وحدت حوزه و دانشگاه در حکمیسازی علم متبلور میشود
حوزه و دانشگاه مکمل هم برای سعادت بشریت هستند. حکمیسازی علوم در سایه این وحدت نمایان خواهد شد. حکمیسازی علوم یعنی بهرهگیری از عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد دوستار، رئیس دانشگاه گیلان در یادداشتی ۲۷ آذرماه روز وحدت و دانشگاه را گرامی داشت.
در متن این یادداشت آمده است:
بیست و هفتم آذر ماه سالروز شهادت آیتالله دکتر «محمد مفتح» عالم ربانی و مجاهدی نستوه و از پیشگامان اندیشه و گفتمان متعالی علم دینی، «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است.
حوزه و دانشگاه مکمل هم برای سعادت بشریت هستند. حکمیسازی علوم در سایه این وحدت نمایان خواهد شد. حکمیسازی علوم یعنی بهرهگیری از عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد. عقل نظری درک هستی که در انسان معرفت ایجاد میکند عقل عملی باید و نبایدهاست که منجر به ایجاد فضیلت میشود عقل معاش تدابیر و تصمیماتی که زمینهساز رونق معیشت میگردد و عقل معاد که رویکرد آخرت گرایی دارد و سعادت اخروی را جهت گیری میکند.
خروجی این چهار بعد حکمت بصورت هم افزا حکمیسازی است که آخرت ساز خواهد بود. حکمی ساز آخرت ساز نه علم سکولار. علم سکولار نهایتا عقل معاش را دنبال میکند و با حکمیسازی آخرت ساز فاصله دارد. وحدت حوزه و دانشگاه در حکمی ساز علم متبلور میشود دو بعد مهم اندیشه، علم و دین پاسخگوی نیازهای انسان هستند. از طریق روششناسی تجربی، عقلی، قلبی و وحیانی. قلمرو موضوعی وسیعی دارد. رویکرد تجربی را رد نمیکند بلکه آنرا هم قبول دارد.
هستیشناسیاش دامنه مختلف دارد، معرفتشناسی و روششناسی ان صرفا محدود به حس و عقل نیست بلکه شهود و همچنین وحی را از منابع اصلی شناخت میداند. انسانشناسی آن دارای بعد مادی و معنوی میباشد. پاسخهای عمیق، دقیق وصحیح به سوالات اندیشمندانه و معقولانه پویندگان علم و معرفت دارد. لذا در وحدت حوزه و دانشگاه ابعاد چندگانه قابلیت مداقه دارد که حکمیسازی علم از جمله ابعادی هست که مختصر به آن اشاره شد.
یاد و خاطره شهید مفتح را گرامی میداریم و برای تحقق آرمانهایش در مراکز علمی و دانشگاهی متفکرانه، خلاقانه و مجاهدانه جهاد علمی باید صورت گیرد.
والسلام. ۲۷ آذر ۱۴۰۳
دیدگاه