گفتگوی ویژه دیارمیرزا با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

رسانه ها شعور را ترویج دهند/برگزاری اختتامیه جشنواره«تیتر انقلاب»در خرداد/تشکر از تذکر دیارمیرزا/احکام اعضای انجمن مفاخر گیلان به زودی صادر می‌شود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فاضلی به رایزی انجام شده با انجمن مفاخر کشور اشاره کرد و افزود:با توجه به اینکه اولین سالگرد استاد خمامی زاده در پیش است احتمالا در آذرماه همایشی با عنوان واکاوی اندیشه ها و آثار استاد خمامی زاده بصورت مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن مفاخر کشور برگزارمی شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ساماندهی سایت های غیرمجاز و تداوم فعالیت شبنامه های الکترونیک در گیلان, یارانه سایت های خبری , ابهام در زمان اختتامیه جشنوراه تیتر انقلاب و بررسی شرایط فرهنگی و هنری گیلان سبب شد تا گفتگویی ۴۵ دقیقه ای با دکتر فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان داشته باشیم.

بطور جدی پیگر ساماندهی سایت ها هستیم
IMG_1791فاضلی در ابتدای این گفتگو در خصوص عملکرد رسانه های غیر مجاز و تولید شبنامه های الکترونیک توسط برخی سایت ها گفت:بطور جدی پیگر تبدیل سایت ها به پایگاه های اطلاع رسانی هستیم .با توجه به سال همدلی و همزبانی نامه ای برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ارسال شده است و در آن نامه خواستیم که تکلیف این سایت ها مشخص شود.
وی در ادامه افزود:مدیران مناطق هشت گانه وزارت فرهنگ جلسه ای با دکتر انتظامی برگزار کرده اند و ایشان در آن جلسه در زمینه ساماندهی این سایت ها در اسرع وقت قول مساعد داده اند.

سایت های خبری در چارچوب قانون مطبوعات عمل کنند
فاضلی وظیفه نظارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را حول محور فعالیت ۲۶ سایت دارای مجوز دانست و یادآور شد:آن دسته سایت های خبری که مجوز دریافت کرده اند می بایست در چارچوب قانون مطبوعات عمل کنند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در قانون مطبوعات جنبه های تذکر ,شکایت و ورود مدعی العموم بصورت شفاف تصریح شده است اظهار داشت:اگر شبنامه ای توسط یک سایت رسمی منتشر شود طبق قانون مطبوعات بدان عمل می شود و شاکی حقیقی یا حقوقی باید شکایت خود را از نوشته سایت برای ارشاد یا دادگاه ارسال کند.بعد از این مرحله دادگاه مطبوعات در حضو هیات منصفه تشکیل جلسه می دهد و قضاوت می کند.یا اینکه ارشاد با ذکر مواد قانونی به وزارت خانه اطلاع می دهد که فلان سایت در موارد مشخص شده مرتکب جرم شده است و درمورد آن تصمیم گرفته می شود. اما سایت های بدون مجوز هنگام وجود شاکی خصوصی از طریق پلیس فتا پیگیری می شوند.

رسانه ها اخلاق رسانه ای را رعایت کنند/تذکر ارشاد گیلان به چند سایت متخلف
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پدیده های نوظهور باید طراحی شود اضافه کرد:یک سایت وقتی تبدیل به پایگاه اطلاع رسانی می شود باید فرهنگ کار در چارچوب قانون مطبوعات را رعایت کند و این انتظار طبیعی است که وقتی مقام معظم رهبری سال جدید همدلی و همزبانی مردم و دولت نامگذاری کرده اند اخلاق رسانه ای حکم می کند که سایت های دارای مجوز مطابق شعار سال حرکت کنند و انتظار چیز دیگری از رسانه ها نداریم.
فاضلی رسانه را حدفاصل بین مردم و دولت دانست و گفت:اگر بتوانیم طوری عمل کنیم که سایت هایی که ثبت نام کرده اند در اسرع وقت مجوز بگیرند مطمئنا از نحوه خبررسانی آنها از حالت شنیده ها و شبنامه های الکترونیک خارج خواهد شد و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه بطور مرتب فعالیت آنها را رصد خواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از تذکر متعدد این نهاد به برخی رسانه های متخلف خبر داد و افزود:تاکنون لزوم اطلاع رسانی در این زمینه وجود نداشته است.

