اثبات فحاشی در فضای مجازی چگونه است؟ (مراحل + مجازات + نمونه)

مدل های مختلف اثبات فحاشی در فضای مجازی، پیگیری این نوع جرم و مجازات آن را شرح داده ایم.

 

 

فحاشی و توهین لفظی در فضای مجازی به معنی به کار بردن الفاظ رکیک، مستهجن و زشت است. توهین رایانه ای را می توان نوع جدیدی از فحاشی دانست که به وسیله رایانه یا تلفن همراه انجام می شود. برای اثبات فحاشی در فضای مجازی، فقط کافی است از مطالب توهین آمیز اسکرین گرفته و با یادداشت اکانت مورد نظر به پلیس فتا برای شکایت مراجعه کنید.

در ادامه ما مدل های مختلف اثبات فحاشی در فضای مجازی، پیگیری این نوع جرم و مجازات آن را شرح داده ایم. پیشنهاد می کنیم به دلیل جدید بودن این نوع جرم، از وکلای حرفه ای در این حوزه کمک بگیرید. معمولا دسترسی به بهترین وکیل مشهد یا تهران به صورت حضوری و مجازی ساده تر از دسترسی به وکلای شهرهای دیگر است، اگر قصد پیگیری مجرمی را دارید از بستر مشاوره آنلاین این وکلا بهره بگیرید.

فحاشی در فضای مجازی

توهین و فحاشی در فضای مجازی چیست؟

توهین و فحاشی در فضای آنلاین به زبان ساده یعنی شما از طریق بستر وب یا اپلیکیشن های موجود در این فضا، اقدام به فحاشی و توهین علیه افراد نمایید.

مراحل شکایت از جرم فحاشی در فضای مجازی

اگر با فحاشی از سوی کاربری دیگر در فضای مجازی مواجه شده اید، نحوه شکایت از کاربر توهین کننده بسیار ساده است و شما امکان مراجعه به دادسرا و مجازات او را دارید. با توجه به جدید بودن این نوع جرم و ناآشنا بودن افراد با قوانین این حوزه، پیشنهاد می کنیم در این رابطه با بهترین وکیل کیفری مشهد، تهران یا شهری که در آن ساکن هستید، کمک بگیرید. برای این نوع شکایت از مراحل زیر پیروی کنید.

  • ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنید و شکایت خود را به ثبت برسانید.
  • در گام بعد پلیس فتا به بررسی موضوع و اطلاعات در دسترس می پردازد.
  • ارائه مدارکی چون اسکرین شات از فحش و توهین ها، اکانت فرد مجرم می تواند مسیر پیگیری را تسهیل کند.
  • ممکن است مجرم اقدام به پاک کردن توهین ها نماید، بازهم امکان بازیابی این اطلاعات از طریق پلیس سایبری وجود دارد.
  • پس از تکمیل اطلاعات پرونده و مشخص شدن شعبه دادگاه، از طرف مرجع قضایی برای طرفین دعوا ابلاغیه صادر و آنها باید در دادگاه حاضر شوند. دادگاه پس از بررسی مدارک و اظهارات طرفین دعوا حکم خود را صادر می نماید.

انواع فحاشی در فضای مجازی چگونه اتفاق می افتد؟

توهین و فحاشی در فضای مجازی اشکال مختلفی دارد؛ مثلاً افراد در شبکه اجتماعی چون اینستاگرام، الفاظ رکیک را می توانند زیر پست افراد یا دایرکت آنها ارسال کنند یا در قالب استوری و لایو اقدام به انتشار الفاظ رکیک نمایند. تمام این موارد قابل پیگیری هستند.

در نظر داشته باشید که در صورت وقوع جرم در شبکه های اجتماعی می توان از طریق پلیس فتا پیگیری های لازم را انجام داد؛ حتی اگر سرورهای برنامه در خارج از کشور باشد، بازهم امکان ردیابی مجرم توسط پلیس سایبری وجود دارد.

ویژگی های جرم فحاشی در فضای مجازی چیست؟

با پیشرفت فضای مجازی حالا امکان وقوع جرم های مختلفی در این فضا وجود دارد و فحاشی ممکن است به شیوه های متنوعی اتفاق بیفتد. از جمله ویژگی های جرم فحاشی در دنیای مجازی، سرعت بالای انتشار آن است. اگر فردی اقدام به انتشار ویدئویی توهین آمیز در این فضا نسبت به شخص دیگری کند، به سرعت منتشر می شود.

