کاوه روحانی

کتاب خوانی ضرورت هر جامعه

در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب استان گیلان ، باز همان دغدغه همیشگی میزان مطالعه و کتابخوانی به خط اول نگرانی ها باز می گردد. همانگونه که همواره این سوال مطرح شده سرانه مطالعه ما در کشور و بویژه استان گیلان چقدر است؟ طبق آمارهای جهانی بالاترین رتبه سرانه مطالعه در جهان متعلق به ژاپنی‌ها است با میانگین […]

در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب استان گیلان ، باز همان دغدغه همیشگی میزان مطالعه و کتابخوانی به خط اول نگرانی ها باز می گردد. همانگونه که همواره این سوال مطرح شده سرانه مطالعه ما در کشور و بویژه استان گیلان چقدر است؟

کاوه-روحانی-۳۸۵x498طبق آمارهای جهانی بالاترین رتبه سرانه مطالعه در جهان متعلق به ژاپنی‌ها است با میانگین ۹۰ دقیقه مطالعه در شبانه روز که در مقابل میانگین ۲ دقیقه ( و به عبارتی دیگر ۷ دقیقه) در روز مطالعه در ایران می توان گفت که این وضعیت بسیار نگران کننده و هشدار دهنده است، و باید در این خصوص اقدامات جدی و موثری انجام داد تا سطح جامعه به حداقل های استاندارد نزدیک گردد.

طبق استاندارد کشور باید برای هر ۱۰ هزار نفر یک کتابخانه ایجاد شود و با جمعیت حدود دو میلیون و پانصد هزار نفری استان گیلان می بایست تعداد ۲۵۰ کتابخانه در سطح استان وجود داشته باشد که شامل حداقل امکانات و فضای مناسب باشد. که تا جایی که از تعداد کتابخانه های استان مشخص است حداقل ۸۰ کتابخانه مدرن باید در سطح استان ساخته شده و کتابخانه های قبلی نیز بازسازی و به‌روز‌رسانی گردند.

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد کاهش کمی و کیفی و پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها بوده ایم که زنگ هشداری است، برای کسانی که به این فرهنگ تعلق دارند، زیرا کتاب در تمدن‌سازی و شاخص تمدن‌های اجتماعی همواره نقش پررنگی دارد. در شش ماه اول امسال، نسبت به سال گذشته ۱۲درصد کاهش تیراژ در کشور تجربه شد و این روندی است که در سال‌های اخیر به ویژه هفت تا هشت سال گذشته تلنگری بزرگ می‌تواند باشد.

معرفی و در دسترس بودن کتاب های ویژه و برندگان جوایز جشنواره های داخلی مانند بنیاد گلشیری و بنیاد شاملو و جایزه ادبی سال و جوایز ادبی فصل و برندگان جشنواره های خارجی و انتشار به روز و همزمان آنها از جمله ضروریاتی است که می تواند باعث افزایش اقبال عمومی برای خرید کتاب و در نهایت مطالعه بیشتر گردد.

همچنین نکته مهم دیگری که باید بر روی آن فکر کرد برگزاری جشنواره ای با نام و با عنوان یکی از مشاهیر ادبی استان گیلان ( مانند دکتر محمد معین و یا مشاهیر بزرگ دیگر این سرزمین ) است که هرساله در آن به آثار برتر ادبی منتشر شده در استان در شاخه های مختلف از جمله شعر و داستان و به زبانهای گیلکی و فارسی جوایزی اهدا گردد ، می تواند باعث شکوفایی بیش از پیش شده و جایگاه شایسته ای در ادبیات داشته باشد.

همچنین استفاده از طرح های به روز دنیا از جمله طرح اجاره رایگان کتاب که در بسیاری از کشور ها در حال اجراست میتواند نسل جوان را بهتر و بیشتر به کتابخوانی وادارد. در این طرح در معابر عمومی از جمله پارکها و میدانها و پیاده رو ها کیوسک هایی تعبیه شده که در آن مردم کتاب های خود را در آن گذاشته و کتاب های دیگران را برای مطالعه استفاده می کنند و پس از مطالعه نیز آن کتاب را به یکی از کیوسک ها باز می گردانند. با اجرای چنین طرح هایی با حداقل هزینه می توان شاهد تغییرات بالارفتن اقبال و انگیزه عمومی برای خواندن و مطالعه بود.

متاسفانه امروزه شبکه های اجتماعی و اینترنت که ابزاری بسیار مهم و کاربردی و خوب هم هست در عین حال به علت افراط بیش از حد در استفاده از آن مانع اساسی برای صرف وقت در سایر زمینه ها از جمله مطالعه کتاب شده و با ادامه روند کنونی می شود گفت دیری نمی گذرد که سرانه مطالعه به صفر خواهد رسید که تبعات بسیار بد و ناگواری در همه ابعاد اقتصادی و فرهنگی و … در آینده خواهد داشت.

کاوه روحانی – گیل نگاه
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
tel final1

Share