاطره کرده درمان کند. الان در بعضی از روزها در پایتخت نفس کشیدن دچار مخاطره شده است. آلایندهها در گسترههای بسیار وسیعی زیستپذیری را دچار مخاطره کردهاند.
او ادامه داد: ما بازآفرینی را یک مجموعهای از اقدامات خرد و درشت میدانیم که در یک شبکهی هم پیوند در حوزه شهری باید با هم کار کنند. یعنی پروژه هشت بهشت لاهیجان با پروژههای دیگر در سکونتگاههای غیررسمی این شهر با پروژهی رودخانه و پروژههای دیگر توانمندسازی باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. برنامهای که دکتر ثابتقدم برای بازآفرینی شهر رشت ارائه کردند به این شکل بود؛ یعنی مجموعهای از برنامههای متنوع از خرد و درشت گرفته تا نرمافزاری و سخت افزاری ولی همپیوند با یکدیگر که میتواند شهر را به سمت ارتقای کیفیت حرکت دهد.
او با اشاره به اینکه برای تحقق این اتفاق بزرگ ما نیازمند یک مدیریت هماهنگ هستیم، گفت: این اتفاق بدون حضور شما محقق نمیشود. این برنامهها نیازمند وجود شما است. سالهای سال شهرداری برای خودش عمل میکرد، وزارتخانه برای خودش اقدام میکرد، دستگاههای خدماترسانی برای خودشان اقدام میکردند و غیره. اگر ما نتوانیم همپیوندی بین برنامهها و منابع ایجاد کنیم، نمیشود یک دستگاه را به تنهایی مسئول تحقق برنامهی بازآفرینی دانست. لذا بازهم تاکید میکنم بر تشکیل ستاد بازآفرینی و تشکر از این تداومی که در تشکیل جلسات و کمیتههای تخصصی در استان گیلان که جای تقدیر دارد.
ایزدی تاکید کرد: از نظام مهندسی استان تقاضا دارم که برنامهریزیها را از مقیاس کمی با وجود این ظرفیت ۲۰ هزار عضو به سمت برنامهریزیهای کیفی سوق دهند. یکی از مسائلی که در برنامهی بازآفرینی مد نظر داریم، به جز درمان مسئلهی پیشگیری است. کیفیت آنچه که در حال و حاضر دارد ساخته میشود باید مورد بازبینی و نقد قرار بگیرد. اینجاست که سازمان نظام مهندسی میتواند نقش کلیدی داشته باشد. خواهش من این است که با توجه به ویژگیهای خاص هر محله، به جای ارائهی راه حل درمان به پیشگیری آن بپردازیم. نمیشود واقعاً نسخهای واحد برای کل بافتهای فرسوده کشور پیچید.
او با بیان اینکه ما فقط روی اصول باید نقاط مشترک داشته باشیم، گفت: اولاً تعهد کنیم مردم محور برنامههای ما باشیم. مردم را از این محلات اخراج نکنیم هیچ، سعی کنیم که امکانات و شرایط را برای آنها ارتقاء دهیم. سعی کنیم فرآیند برنامهریزی را از پایین به بالا داشته باشیم به جای اینکه از بالا به پایین باشد. یک سری اصول که خود مدیران در سطح استان به آن آگاه هستند را مشخص کنید، این اصول را با هم توافق کنید و بگذارید مدیریت شهری کار خودش را بکند و قطعاً به نتایج مطلوب هم میرسد.
ایزدی با بیان اینکه ما به برنامهی پیشبینی شده خودمان نرسیدیم و قرار بود که سالانه یک رقم قابل توجهی را وام نوسازی بدهیم، گفت: هرچند در دولت یازدهم برای اولین تلاش شد که در تسهیلات تنوع ایجاد شود. ما الان تسهیلات خرید در بافتهای فرسوده را با نرخ سود ۸ درصد داریم ارائه میکنیم. به جز این، وام نوسازی داریم، وام ودیعه مسکن داریم، وام مقاومسازی هم داریم. درست است که رقمش خیلی عجیب غریب نیست اما فکر میکنیم در برخی از شهرها کارگشا بوده است. فقط نکتهای که وجود دارد این است که جدا از تنوع بخشی به تسهیلاتی که در حال حاضر وجود دارد و بانک مسکن هم دارد تلاش میکند نقش محوریای در این زمینه داشته باشد، ما یک قول یارانه داده بودیم که این یارانه تا الان محقق نشد ولی در اینجا من این قول را میدهم که آن دسته از وامهایی که سررسید شده را پرداخت کنیم تا کمتر شرمنده مردم باشیم. امیدوارم در ماههای آتی و سالهای آتی وضعیت منابع و تخصیص اعتبارات بهتر و بهتر میشود و به طبع ما میتوانیم از این ابزارهایی که در این سه چهار سال فراهم کردیم به بهترین شکل استفاده کنیم. ولی به هرحال این یارانه سود را میتوانیم در جلسه مصوب کنیم تا تقدیم عزیزان در استان گیلان کنیم.
معاون وزیر با اشاره به مطالبات شهرداری در خصوص تخفیف عوارض و صدور پروانه که طبق ماده ۱۶ دولت موظف به پرداخت است، گفت: ما چانه زنیهای زیادی با دوستان در سازمان مدیریت کردیم و سر آخر به این شکل توافق کردیم که موافقتنامه را به ما ابلاغ کنند تا ما به شکل غیرنقدی، مطالبات را به شهرداریها پرداخت کنیم. و تنها چیزی که توقع میکنیم این است که شهرداریهای استان به خصوص شهردار رشت که خودش علمدار فعالیتهای بازآفرینی است این منابع را مجدد صرف نوسازی بافت کنند. ما سعی میکنیم این مطالبات را به شکل منابع غیرنقدی از محل زمین و سهمیهی غیری که در اختیار داریم، تقدیم به شهرداریها کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز ناراحتی بابت تخریب کارخانهی چای فجر، گفت: امیدواریم بتوانیم سیاستی را در وزارت راه و شهرسازی دنبال کنیم تحت عنوان بهرهبرداری مجدد از آثار تاریخی، همگام و با حمایت از سازمان میراث فرهنگی. شما باید از آثار ارزشمند فرهنگ و تمدن شهرتان پاسداری کنید. ما تلاش میکنیم از طریق خریداری این آثار ارزشمند که در معرض تخریب هستند( نه آثاری که ثبت میراث فرهنگی دارند) و فکر میکنیم میتواند با خریداری و تغییر کاربری به یک فضای فرهنگی تبدیل شود، در حفظ آنها قدمهای مثبتی برداریم.
ایزدی در ادامه برای استفاده از این آثار تاریخی چند پیشنهاد ارائه داد و گفت: یکی احداث خانهی گفتمان شهر است تا ظرفیتهای فکری از جمله معماران، شهرسازان و نویسندگان دور هم جمع شوند و درباره دغدغههایشان گفتگو کنند. پیشنهاد دیگر موزهی تاریخ شهر است؛ یعنی جایی که مردم به راحتی بتوانند به گذشتهی خود رجوع کنند.
دیدگاه