از جمله دیگر ویژگی های جرم فحاشی در محیط آنلاین می توان به این موارد اشاره کرد:

  • فرامرزی بودن این نوع جرم، به این معنا که فرد در هر نقطه و شهری باشد، می تواند اقدام به فحاشی نماید.
  • گستردگی از دیگر ویژگی های اهانت در فضای مجازی است، برخی افراد به صورت گروهی اقدام به تولید محتوای توهین آمیز نسبت به گروه یا افرادی دیگر می کنند.
  • جرم های مجازی بسیار سهل و آسان رخ می دهند.
  • امکان بروز جرم فحاشی در این فضا بسیار راحت است، چون افراد با دنیای واقعی تعامل ندارند و ممکن است با مشخصات تقلبی وارد این فضا شده باشند.

فحش و توهین در دنیای آنلاین

مجازات توهین و فحاشی در فضای مجازی

در صورت اثبات فحاشی در فضای مجازی باید از قانون مجازات اسلامی تبعیت کرد. این قوانین عبارتند از:

بر اساس ماده ۶۰۸ در قانون مجازات اسلامی باید بیان کرد:

در صورتی که فحاشی به افراد موجب حد قذف نباشد، مجازات ۷۴ ضربه شلاق و ۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان جزای نقدی برای فرد در نظر گرفته می شود. قانون گذار همچنین به شخصیت طرف اهانت اهمیت می دهد و مواد ۵۱۳، ۵۱۴ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، ماده ۴۲ قانون وکالت، ماده ۲۰ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و ماده ۳۰ قانون مطبوعات را در این زمینه تصویب کرده است.

توهین جزء مصادیق هتک حرمت به شمار می آید، به همین دلیل می توان به ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای هم تکیه کرد که اینگونه اظهار دارد:

هر شخصی که به وسیله سامانه های مخابراتی یا رایانه ای، در فیلم، صوت یا تصویر فردی دیگر تغییراتی به وجود آورد یا آنها را تحریک و منتشر کند، به نحوی که موجب هتک حیثیت شود، به مجازاتی از جمله ۹۱ روز تا ۲ سال حبس، ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی یا ترکیبی از هر ۲ این موارد محکوم می شود.

توهین و فحاشی در فضای مجازی

نمونه های فحاشی در فضای مجازی + پیگیری

در اینجا چند نمونه نحوه پیگیری و شکایت از فحاشی در فضای مجازی را می آوریم:

توهین در فضای اینستاگرام

اگر شما به عنوان شخصی معروف یا عادی در فضای اینستاگرام فعالیت دارید و شخصی دیگر به هر دلیلی در این فضا به شما فحاشی می کند، با در دست داشتن اسکرین شات از پیام ها و داشتن صفحه شخصی فرد مقابل می توانید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و شکایت خود را مطرح کنید.

توهین در نرم افزارهای ارتباطی

اگر در هر گونه اپلیکیشن ارتباطی با تعداد اعضای کم یا زیاد، شخصی نسبت به فحاشی به فردی دیگر اقدام کند، شخصی که هتک حرمت شده، می تواند با در دست داشتن مدارکی از طرف مقابل از جمله پروفایل، نام و نام خانوادگی، عکس یا شماره تلفن از شخص خاطی شکایت کند.

برای شکایت از فحاشی نرم افزارهای ارتباطی باید از طریق دادسرای جرائم رایانه ای اقدام کنید.

هتک حرمت افراد زیر سن قانونی

ممکن است شما به عنوان فردی زیر سن قانونی در فضای مجازی هتک حرمت شوید و مورد فحاشی قرار بگیرید. در اینجا برای شکایت باید اهلیت داشته باشید. منظور اهلیت، داشتن سن قانونی است که برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال را در نظر گرفته اند. البته در اغلب موارد سن قانونی برای پسران را ۱۸ سال در نظر می گیرند.

کسانی که زیر سن قانونی هستند، به تنهایی امکان شکایت ندارند؛ بلکه باید به همراه یک بزرگتر به عنوان ولی یا قیم در مراجع قضایی حضور پیدا کنند.

توهین به افراد زیر سن قانونی

فحاشی در فضای مجازی، قابل پیگیری و اثبات

اثبات فحاشی در فضای مجازی قابل پیگیری است، به شرط اینکه مدارک کافی داشته باشید. شما می توانید در این فضا به راحتی از فرد مجرم شکایت کنید. افرادی هم که زیر سن قانونی هستند، امکان شکایت به همراه ولی یا قیم قانونی خود را دارند. برای پیگیری این نوع شکایت فقط کافی است اسکرین شات فحش و توهین ها را به مراجع قانونی ارجاع دهید.

Share