یک مقام مسئول تشریح کرد:

نحوه دریافت خسارت بابت قطع برق | مشترکین حوادث را ثبت کنند، میزان آسیب‌دیدگی ارزیابی می‌شود

بر اساس قانون یک بیمه‌ تحت عنوان بیمه خسارت مشترکین داریم که به حوادثی تعلق می‌گیرد که بر اثر اختلال جریان برق در حوزه مشترک یعنی در واقع در عرصه یا اعیان مشترک رخ داده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: از سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعهدات پرداخت شده و آماده پرداخت بیمه داریم که جزئیات به زیان‌دیده ارسال می‌شود که قیمت را تائید و شماره شبا بابت پرداخت را اعلام کند، علاوه بر این ۱۰۰ میلیارد؛ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم پرونده‌هایی داریم که دارای نقص مدرک هستند بعد از اینکه نقصی‌ها برطرف شد وارد مرحله تایید و پرداخت نقدی می‌شوند.

عبدالامیر یاقوتی پرداخت بیمه خسارت قطعی برق اظهار داشت: بر اساس قانون یک بیمه‌ تحت عنوان بیمه خسارت مشترکین داریم که به حوادثی تعلق می‌گیرد که بر اثر اختلال جریان برق در حوزه مشترک یعنی در واقع در عرصه یا اعیان مشترک رخ داده باشد، یعنی منجر به آتش‌سوزی، انفجار و یا مسمومیت شود، اگر کنتور برق مشترک اتصالی پیدا کرده و نهایتا منجر به آتش‌سوزی شود، هزینه‌های جانی و مالی متناسب با آن فرایندی که کارشناسان رسمی بیمه قیمت‌گذاری می‌کنند، تعیین و در سقف قراردادی که منعقد می‌شود پرداخت صورت می‌گیرد.

وی افزود: برنده بیمه طرف قرارداد امسال مشخص شده و ظرف یک ماه آینده یعنی تا پایان شهریور ماه ارتباط سیستمی‌ به وجود خواهد آمد و پرونده‌ها انتقال پیدا کرده، کار کارشناسی انجام و پرداخت انجام خواهد شد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با بیان اینکه تا پایان دی ماه در حوزه بیمه خسارات به‌روز خواهیم شد، گفت: یعنی درواقع کل پرونده‌های سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

وی توضیح داد: اگر آتش‌سوزی به وجود نیامده و حادثه‌ای در شبکه رخ داده باشد که منشاء آن از شبکه بوده و مربوط به ملک فرد نباشد مثلا به دلیل برخورد یک خودرو به تیر برق اتصالی بوجود آمده و منجر به آسیب و ضرر و زیان به وسایل برقی مشترکین شود، پرونده حقوقی تشکیل داده می‌شود و ما نیز شاکی می‌شویم، دادگاه روی این پرونده رای می‌دهد که نهایتا اجرای رای دادگاه الزام‌آور است. مورد دیگر اینکه بدون دخالت علت ثالث ایرادی روی شبکه ایجاد شود که منجر به آسیب به تجهیزات شود و تعدادی از خانوارها دچار مشکل شوند، مشترکین حوادث را ثبت می‌کنند و شرکت‌ها میزان آسیب‌دیدگی تجهیزات را ارزیابی و نسبت به پرداخت بیمه خسارت اقدام می‌کنند.

یاقوتی ادامه داد: شرکت‌های توزیع یک بیمه مسئولیت مدنی هم دارند که از طریق آن بیمه مسئولیت مدنی؛ متناسب با تعهداتی که بین بیمه‌گذار و خود شرکت توزیع برقرار شده هزینه‌هایی که مطرح شده را پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشترکین باید حوادث را در سامانه bime.tavanir.org.ir ثبت کنند و اگر حوادث داخل منزل باشد که به آتش‌سوزی منجر شود در حوزه بیمه بررسی می‌شود و در غیر این صورت در شرکت‌های توزیع رسیدگی خواهد شد، هر شرکت‌ توزیع  فرم خاصی دارد که اگر مشترکین به این موارد برخورد کردند به شرکت توزیع اعلام کنند، ضمن اینکه در سامانه “برق من” هم ویژگی خسارت به لوازم دیده شده که به صورت غیرحضوری امکان اطلاع‌رسانی وجود دارد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: از سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعهدات پرداخت شده و آماده پرداخت بیمه داریم که جزئیات به زیان‌دیده ارسال می‌شود که قیمت را تائید و شماره شبا بابت پرداخت را اعلام کند، علاوه بر این ۱۰۰ میلیارد؛ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم پرونده‌هایی داریم که دارای نقص مدرک هستند بعد از اینکه نقصی‌ها برطرف شد وارد مرحله تایید و پرداخت نقدی می‌شوند.

وی گفت: در قرارداد یک سقفی برای پردخت‌ها تعیین شده که متناسب با ویژگی‌های سن و نوع خسارت؛ کارشناس رسمی بیمه کالای آسیب دیده را قیمت‌گذاری می‌کند یعنی قیمت‌ها باید به گونه‌ای تعیین شود که تامین‌کننده خسارت‌های وارده به کل مشترکین باشد یعنی اگر به عنوان مثال  ۲ تا ۳ هزار پرونده وجود دارد و قرار است تا  ۲۰۰ میلیارد پرداخت شود به طور متوسط به هر زیان‌دیده ۱۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌شود. در کل چارچوب تدوین شده و طبق اعلام نظر کارشناس رسمی بیمه تعیین می‌شود.

Share