یارانه صرفا به رسانه هایی تعلق می گیرد که ماده ۱۸ را رعایت کنند

دبیر منطقه دوم از مناطق هشتگانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نحوه تخصیص یارانه به پایگاه های خبری به یادداشت دکتر انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در این زمینه اشاره کرد و افزود: این یارانه صرفا به رسانه هایی تعلق می گیرد که ماده ١٨ قانون مطبوعات را رعایت کنند.
وی ادامه داد:یک پایگاه اطلاع رسانی نمی تواند مخفیانه کار کند و باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول، نشانی و محل ثابت دفتر و بیمه گذار آن اعلام شود . مطمئنا طبق این اصل اگر رسانه ای عمل کند به آن یارانه تعلق می گیرد و آقای دکتر انتظامی هم در مصاحبه خود و هم در یادداشتی که نوشته بودند به صراحت این موضوعات را مطرح کرده اند.

تعبیر خاص کردن از یک حق,حق کسی نیست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه «تعبیر خاص کردن از یک حق,حق کسی نیست»یادآور شد:موقعی که بحث انتخاب خبرنگاران برای بحث سوال از رییس جمهور مطرح شد مطابق یک طراحی که کاملا بر مبتنی بر واقعیت بود در جمع خبرنگاران قرعه کشی شد و ۵ نفر انتخاب شدند و حتی بنده به قرعه هم نگاه نمی کردم و خانم قدیمی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری اسامی را اعلام می کردند.اما بعدا دیدم که برخی رسانه ها چون افرادی که اسمشان درآمده بود به مذاقشان خوش نیامده بود تیتر زدند که«نمایندگان خوش شانس یا مدیرکل بدشانس!»

همه را به یک چشم نکاه می‌کنم
فاضلی اضافه کرد:انسان نمی تواند عینیت خود را زیر سوال ببرد.همه دیدند که در این زمینه قرعه کشی شد و از سوی دیگر باید خوشحال باشیم که نمایندگان ملت دنبال این هستند که پایگاه اطلاع رسانی داشته باشند و وارد عرصه فرهنگ و مطبوعات شوند.این موضوع یعنی اینکه آنها شخصیت فرهنگی و سیاسی پیدا کرده اند و این مساله ارزشمند است.نمی توان واقعیت یک قرعه کشی که در جمع صورت گرفته است را زیر سوال برد و اینجاست که بحث اخلاق رسانه ای مطرح می شود.
وی خود را مدیر همه ی رسانه ها و بخش های فرهنگی و هنری دانست و افزود:با انجام قرعه کشی نشان دادیم که نگاه جزیره ای نداریم که اگر اینگونه بود خودمان رسانه های پرسشگر را انتخاب می کردیم.
این مسئول ادامه داد:خدا را شکر هیچ کس نمی تواند به بنده این وصله را بچسباند که گروهی را بر گروهی دیگر ترجیح می دهم.سعی کردم نگاه مجمع الجزائری داشته باشم و بدون رنگ ها سیاسی اعم از اصولگرا,اصلاح طلب,معتدل و اعتدالگرا همه را به یک چشم دیده ام.

