دکتر مهدی فلاح در جمع دهیاران بخش کوچصفهان؛

طرح هادی در گیلان به یک معضل تبدیل شده | مافیای واردات برنج باید از بین برود

مهدی فلاح با اشاره به مشکلات به وجود آمده از قبال طرح هادی عنوان کرد: طرح هادی در همه استان‌ها مبدل به فرصت شد اما در گیلان به مشکل و معضل تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر مهدی فلاح نماینده مردم شهرستان رشت و خمام روز سه شنبه در جمع دهیاران بخش کوچصفهان اظهار کرد: اساسی‌ترین مشکل در این بخش آب شرب است که بارها از سوی بخشدار محترم و مسولان محلی عنوان شده است و با برآوردهای صورت گرفته، اتصال به خط انتقال آب تصفیه خانه سنگر هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان دارد.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های تامین آب شرب، حفر چاه فلمن است که در مورد کوچصفهان به دلیل همجواری با شعبات رودخانه سفیدرود، منابع آب زیرزمینی منطقه، اغلب با شن و ماسه آمیخته است و حفر چاه فلمن در مناطق مختلف بخش، نیاز به کارشناسی بیشتر دارد.

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام با بیان اینکه اتصال به شبکه تصفیه خانه سنگر در دو سال پیش ۳۵۰ میلیارد هزینه داشته، گفت: در حال حاضر برآورد هزینه به هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که کل بودجه عمرانی استان ۳ هزار میلیارد تومان است.

فلاح ادامه داد: زمانی می‌توانیم چنین اعتباری به یک بخش تخصیص دهیم که کشور بتواند نفت را  ۲۰۰ دلار بفروشد و درآمدهای دیگری هم داشته باشد و دارای منابع مالی خوبی باشد اما در حال حاضر کشور محدودیت منابع دارد و در چنین شرایطی نباید انتظارات بزرگی داشته باشیم.

نماینده رشت و خمام با تاکید بر اینکه معمولا اولویت همه دولت‌ها بودجه‌های جاری است و باقی مانده به امور عمرانی تخصیص می‌یابد، تصریح کرد: طی چند سال گذشته همواره شاهد نحیف شدن بودجه عمرانی هستیم.

عضو مجمع نمایندگن گیلان تاکید کرد: مطالبه آب شرب باید عمومی باشد، مردم گیلان و شهرستان رشت مردمانی نجیب هستند و متاسفانه بسیاری از مسئولان از این نجابت سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش دیارمیرزا، فلاح با بیان اینکه اعتبارات سالیانه در اختیار هر نماینده ۳۰ میلیارد تومان است، افزود: بنده حاضرم اعتبارات یکسال خود را برای رفع مشکل آب کوچصفهان بگذارم اما برای تخصیص دادن چنین اعتباری محدودیت‌های وجود دارد مثلا پروژه مورد نظر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

وی افزود: مشکل آب شرب فقط در بخش کوچصفهان نیست و در بخش‌های دیگر از حمله بخش مرکزی نیز شاهد آن هستیم به طوری که در حال حاضر ۷۰ روستای بخش مرکزی، فاقد آب شرب هستند.

طرح توسعه منطقه آزاد انزلی منجر به توسعه شهرستان رشت خواهد شد

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام گفت: متاسفانه از بس حرف نزدیم مطالبات ما روی زمین مانده است. از مدیرکل جهادکشاورزی پرسیدم چرا رهاسازی آب کشاورزی ۱۰ روز بعدتر از کشت برنج صورت گرفت، پاسخ داد استانداری چنین تصمیمی گرفته بود، بنده در پاسخ به ایشان گفتم تصمیم اشتباهی بود همین امر سبب گردیده امسال بسیاری از دانه‌های برنج پوچ شود.

وی ادامه داد: از این به بعد هرکس هر عمل خلافی را انجام داد باید منتظر جواب آن باشد یا در دادگاه یا پیشگاه مردم باید پاسخگو باشد.

فلاح تاکید کرد: بنده هرگز قول نمیدهم و نخواهم داد هر حرفی بزنم با این شرط که اگر زنده باشم و خدا توفیق دهد کار و مشکل را پیگیری و رفع خواهم کرد.

وی با تاکید بر  اینکه باید برای تولید در منطقه و بخش کار صورت گیرد، گفت: در بخش کوچصفهان تا الان برای تولید چه اقداماتی انجام گرفت؟ کاملا هیچ چیز صورت نگرفته است.

فلاح با اشاره به اینکه طرح توسعه منطقه آزاد یکی از اقدامات موثر در توسعه اقتصادی شهرستان رشت خواهد بود، افزود: این طرح کل رشت تا صومعه سرا را فرا خواهد گرفت و محصولاتی که از اروپا وارد می شود تعرفه گمرکی نخواهند داشت و این فرصت خوبی برای شهرستان رشت خواهد بود.

وی ادامه داد: در کوچصفهان می‌توان بستر پرورش نوغان را با کاشت درختان توت فراهم کرد و هر گاه طرح توسعه منطقه آزاد اجرایی شد حتی با تهیه نوغان چینی بتوانیم تولید نخ ابریشم را در بخش داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ظرفیت‌های کوچصفهان را کشت دوم دانست و گفت: کشت دوم باعث می‌شود که توان مالی کشاورز افزایش پیدا کند.

طرح هادی در گیلان به یک معضل تبدیل شده است

وی در ادامه با اشاره به مشکلات به وجود آمده از قبال طرح هادی عنوان کرد: طرح هادی در همه استان‌ها مبدل به فرصت شد اما در گیلان به مشکل و معضل تبدیل شده است. طرح هادی برای مردم بومی استان است و قرار بود که مهاجرت از روستاها را معکوس کند اما شاهد فروش زمین به غیر بومی‌ها و مهاجرت روستایی‌ها به شهرها هستیم که این امر سبب تغییر فرهنگ، زبان و گویش گیلان خواهد شد.

مافیای واردات برنج باید از بین برود

به گزارش دیارمیرزا، فلاح در مورد خرید تضمینی برنج نیز گفت: تصمیم گرفته شد که در شورای قیمت گذاری، نرخ برنج مشخص شود. در حال حاضر  برای قیمت برنج، در رقم  پایه ۹۳ هزار تومان در حال رایزنی هستیم اما بنده معتقدم قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی ۱۵۰ هزار تومان معادل ۳ دلار است.

نماینده رشت و خمام با تاکید بر اینکه مافیای واردات برنج باید از بین برود، تصریح کرد: ۱۳ نماینده گیلان خدمت آقای رئیس جمهور رفتیم و هر کدام در زمینه کاری تقاضایی مطرح کردند، یکی از همکاران تقاضا کرد که ۴ ماه واردات برنج به تعویق بیفتد. بسیار جالب بود که رئیس جمهور با شنیدن این تقاضا عنوان کرد که صبح امروز نامه‌ای با عنوان وارد کردن برنج به دفتر من آمد البته رئیس جمهور امضا نکرد و قرار شد مورد بررسی قرار گیرد.

رای من در انتخاب وزرا شفاف بود

نماینده شهرستانهای رشت و خمام  در مجلس به انتخاب و نوع رای دادن خود  به کابینه دکتر پزشکیان اشاره کرد و گفت: رای من کاملا شفاف بوده و بر روی تک تک افرادی که رای مثبت و منفی دادم، حجت شرعی داشتم. بنده حتی به برخی وزرای پیشنهادی که اصلاح طلب بودند رای دادم، یعنی جناحی فکر نکردم و نگاهم تخصصی بود.

Share