راه رهایی از خودروسازی غیرحرفهای
مطالبات مردم از خودروسازان مربوط به یک یا دو سال گذشته و دولت فعلی نیست، بلکه مطالبات انباشته شده ۴۰ سال گذشته است و خودروسازان را مجبور کرده است تا به خواست مصرفکنندگان توجه کنند. اما علت نامناسب بودن خودروی ایرانی از نگاه مردم تنها مربوط به کیفیت آن نیست و قیمت خودرو نسبت به […]
مطالبات مردم از خودروسازان مربوط به یک یا دو سال گذشته و دولت فعلی نیست، بلکه مطالبات انباشته شده ۴۰ سال گذشته است و خودروسازان را مجبور کرده است تا به خواست مصرفکنندگان توجه کنند.
اما علت نامناسب بودن خودروی ایرانی از نگاه مردم تنها مربوط به کیفیت آن نیست و قیمت خودرو نسبت به کیفیت، هزینههای زیاد مصرف سوخت و مسائل زیست محیطی به سبب دو برابر بودن مصرف بنزین این خودروها نسبت به خودروهای خارجی و آلایندگی بالای آن، خدمات ضعیف پس از فروش، ایمنی اندک از دیگر مطالبات مردمی است که طی سالهای گذشته صنعت خودرو داخلی نتوانست یا نخواست پاسخگوی آن باشد. بیتوجهی خودروسازان به این مسائل اکنون به بحرانی تبدیل شده است که اگر خودروسازان قصد عبور از آن را دارند باید حرکت عقلایی و برنامهریزی منسجمی داشته باشند و دیگر زمان توجیه مشکلات خودروهای تولیدی با مسائلی نظیر تحریم به پایان رسیده است. گرچه در برخی دورهها مسائلی نظیر تحریمها در تضعیف صنعت خودرو کشور بیتأثیر نبود، اما در تمام این سالها خودروسازان بخوبی فرصت بهبود تولیدات را داشتند و امروز هم این فرصت را دارند. در اصل آنچه در سالهای گذشته منجر به افت کیفیت تولیدات و افزایش قیمت خودروی داخلی شد، سیاستگذاری خودروسازان بود. در سالهای گذشته خودروسازان از اهرم تعرفههای بالای گمرکی برای خودروهای وارداتی نهایت استفاده را کردند و زیر سایه این قانون تولیدات بیکیفیت اما ارزانتر از قیمت تمام شده خودروی وارداتی به بازار عرضه کردند اما اکنون با افزایش سطح رفاه جامعه، دیگر این استراتژی کاربردی ندارد و باید خودروسازان در عوض شعار به دنبال افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات باشند. حال باید خودروسازی وارد فاز جدیدی شود و به سمت فضای رقابتی حاکم بر خودروسازی جهان حرکت کند. البته گرچه مردم در نهایت خودروساز را به عنوان تولیدکننده میشناسند اما در پشت خودروسازان صدها قطعه ساز قرار دارد و لازم است در این حرکت قطعه سازان نیز همپای خودروسازان جلو بروند. تنها در این صورت است که خودروی ایرانی مشتریان داخلی خود را بازیابی خواهد کرد.
اما برای رسیدن به این اهداف باید در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای جذب مجدد مشتریان و به دست آوردن سهم بازار داخلی برنامهریزی شود. در کوتاه مدت شاید بهترین ابزار ایجاد جذابیت کاهش قیمت خودروهای داخلی باشد؛ به طوری که کیفیت فعلی با قیمت محصول همخوانی داشته باشد. در میان مدت خودروسازان باید تا اندازه قابل قبولی کیفیت و مسائل ایمنی و زیست محیطی را ارتقا ببخشند و به سمت رقابتی شدن در درازمدت حرکت کنند. بدون شک در این صورت نه تنها بازار داخل احیا خواهد شد، بلکه بازار خارجی گستردهای نیز برای قطعات و خودروهای ایرانی ایجاد میشود. طبیعی است که هر شهروند ایرانی دوست دارد از محصول ایرانی استفاده کند اما به شرط آنکه این محصول با کیفیت و قیمت مناسب باشد. اما وقتی تولیدات داخلی کیفیت و دوام و قیمت مناسب ندارند و بازار هم انحصاری نیست، نمیتوان مردم را مجاب به خریدن یک محصول ایرانی کرد. چند سال قبل مردم عطش خرید خودرو داشتند اما اکنون تقریباً هر خانواده ایرانی حداقل یک خودرو دارد و تمایلات به سمت خودرو با کیفیت و برتر از خودروی کنونی حرکت میکند. برای به دست آوردن این خودروی ایده آل حتی شاهد هستیم که مردم از خودروهای خارجی با وجود گران بودن استقبال میکنند. حال که مردم مجبور به خرید خودروی بیکیفیت نیستند و حق انتخاب دارند، باید صنعت خودرو به سمت کیفیسازی متناسب با سطح فعلی رفاه و مطالبات مردم حرکت کند و تا رسیدن به این آرمان نیاز است قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد.
دکترهادی حق شناس -عضو هیأت علمی دانشگاه
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
دیدگاه