رسانه ها شعور را ترویج دهند ,با شعار هیاهومدار نمی توان راه به جایی برد
IMG_1792فاضلی در ادامه از همه ی رسانه ها خواست اخلاق رسانه ای را رعایت کنند وشرط تحقق این امر را دارا بودن منش اعتدالی عنوان کرد.
وی هیاهو مدار بودن را زیبنده انسانی که قلم بدست می گیرد ندانست و تصریح کرد:از رسانه ها و مطبوعات انتظار داریم شعور را ترویج دهند ,با شعار هیاهومدار نمی توان راه به جایی برد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از کسانیکه نسبت به عدم دریافت یارانه معترض هستند خواست به بخش مطبوعات داخلی مراجعه کنند و اضافه کرد:در آنجا بصورت مستند به آنها پاسخ داده می شود که چرا یارانه نگرفته یا نصف یارانه را دریافت کرده اند و شما مطئمن باشید با توضیحاتی که به آنها داده می شود آنها اقناع خواهند شد.
وی در ادامه افزود:همانگونه که دکتر انتظامی اعلام کرده اند در پرداخت یارانه هیچگونه روابط سیاسی لحاظ نشده است.

اختتامیه جشنواره استانی « تیتر انقلاب» خرداد برگزار می شود/تشکر از تذکر دیارمیرزا

فیروز فاضلی در ادامه گفتگوی خود با دیارمیرزا در خصوص جشنواره تیتر انقلاب گفت:در کمیته اطلاع رسانی ستاد دهه فجر برگزاری این جشنواره مصوب شد و قرار شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت منطقه آزاد انزلی این جشنواره را برگزار نمایند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با قدردانی از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بابت تذکری که نسبت به عدم برگزاری اختتامیه این جشنواره داده بود تصریح کرد:بعد از این تذکر بحق شما این مساله را با آقایان مصفا,گلشن,افقی و درویشی مطرح کردم و قرار است طبق جلسه هماهنگی صورت گرفته اختتامیه این جشنواره در خرداد ماه سال جاری برگزار شود.
فاضلی ذات هنر را نوآور دانست و افزود:انجام کارهای تکراری یک اختلال هنری است و ممکن است در سال اتی موضوع و محتوای جشنواره تغییر پیدا کند.باید در عرصه فرهنگ و هنر گاهی آشنا زدایی کرد و از کارهای تکراری پرهیز نمود.

تاکید مجدد بر تکمیل صحنه سالن سردار جنگل رشت

وی در خصوص نحوه برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر گیلان در سالن نیمه کار سردار جنگل گفت:اردیبهشت تئاتر عینیتی بود برای اهالی تئاتر گیلان که بدانند به خواسته های آنها جامعه عمل پوشانیده می شود.از ۶ سال پیش این سالن پیشرفتی نداشته است و وقتی بنده مسئولیت را برعهده گرفتم یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر از من خواست که سالن سردارجنگل را به آنها واگذار کنم تا خانه تئاتر گیلان شود.به کمک استاندار گیلان بودجه ای برای بازسازی این سالن تخصیص پیدا کرد و کارهای مربوط به مناقصه نیز انجام شد و از حدود ۵ ماه قبل کار بازسازی کاملا شروع شد.
فاضلی اضافه کرد:در روز برگزاری جشنواره اهالی تئاتر به خانه خودشان رفتند و از نزدیک دیدند که کارها در حال انجام است.به نظر من این مساله آغاز خوبی بوده و با کمک پیشکسوتان و اهالی تئاتر مطمئنا سال خوبی خواهیم داشت و قطعا صحنه تئاتر در ۳۱ تیر ۹۴ به آنها تحویل داده می شود.

احکام اعضای انجمن مفاخر گیلان به زودی صادر می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اعتماد نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان نسبت به خود تشکر کرد و گفت:گاهی اوقات برخی مفاهیم بصورت صوری است و گاهی نیز حقوقی! طبق قانون دبیرخانه انجمن مفاخر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.سال ها اسمی بود و رسمی نبود!
فاضلی در خصوص نحوه فعالیت انجام مفاخر گفت:رییس انجمن مفاخر استاندار , دبیر انجمن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و سه نفر از مفاخر وجه مشترک نماینده ولی فقیه و استاندار هستند و یک نفر نیز باید از میان نمایندگان مجلس انتخاب شود که از سوی نمایندگان آقا ندیمی معرفی شده است و این لیست به وزراتخانه ارسال شده و در آینده نزدیک احکام آنها صادر خواهد شد و از آن پس بصورت رسمی انجمن مفاخر گیلان آغاز به کار خواهد کرد.
وی این انجمن را بی ارتباط با «ستاد همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر گیلان» دانست و افزود:در گذشته به دوستان گفتم که انجمن مفاخر از یک هویت حقوقی برخوردار است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده است.

