معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تشریح کرد

نرخ تورم در گیلان ۲.۱ درصد بالاتر از میانگین کشوری؛ اعلام شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی

وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر افزود: نرخ تورم کل کشور معادل ۳۴/۸ درصد و استان معادل ۳۶/۹ درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان مرداد‎ماه ۱۴۰۳ کشور و گیلان منتشر شد.

وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر افزود: نرخ تورم کل کشور معادل ۳۴/۸ درصد و استان معادل ۳۶/۹ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۲/۱ درصد بیشتر می‌باشد که بالاترین نرخ تورم استان در گروه ««گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی ها و صدفداران»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل و نقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» ‌ بوده است.

وی با بیان اینکه اکثر استان ها از جمله گیلان (۳۰ استان) در کانال ۳۰ درصد قرار دارند، گفت: شایان ذکر است که استان‌های سیستان و بلوچستان با نرخ ۲۵/۳ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان اصفهان با نرخ تورم ۳۹/۱ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. به این ترتیب حدود ۱۳/۸ درصد بین نرخ تورم استان‌ دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

طیفوری با تصریح بر اینکه از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد‎ماه‎ سال جاری نسبت به مرداد‎ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۱/۶ درصد و در استان برابر ۳۳/۲ درصد بوده که بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در «آموزش»، «سبزیجات»، «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی»، «ماهی‎ها و صدف‏داران» و «هتل و رستوران» بوده است، گفت:همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در مرداد‎ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲ درصد و استان برابر ۲/۴ درصد است که در گروه‌های «آب، برق و سوخت»، «سبزیجات» و «استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی» دارای بالاترین مقدار بوده است.

Share