حامد بیدی، فعال حوزه فناوری اطلاعات؛

تجمع‌کنندگان حامی فیلترینگ بیشتر بازیچه گروهی قرار گرفته اند که ذی نفع فیلترینگ هستند

فعال حوزه فناوری اطلاعات درباره تجمع حامیان فیلترینگ می گوید وعده‌های رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و ارتباطات درباره رفع فیلترینگ باعث نگرانی جدی این جمعیت شده بود. این جمعیت برای دفاع از مواضع خود در مقابل رفع فیلتر آمده بودند. من فکر می‌کنم تا حدی احساس خطر از سوی تندرو‌ها ایجاد شده.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حامد بیدی، فعال حوزه فناوری اطلاعات درباره تجمع عده‌ای از مخالفان رفع فیلتر به «انتخاب» گفت: وعده‌های رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و ارتباطات درباره رفع فیلترینگ باعث نگرانی جدی این جمعیت شده بود. این جمعیت برای دفاع از مواضع خود در مقابل رفع فیلتر آمده بودند. من فکر می‌کنم تا حدی احساس خطر از سوی تندرو‌ها ایجاد شده و با توجه به فرم اعتراضشان که شبیه اعتراضات تندرو‌ها در دهه هفتاد بود، به دنبال شعار‌های عقیدتی‌شان آمده بودند.

او افزود: به نظر نمی‌رسد دولت مسیر همواری داشته باشد. دولت موانع زیادی برای رسیدن به رفع فیلترینگ دارد. افرادیکه در آن تجمع حضور پیدا کرده بودند، تحت تأثیر اطلاعات نادرست قرار گرفته بودند و با توجه به فضای اعتقادی که دارند، ابراز وجود کردند. من تصور می‌کنم اینها بیشتر بازیچه گروهی قرار گرفتند که ذی نفع فیلترینگ در کشور هستند.

وی در رابطه با محتوا خواسته‌های جمعیت فوق گفت: صحبت‌ها و مصاحبه‌هایی که با این افراد شده بود نشان داد خیلی نسبت به عمق ماجرا شناختی ندارند. ادعا می‌کردند که ما مخالف فیلترینگ هستیم، چون هرکسی بخواهد پلتفرم فیلترشده را باز کند، با فیلترشکن موفق می‌شود.

بیدی ادامه داد: در مقابل می‌خواستند ترافیک پلتفرم‌ها صفر شود که این حرف بازی کردن با لغت است. صفر کردن ترافیک یعنی قطع اینترنت به طور کلی صورت بگیرد و از سیم کارت‌های انارستان استفاده کنند. این سیم کارت‌ها شیوه‌شان فیلترینگ نیست بلکه از میلیارد‌ها وب سایت در جهان، نهایت ۵۰۰ سایت را لیست می‌کنند. خود این افراد متوجه نیستند که شعار‌هایشان چه معنی دارد، اما در نهایت خواستار قطع کامل اینترنت بودند.

وی درباره سخت‌تر شدن شرایط فیلترینگ بیان کرد: در رابطه با تجهیزات جدید فیلترینگ اطلاعی ندارم، اما شرایط اینترنت خیلی تعریفی ندارد. خیلی از شاخص‌های اینترنت در ماه‌های اخیر افت داشته است. با توجه به شرایط جنگی که کشور درگیر آن است، اولین و ساده‌ترین کاری که به ذهن مسئولان کشور می‌رسد، این است که پروتکل‌ها و پورت‌ها و محدودیت‌ها را بیشتر کنند؛ بنابراین بخشی از اختلالات هفته‌های اخیر ناشی از این مسأله است.

او ادامه داد: بخش دیگر از اختلالات ناشی از حمله‌های سایبری در هفته‌های اخیر است. شبکه در داخل با این حمله‌ها تحت فشار قرار گرفته و ما شهروندان کیفیت بدی را استفاده می‌کنیم.

بیدی درباره رفتار دولت در جهت رفع فیلترینگ گفت: در سطح کلان و روی کاغذ، دولت تصمیم به رفع فیلترینگ دارد و طبیعتا دوست دارند که گشایشی صورت بگیرد. آن افرادیکه روی این موضوع کار می‌کنند، دو اشکال اساسی دارند. اول اینکه هیچ عجله‌ای برای این کار ندارند؛ با وجود اینکه مردم هر روز نسبت به این موضوع معترض هستند و زیان می‌بینند، باز هم عجله‌ای برای رفع فیلترینگ حس نمی‌شود و نگاه دولت، میان مدت است.

او ادامه داد: ابعاد ماجرا هم هنوز مبهم است و به راحتی با چند آمار و ادعای دروغین در لایه‌های کارشناسی که توسط ذی نفعان انجام می‌شود، این خطر وجود دارد که دولتی‌ها نتوانند تصمیم خود را به واقعیت نزدیک کنند. دولت در معرض اطلاعات نادرست قرار می‌گیرند. شرایط خاص کشور هم باعث شده این موضوع با چالش بیشتری مواجه شود و ذی نفعان بین‌المللی که ترجیحشان ضعف جمهوری اسلامی است، مایل نیستند گشایشی در اینترنت صورت بگیرد تا سرمایه اجتماعی افزایش یابد و وضعیت مالی مردم هم بهتر شود.

Share