توضیحات آموزش و پرورش درباره خانواده گروگان گرفته شده در رشت
رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص غیبت ناگهانی فرزند خانوادهای که در رشت ۲۹ ماه گروگان گرفته شده بودند، از مدرسه و اینکه آیا مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش کاری در این زمینه انجام داده بودند یا نه، توضیح داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ماجرای عجیب گروگانگیری ۲۹ ماهه یک خانواده در خانه خودشان در رشت، در روزهای اخیر اذهان ایرانیان را درگیر خود کرده است. این خانواده ادعا دارند که با استفاده از داروهای روانگردان و شکنجههای غیرانسانی ۲۹ ماه تحت اسارت افرادی ناشناس قرار گرفتهاند.
یکی از ابعاد این پرونده که هماکنون به عنوان یکی از نکات مهم و مبهم در این پرونده مورد سوال است، پیگیری وضعیت عدم مراجعه دانشآموز این خانواده به مدرسه و ترک تحصیل او است.
برخی معتقدند که اگر این مسئله با حساسیت لازم از سوی مدرسه پیگیری و به اداره آموزش و پرورش اطلاعرسانی میشد، شاید منجر به آن میشد که ماجرای ترک تحصیل این دانشآموز از سوی نهادهای مسئول همچون قوه قضاییه یا بهزیستی با حساسیت بیشتری پیگیری میشد.
بنابراین هماکنون یکی از نکات عجیب این پرونده، عدم پیگیری مدرسه نسبت به وضعیت غیبت حدود ۳ ساله دانشآموز این خانواده است.
اگر مدرسه اطلاعرسانی میکرد ما همان ماه اول نجات پیدا میکردیم
پدر این خانواده در این باره میگوید: «باید قانونی وضع شود تا اگر کودکی به مدرسه نرفت، مسئولان مدرسه یا آموزش و پرورش اقدام به خارجسازی نام دانشآموز از سامانه آموزشی نکنند و پیگیر علت نیامدن او به مدرسه شوند.
فرزند من تا روز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ به مدرسه میرفت، اما یکدفعه ناپدید شد و سپس فرزند دیگرم. در حالی که اگر مدرسه به آموزش و پرورش اطلاعرسانی میکرد و سپس این ماجرا از طریق مراجع قضایی پیگیری میشد، ما درهمان ماه اول نجات پیدا میکردیم. کمک کنید این الزام ناپدید شدن ناگهانی بچهها و اطلاعرسانی آن از طریق مدارس به آموزش و پرورش و سپس مراجع قضایی اجبار شود.»
مدرسه پیگیر عدم حضور دانشآموز در مدرسه بود
این مسئله را از حسین صادقی رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پیگیر شدیم.
صادقی درباره ادعای عدم پیگیری وضعیت تحصیلی دانشآموز خانواده در ماجرای گروگانگیری رشت اظهار کرد: این خانواده دانشآموزی به نام علیاکبر علمخواه داشتند که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در پایه نهم مدرسه غیردولتی فرهنگ رشت ثبتنام کرده بود اما ۲ هفته بعد از آغاز سال تحصیلی، دانشآموز به مدرسه مراجعه نکرد. مدیر مدرسه پس از عدم حضور دانشآموز، با والدین او تماس گرفت که این تماسها بیپاسخ ماند.
وی افزود: در ادامه، یکی از همکاران مدرسه برای پیگیری موضوع به منزل دانشآموز مراجعه کرد. در آنجا فردی که از اعضای خانواده دانشآموز نبود، در را باز کرد و مدعی شد که خانواده به خارج از کشور مهاجرت کردهاند و دیگر در این محل سکونت ندارند.
پدر دانشآموز امسال پرونده پسرش را از مدرسه گرفت
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از مدتی مدیر مدرسه چندین بار با پدر دانشآموز تماس گرفت. در نهایت پدر پاسخ تماس را داد و با لحنی پرخاشگرانه اعلام کرد که فرزندش در ایران نیست و دیگر به مدرسه بازنخواهد گشت.
وی ادامه داد: سرانجام در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ پدر دانشآموز به مدرسه مراجعه و پرونده تحصیلی فرزندش را دریافت کرد. از آن پس ارتباط خانواده با مدرسه بهطور کامل قطع شد و در سال تحصیلی جدید نیز برای ثبتنام مراجعه نکردند.
مدارس دولتی ملزم به ارائه اسامی ترکتحصیلکنندگان
صادقی در پاسخ به این سؤال که آیا مدرسه موضوع ترک تحصیل دانشآموز را به اداره آموزش و پرورش اطلاع داده است، توضیح داد: اگر این مدرسه دولتی بود، چنین وظیفهای بر عهده مدیر مدرسه قرار داشت. اما در مدارس غیردولتی چنین مواردی بهطور معمول گزارش نمیشود زیرا ممکن است تصور شود که دانشآموز به مدرسه دیگری منتقل شده است.
وی افزود: البته بهتر بود موضوع بهصورت موردی به مسئولان مربوطه گزارش میشد تا از سوی معاونت متوسطه آموزش و پرورش بهعنوان ترک تحصیل پیگیری شود.
در شرایطی که به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، مدارس دولتی موظف به اعلام اسامی دانشآموزانی هستند که به مدرسه مراجعه نمیکنند و به نوعی ترک تحصیل کردهاند، این موضوع مشخص نیست که مدیران مدارس دولتی تا چه اندازه خود را ملزم به ارائه این گزارش میدانند و چگونه این موضوع از سوی بازرسی آموزش و پرورش قابل نظارت و ارزیابی است.
به گزارش دیارمیرزا، در حالی رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که «اما در مدارس غیردولتی چنین مواردی بهطور معمول گزارش نمیشود زیرا ممکن است تصور شود که دانشآموز به مدرسه دیگری منتقل شده است.» که هر دانشآموز برای انتقال از مدرسهای به مدرسه دیگر نیازمند خروج از سامانه سیدا مدرسه مبدأ و ورود به سامانه سیدا مدرسه مقصد است و این موضوع نیز هیچ ارتباطی به مدرسه دولتی و غیردولتی ندارد! بنابراین اگر دانشآموزی از سیدای مدرسه خارج نشده باشد نمیتواند به مدرسه دیگری منتقل گردد!
همچنین یکی از موارد مهم استفاده از سیدا که همان «سامانه یکپارچه دانشآموزی» است نمایش دانشآموزانی است که کدملی آنها در سال تحصیلی گذشته فعال بوده و در سال جدید فعال نیست و آموزش و پرورش باید علت این موضوع را جویا شود و در صورت ترک تحصیل پیگیریهای لازم صورت گیرد.
دیدگاه