همایش بزرگداشت استاد خمامی زاده در آذرماه
فاضلی به رایزی انجام شده با انجمن مفاخر کشور اشاره کرد و افزود:با توجه به اینکه اولین سالگرد استاد خمامی زاده در پیش است احتمالا در آذرماه همایشی با عنوان واکاوی اندیشه ها و آثار استاد خمامی زاده بصورت مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن مفاخر کشور برگزارمی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری جلسات این انجمن بعد از صدور احکام اعضای آن خبر داد و افزود:در این انجمان مصوب خواهد شد که چه کسانی باید تقدیر و تجلیل شوند.در اینکه بزرگان باید در زمان خود باید تقدیر شوند همه متفق القول هستیم و این یک اصل عقلانی است و آنها الگوهای زنده هستند.

همراهی با اهالی فرهنگ و هنر دریادلی می خواهدIMG_1789
وی به تجلیل صورت گرفته از استاد احمد سمیعی گیلانی اشاره کرد و افزود:برای اولین بار یک روز از نمایشگاه کتاب به نام گیلان نامگذاری شد.در آن روز با همراهی استاندار گیلان,نمایندگان مجلس,مدیرکل کتابخانه های استان,مدیرعامل شرکت مخابرات گیلان,مدیرکل استانهای نهاد کتابخانه,مدیرکل امور استانهای وزارت ارشاد و جمعی دیگر از شخصیت های حقوقی و همچنین مفاخر ارزشمند گیلان جشن بسیار باشکوهی برگزار شد و بازخورد مناسبی داشت.
فاضلی اضافه کرد: استاد احمد سمیعی گیلانی یکی از ۴ چهره ای بوده که برای اولین بار به عنوان چهره ماندگار انتخاب شده است .ایشان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سردبیر نشریه علمی-پژوهشی نامه فرهنگستان هستند. این نشریه در سطح کشور رتبه عالی دارد و از نظر پژوهشی نمره ۷ می گیرد.البته باید با افتخار بگویم که مجله ادب پژوهشی دانشگاه گیلان نیز نمره ۷ گرفته است و این مسئله نشان دهنده هوشمندی گیلانیان است و هیچ کسی در نخبه بودن آنها شکی ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به سخنرانی خود در هماش «روز گیلان»اشاره کرد و گفت:در آن روز گفتم که گیلان دو میلیون و پانصد و بیست و پنج هزار نفر جمعیت دارد و از تعداد موسسات و آموزشگاه ها و رسانه ها و…برای آنها نام بردم و به نسبت جمعیت گیلان این امر نشان دهنده این است که در هر خانه ای فرهنگ و هنر جای دارد و بنده و امثال بنده باید گاهی به کرانه های دریای خزر برویم و با خود بگوییم که همراهی با اهالی فرهنگ و هنر دریادلی می خواهد.

افتتاح تالار بزرگ گیلان در سال ۹۴/ تحویل نگرفتن بهتر از بد تحویل گرفتن است
فاضلی از افتتاح تالار بزرگ گیلان در سال جاری خبر داد و افزود:با افتتاح این تالار ۲ هزار و پانصد نفر می توانند از کنسرت هال تالار استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بنا بر اعتقاد وزارت خانه تا هفته دولت این تالار به بهره برداری می رسد تصریح کرد:بنده معتقدم تحویل نگرفتن بهتر از بد تحویل گرفتن است.باید این تالار را بهینه تحویل بگیریم و همه مسئولان از جمله خود وزیر ارشاد تاکید دارند که این تالار در سال ۹۴ تحویل داده شود.مطمئنا با افتتاح این تالار نظم و انضباط خوبی بر فضای برگزاری کنسرت حاکم می شود.

