سارا شاد؛

زخم آلودگی بصری و نازیبایی بر چهره شهر و شهروندان

یکی از مهم‌ترین عناصر زیبایی ورودی یک شهر، فضای سبز و وجود بلوارهایی با پوشش گل و گیاه متناسب با منطقه می‌باشد که عدم رسیدگی و ساماندهی به این مسائل تضییع حقوق شهروندان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سارا شاد در یادداشتی نوشت:

ورودی شهرها یا همان دروازه‌های قدیمی از زمان‌های گذشته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بودند و این ورودی‌ها گویای بخشی از فرهنگ، هویت و نماد شهر به شمار میرفت.

ورودی شهر، نما و چشم اندازی برای ادراک منظر، هویت و جلوه‌ای از  ظرفیت‌های آن شهر است و آلودگی بصری و نازیبایی به مانند زخمی بر چهره شهر تاثیر عمیقی بر فضای شهری و شهروندان دارد و حفظ هویت و زیبایی سیمای شهری نیز از اولویتهای بالایی برخوردار است.

یکی از مهم‌ترین عناصر زیبایی ورودی یک شهر، فضای سبز و وجود بلوارهایی با پوشش گل و گیاه متناسب با منطقه می‌باشد.

بنابراین لازم است ورودی شهر در ابعاد مختلفی چون زیباسازی، افزایش فضای سبز، نصب و اجرای المان‌های مناسب شهری، جانمایی مبلمان شهری ، مباحث ترافیکی، شهرسازی، عمرانی و روشنایی معابر ساماندهی شود. عدم توجه به زیبایی فضای شهری در حاشیه و خصوصا ورودی‌های شهر رشت نمایی نازیبا پدید آورده است.

ورودی شهر رشت از سمت فومن  ضعف‌ها و مشکلات بسیار زیادی دارد، از جمله‌عدم وجود روشنایی کافی در معابر، پیاده روهای متناسب، عدم وجود مبلمان شهری مناسب و نبود المان‌های متناسب با هویت و فرهنگ رشت و کمبود فضای سبز.

یکی دیگر از مهمترین مشکلات ورودی رشت از سمت فومن (بلوار افتخاری) وجود تعمیرگاه‌ها در دو طرف جاده است که تجمع و پارک ماشین‌ها باعث تنگ شدن جاده و نازیبایی معبر شده است.

با توجه به پر تردد بودن مسیر، تجمع تعمیرگاهی  در این جاده علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی، می‌تواند در پیک‌های تردد مشکل ساز شود.

این مسائل نیازمند ساماندهی و رسیدگی  مدیریت شهری و اندیشیدن تدابیر ویژه برای مناسب‌سازی ورودی‌های شهر می‌باشد. توجه به زیباسازی ورودی‌های شهر امر بسیار مهمی است که امیدواریم با حمایت مسئولان دولتی و سازمان‌های اقتصادی حاشیه شهر و شهرداری به این مشکلات رسیدگی شود.

عدم رسیدگی و ساماندهی به این مسائل تضییع حقوق شهروندان محسوب می‌شود.

Share