بزرگترین مخزن‌ ذخیره‌سازی گاز کشور به بهره‌برداری نرسید :

اولین بدقولی مدیر عامل شرکت گاز/زمستان درگیلان مشکل گاز داریم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برخلاف وعده مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، دومین مخزن ذخیره‌سازی گاز کشور در ماه گذشته به بهره‌برداری نرسید.طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه علاوه بر این که گاز مورد نیاز مورد استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و حتی اردبیل را تامین خواهد کرد کشور را از واردات گاز از همسایگان شرقی بی نیاز می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا : برخلاف وعده مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، دومین مخزن ذخیره‌سازی گاز کشور در ماه گذشته به بهره‌برداری نرسید.

حمیدرضا عراقی نهم مهرماه در حاشیه مراسم کنفرانس اتحادیه بین المللی گاز در ایران از راه اندازی دومین مخزن ذخیره سازی گاز کشور طی یک تا دو هفته آینده خبر داده بود اما این مهم در تاریخ اعلام شده محقق نشد.

Amir Kholoosi-1-55-1

این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که آیا تاسیسات مورد نیاز برای ذخیره‌سازی گاز در این مخزن آماده تزریق گاز است تاکید کرده بود: شوریجه برای تزریق گاز آماده است و با توجه به بازدیدی که اخیرا از این طرح داشته‌ام کل تاسیسات آن آماده شده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مشکل تامین گاز در فصل سرد ، امکان بهره برداری از بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز منطقه (شوریجه) ممکن است؟ گفته بود: با توجه این که تا دو ماه آینده مشکل گاز نداریم تزریق گاز در این مدت انجام می‌شود تا در زمانی که هوا سرد شد بتوانیم از گاز تزریق شده استفاده کنیم.

وی در مورد حجم تزریق گاز به این مخزن اظهار کرد: حجم تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه بستگی به این دارد که شرکت ملی نفت چه مقدار گاز به این طرح اختصاص دهد.

عراقی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق گاز با همان یک حلقه چاه انجام می‌شود توضیح داد: یک حلقه چاه نیست بلکه چاه‌های تزریق بیشتر است اما نمی توانم تعداد آن‌ها را اعلام کنم.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران طبق برنامه باید روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق شود که با توجه به شرایط ممکن است این مقدار روزانه پنج تا هفت میلیون متر مکعب در روز باشد.

اگرچه مدیران از تکمیل طرح برای تزریق خبر می‌دهند اما برخی کارشناسان نیز آماده نبودن تاسیسات طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه را یکی از علت‌های تزریق نشدن گاز به این مخزن اعلام می‌کنند به طوری که طبق آخرین اخبار این پروژه در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

از سوی دیگر در حالی زمان تزریق گاز به مخزن شوریجه با تاخیر روبه رو شده است که چند روزی بیشتر به آغاز فصل سرد باقی نمانده است و دیگر امکان تزریق به دلیل افزایش مصرف گاز در فصل سرد وجود ندارد و ممکن است تزریق به این مخزن به سال آینده موکول شود.

طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی علاوه بر این که گاز مورد نیاز مورد استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و حتی اردبیل را تامین خواهد کشور را از واردات گاز از همسایگان شرقی بی نیاز می کند.

کل ظرفیت مخزن ذخیره‌سازی شوریجه ۴.۸ میلیارد متر مکعب است که در الگوی تزریق باید در فاز اول ۱۰ میلیون متر مکعب، در فاز دوم ۲۰ میلیون متر مکعب و در فاز سوم ۴۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تزریق شود.

همچنین این مخزن ذخیره‌سازی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در استان خراسان رضوی واقع شده است، پالایشگاهی به ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب در روز دارد./ایسنا

Share