روز رشت نمادی برای غرور ملی؛ گام های موثر و موفق شهرداری رشت در جهت برند سازی شهری
برخی بر این عقیده هستند که چه ضرورتی دارد که بخواهیم رشت را در نزد مقامات کشوری و بین المللی به جلوه در آوریم ؟ اما باید گفت یکی از اصول اولیه برندسازی شهری ، نشان دادن توانمندی هاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شهر رشت با داشتن پیشینه غنی به عنوان شهر اولینها در کشور شناخته شده است. این شهر با تکیه بر داشتههای فرهنگی و تاریخی همواره جزو شهرهایی بوده که گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی جهان را به خود جذب کرده است.
انطباق نوشت: در سالهای گذشته، رشت به عنوان شهر خلاق خوراک آوازهی جدیدی یافت. تنوع غذایی مردم این منطقه، موجب شد تا نام رشت بار دیگر بر سر زبانها افتد و این بار ” خوراک ” محوریت برندسازی رشت شد و پس از آن، مدیریت شهری وقت و متولیان بر آن شدند که روزی را در تقویم این شهر بنیان گذارند که یادآوری آن روز سبب مطرح شدن بیش از پیش رشت شود.
چند سالی است که ۱۲ دی ماه به نام روز رشت، نامگذاری شده و همهساله با نزدیک شده به این روز، شهروندان، اصناف، هنرمندان و … در انتظار برگزاری مراسم در خور و شایسته و حضور مهمانان و گردشگران در رشت هستند.
شهرداری رشت که هدف آن همواره برندسازی شهری و ایجاد شرایطی برای درآمدزایی شهروندان و رونق اقتصادی در رشت بوده است نیز تلاش داشته تا با برگزاری جشنها، دعوت از هنرمندان بومی در حوزه موسیقی و نمایش، میزبانی از هنرمندان کشوری و مقامات، دعوت از مقامات داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاههای خوراک و طبخ و … بر نشاط و شور روز رشت و هفته منتهی به این روز بیافزاید. کما اینکه این تلاش شهرداری رشت نتایج زیادی حاصل کرده که در سایر نقاط کشور نیز روز رشت را به عنوان یک رویداد فرهنگی اجتماعی به ذهن سپرده اند.
امسال نیز روز رشت به شکل متفاوتتری با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.
برگزاری مجمع روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و حضور چهرههای مختلف فرهنگی و سیاسی، حضور سفیران هفت کشور در رشت که در نوع خود بینظیر بود، آنان را با ظرفیتهای بالقوه این شهر آشنا کرد.
برخی بر این عقیده هستند که چه ضرورتی دارد که بخواهیم رشت را در نزد مقامات کشوری و بین المللی به جلوه در آوریم؟ اما باید گفت یکی از اصول اولیه برندسازی شهری، نشان دادن توانمندی هاست. توانمندیها شامل آداب، سنن، فرهنگ، خوراک، محیط اجتماعی و … میباشد و همین امر میتوانند حضور گردشگران و به تبع افزایش گردشگر، حضور سرمایه گذاران را در این شهر تسهیل کند.
استفاده از چنین رخدادهایی برای نشان دادن هویت واقعی شهر رشت، خود خلاقیتی برای ارتقای جایگاه فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی است. آنچه که بسیار مهم و حائز اهمیت است تعامل شورای شهر با شهرداری برای انجام فعالیتها و رویدادهایی میباشد که ثمره آن به بار فرهنگی و اجتماعی رشت میافزاید. انسجام مدیریت شهری در چنین رخدادهایی مشخص خواهد شد و شهروندان نیز با مشاهده یکپارچگی و همدلی مسوولین، در مسیر مشارکت شهروندی پیش خواهند رفت.
بهره گیری از فرصتها برای تقویت انسجام اجتماعی و ایجاد همدلی، شهر را به سمت و سوی توسعه پیش خواهد برد.
روز رشت فرصتی است که شاید بسیاری از شهرها از داشتن آن بیبهره باشند اما این روز برای خود مردم آن به نمادی از غرور تبدیل شده که بیصبرانه منتظر فرا رسیدنش هستند. امسال شهرداری رشت با ابتکار عمل فوق العاده برنامههای متنوعی را اجرا کرد که علاوه بر تحت پوشش قرار دادن مخاطبان عام برای مخاطبان خاص نیز دلپذیر بود.
برگزاری رویداد بزرگ نمایشگاهی کافه و رستوران علاوه بر داشتن پنلهای تخصصی و بهره مندی فعالان عرصه خوراک و غذا، فرصتی برای شهروندان بود تا با این حوزه بیشتر آشنا شوند. علاوه بر برنامههای تفریحی، سرگرمی، دعوت از مقامات سیاسی داخلی و خارجی خود نشان دهنده جایگاه مهم رشت از منظر اهمیت سیاسی بود.
سربلندی شهرداری رشت از آزمون روز رشت به واسطه بهره گیری از ظرفیتهای بومی و محلی برای جلب توجه ملی و بین المللی نباید از نظرها پنهان بماند.
در این میان تلاشهای مجموعه روابط عمومی شهرداری رشت که بدون واسطه در حوزه اجرا و با همراهی عوامل خود، با توجه به حجم و سختیهای برنامهها و مقارن شدن سه برنامه ملی برگزار کننده این رویدادها بوده در نوع خود ستودنی است که جای قدردانی و تشکر دارد که توانسته است هزینههای این برنامهها را مدیریت نماید.
اینکه بخواهیم رشت را به برندی ملی و بین المللی تبدیل کنیم قطعا هزینه بر خواهد بود و چه بهتر که این هزینه شدنها در راستای نشان دادن غنای فرهنگ، هنر و آداب این شهر باشد.
دیدگاه