همیشه در سبد کالای خانوار گیلانی کتاب, فرهنگ و هنر جای دارد
فاضلی در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت پایین سالن های برگزاری کنسرت و قیمت بالای بلیط ها گفت:اقتصاد هنر مرتبط با عرضه و تقاضا است. وی در ادامه از تشکیل شورای سیاستگذاری هنرهای هفت گانه برای اولین بار در گیلان در سطح کشور خبر داد و افزود:پیشکسوتان هنر در شورای سیاستگذاری عضو هستند و تصمیم سازی می کنند و مطمئنا کیفیت برگزاری مورد بررسی قرار می گیرد.
وی از استقبال بیشتر مردم از موسیقی فولکلور و سنتی خبر داد و با اشاره به کاهش قیمت برخی بلیط ها گفت:با توجه به هزینه ها و همچنین عرضه و تقضا قیمت بلیط تعیین می شود و اقتصاد هنر یعنی همین.
فاضلی اضافه کرد:برای دیگران جای تعجب دارد که همیشه در سبد کالای خانوار گیلانی کتاب فرهنگ و هنر جای دارد اما این موضوع برای ما تعجب آور نیست.

بهترین اقدام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پاسخ به این سوال که «بهترین اقدام دوران مدیریتی خود را در چه چیزی می دانید» اظهار داشت:بهترین کار من این بوده که اعتمادی که به اهالی فرهنگ و هنر کرده ام خدا رو شکر نتیجه داده است و با من همراهی خوبی کرده اند و مسئولان استان نیز به من اعتماد کرده اند. دنیای آرمانی وقتی می خواهد لباس حقیقت به خود بپوشد زمان می برد اما وقتی شما احساس کنید که وارد عرصه ای شده اید که قطارتان بر روی ریل حرکت می کند و مقصدی در انتظارتان است آرامش بخش است.اهالی فرهنگ و هنر نشان داده اند که اعتماد به آنها اعتماد متقابل می آورد.
وی اضافه کرد:تدریس در دانشگاه هفته ای ۸ ساعت است اما هم اکنون روزانه ۱۵ ساعت کار می کنم و به عبارتی دو برابر کار یک هفته در دانشگاه تلاش می کنم اما وقتی به خانه می روم آرامش دارم و احساس می کنم جایی آمده ام که محل خدمت است.

همه می گویند فاضلی انسان معتدلی است
فاضلی با تاکید بر اینکه تولیت فرهنگی باید توسط کسانی انجام شود که فرهنگ برای آنها درونی شده باشد تصریح کرد:.فرهنگ برای یک انسان فرهنگی تیپ نیست بلکه کاراکتر است و همیشه همراه اوست.از هرکه بپرسید می گوید فاضلی آدم معتدلی است اما این بدان معنا نیست که از نظر حزبی معتدل هستم .شخصیت من بگونه ای که نه زیاد تند میروم که وارد دره شوم و نه چنان کند که دیگران از قطار پیاده شوند.

قدردانی از عملکرد رسانه ای دیارمیرزا
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با قدردانی از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گفت:شما سعی در شفافیت خبری و رسانه ای دارید و در این زمینه زحمت می کشید و امیدوارم برخی این تعریف بنده را اینگونه تعبیر نکنند که چون مدیر این رسانه مدیرکل شده است چنین گفته ام.بنده از گذشته نیز چنین دیدگاهی داشته ام و خوشحالم که این رسانه توانسته در استان گیلان تاثیر خود را بگذارد و مطئمنا اگر در گیلان بخواهم به تعداد انگشتان یک دست سایت خبری نام ببرم مطمئنا دیارمیرزا یکی از آنها است.

 
Share