عضو هیئت مدیره شرکت محورطلایی کاسپین؛

مکانیزاسیون کردن بندر کاسپین عامل دستیابی به رشد اقتصادی پایدار

مکانیزاسیون کردن بندر کاسپین می تواند نقش مهمی در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار داشته باشد و در عین حال اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر آرش داداش پور دواچی، عضو هیئت مدیره شرکت محورطلایی کاسپین در یادداشتی نوشت:

اقتصاد دریامحور به عنوان یکی از محور‌های اصلی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که تحقق آن مستلزم ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی از جمله تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای انواع فعالیت‌های دریامحور است.

همچنین توجه مناسب به اقتصاد دریا محور گامی موثر در اشتغال و توسعه استان‌های ساحلی به خصوص گیلان محسوب می‌شود. بدون شک استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌ آبی برای رشد اقتصادی،بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی جوامع تعریف می‌شود.

در این بین بندرکاسپین واقع در منطقه آزاد انزلی میتواند نقش بسزایی را در توسعه اقتصاد دریا محور ایفا کند.

بندرکاسپین که در زمینه توسعه ترانزیت بین الملل و ترانزیت تجاری بویژه صادرات مجدد از بنادر انزلی اقدامات خوبی داشته و با سرمایه گذاری در پسکرانه منطقه آزاد انزلی فضایی مهیا کرد که با استفاده از مزایا و معافیت های این منطقه در کنار زیرساختها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بویژه سیلوها، مخازن و انبارهای روباز، توانسته در تسهیل و تسریع تجارت با کشور روسیه گامهای خوبی بردارد.

همچنبن افتتاح پروژه مهم ریلی این بندر به کریدور شمال به جنوب که موجب کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل در مسیر انتقال بار جنوب به روسیه و شمال اروپا گشته است که می تواند تا حد زیادی برای سرمایه گذاران و صاحبان بار هندی حائز اهمیت باشد. مسیر مذکور، در حال حاضر امکان حمل ۳ میلیون تن بار را داشته که این حجم طی سال های آتی تا ۷ میلیون تن نیز میتواند افزایش پیدا کند.

اما جهت تکمیل حلقه توسعه بندرکاسپین در راستای اقتصاد دریا محور شرکت محورطلایی کاسپین در نظر دارد که بسمت مکانیزه کردن اسکله ها برای افزایش سرعت عملیات تخلیه کشتی ها برویم.

پایانه و اسکله‌های مکانیزه معمولاً شامل استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین برای جابجایی محموله است و از جنبه مثبت، مکانیزاسیون می‌تواند کارآیی و بهره‌وری را افزایش دهد، زمان کمتری را کشتی‌ها در بندر می‌گذراند و در نتیجه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کشتی‌های بیکار را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌تواند نیاز به نیروی انسانی را به حداقل برساند و قرار گرفتن کارگران در شرایط خطرناک را کاهش دهد.

درهمین راستا بخش خصوصی با دارا بودن ۴ پست اسکله حاضر در حال طراحی و تدوین چنین تجهیزاتی بجهت مکانیزه کردن اسکله های بندرکاسپین میباشد تا در آینده نه چندان دور شاهد کاهش توقف کشتی در این بندر باشیم.

قابل ذکر است، این بخش خصوصی در نظر دارد با افزایش حجم سرمایه گذاری در بندر کاسپین، ظرفیت های این بندر را در انبارهای سرپوشیده، سیلو و مخازن افزایش دهد تا در زمان مکانیزه شدن این اسکله از ظرفیت های مناسبی برخوردار باشد.

در کلام آخر باید گفت، مکانیزاسیون کردن بندر کاسپین می تواند نقش مهمی در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار داشته باشد و در عین حال اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

این پتانسیل را برای افزایش کارایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا ارائه می دهد.

Share