در کمیسیون بودجه شورای شهر رشت صورت گرفت؛

از ارائه آخرین وضعیت پروژه ۸ هزار میلیاردی گیل لند تا بازگشایی مسیر لب آب به رودبارتان

شفیعی گفت: در پروژه‌های طرح میثاق از شهردار رشت تشکر می‌کنیم و این یک کار جمعی است که رضایت مردمی را در پی دارد اما انتظار داریم بازگشایی‌ها نیز به موازات دنبال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکصد و چهلمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید شمس شفیعی و با حضور مجید عزیزی، محمدحسن عاقل منش و هادی رمضانی دیگر اعضای کمیسیون در ساختمان شورا برگزار شد.

در پروژه‌های طرح میثاق از شهردار رشت تشکر می‌کنیم | بازگشایی مسیر لب آب به رودبارتان و اتمام عملیات آسفالت

سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت در ابتدای جلسه اظهار داشت: تاکید می‌کنم آقای شهردار به این موضوع توجه کنند که سه نرم‌افزار به صورت مستقل از هم کار می‌کند و در بحث کنترل پروژه، مالی و شهرسازی سه نرم‌افزار متفاوت فعال است و به یکدیگر متصل نیستند.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم تفریغ بودجه و گزارش مالی داشته باشیم گزارش سازمان‌ها باید دستی وارد شود و استان اصفهان توسط سازمان فاوا نرم‌افزار جامع مالی طراحی کرده و همه موارد را در همان نرم‌افزار پوشش می‌دهد و همه موارد در همان دیده شده است و زیرسیستم‌های سازمان‌ها به همان متصل و امکان پایش دارد.

شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: در پروژه‌های طرح میثاق از شهردار رشت تشکر می‌کنیم و این یک کار جمعی است که رضایت مردمی را در پی دارد اما انتظار داریم بازگشایی‌ها نیز به موازات دنبال شود و تملک‌ها در سال گذشته هزینه‌های کمتری داشتند و باید هرچه سریعتر به سرانجام برسند و برابر مصوبه شورا ملک‌های سرگل به سعدی امکان تهاتر نیز دارند و در این مسیر می‌توان با تهاتر، تملک را انجام داد و باید بکوشیم تا دهه فجر بازگشایی مسیر سرگل به سعدی را به اتمام برسانیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا تصریح کرد: شهرداری مجموعه‌ای از امور است و اگر در موردی به خوبی عمل نکند، مجموعه شهرداری و شورا زیر سوال می‌رود و در طی سه ماه پیش رو باید سازماندهی مالی را انجام دهیم تا بتوانیم مساله وام و اوراق قرضه را نیز دنبال کنیم.

شفیعی در پایان از بازگشایی مسیر لب آب به رودبارتان و اتمام عملیات آسفالت خبر داد و گفت: این مسیر از ابتدای رودبارتان به لب آب متصل می‌شود و آسفالت مسیر انجام شده و بازگشایی‌ها از اهمیت بیشتری نسبت به پل‌ها برخوردارند و رینگ دور شهری نیز اهمیت به مراتب بیشتری دارد.

پروژه‌های طرح میثاق نتیجه مثبت آنچنانی نخواهد داشت | با کنارگذر می‌توانستیم مشکلات ترافیک را رفع کنیم

مجید عزیزی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت نیز بیان داشت: با مشورت اساتید دانشگاه، معتقدم پروژه‌های طرح میثاق نتیجه مثبت آنچنانی نخواهد داشت و با کنارگذر می‌توانستیم مشکلات ترافیک را رفع کنیم اما به تصمیمات شورایی احترام می‌گذارم ولی معتقدم با همین هزینه راهکارهای دیگری برای رفع مشکلات ترافیکی وجود داشت تا در برخی نقاط حجم ترافیک را کم کنیم و بحث بنده پیرامون اولویت‌ها است.

وی افزود: در بحث تقاطع رودباری هیچ توجیهی وجود ندارد و تالاب عینک بعد از مدت‌ها تعیین تکلیف شد و می‌توانستیم در آن نقطه درآمد پایدار ایجاد کنیم، اما امروز تنها دغدغه ما این است که درآمد کسب کنیم و طرح میثاق را پیش ببریم و به همین علت ممکن است پول برای تالاب عینک به موقع تزریق نشده و پروژه طولانی شود.

عزیزی در پایان تصریح کرد: این پل‌ها اگر بازگشایی شوند ترافیک را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌کنند و حتی آثار منفی نیز خواهند داشت و ترافیک مسیرهای مختلف را بیشتر خواهند کرد.

پروژه نیاز به مطالعات ترافیکی داشت و صدها جلسه تخصصی برگزار شد 

ناصر عطایی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت نیز در این جلسه تصریح کرد: این پروژه، در سال ۱۳۹۸ آغاز و تحت عنوان پارک آبی شهر رشت مطرح شد و قرار بود بالاتر از میدان گیل جنب آرامستان اجرا شود و قرارداد آن نیز منعقد شد که حجم سرمایه‌گذاری دو هزار و صد میلیارد تومان بود و این پروژه به دلایل مختلف متوقف شد و در شهریور ۱۳۹۹ جلساتی با شهردار برگزار شد تا موضوع تعیین تکلیف شود و این سرمایه گذار را از دست ندهیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه، مقرر شد بخشی در مسکن مهر و بخشی در خیابان پرستار اجرایی شود و این موضوع مشروط به نظر اداره حقوقی بود که نظریه اداره حقوقی اخذ شد و به شورای شهر وقت ارسال شد.

عطایی با اشاره به دیگر پیگیری‌های صورت گرفته خاطرنشان کرد: پروژه نیاز به مطالعات ترافیکی داشت و صدها جلسه تخصصی برگزار شد تا منجر به صدور مجوز شد و در ادامه مجوز پدافند غیرعامل را گرفتیم و پس از آن مجوز پیوست زیست محیطی نیز گرفته شد و نظریه بلامانع بودن آب منطقه‌ای و فرمانداری را نیز گرفتیم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت در ادامه با بیان اینکه پس از اخذ تائیدیه ها، باید تائیدیه نهایی برای موافقت نامه صادر شود عنوان کرد: این پروژه در ۲۳ طبقه تعریف شده است و یک طبقه همکف و دو طبقه زیرزمین است و با متراژ تقریبی ۱۷۲ هزار متر مربع در نظر گرفته شده و همکف تا طبقه ۳ تجاری، طبقات ۴ و ۵ پارکینگ طبقاتی، طبقه ۶ سینما تئاتر گالری، طبقه ۷ رستوران، طبقه ۸ تالار اجتماعات و طبقات ۹ تا ۲۰ هتل است و در مجموع یکهزار و ۵۷۶ پارکینگ نیز در نظر گرفته شده است.

عطایی با اعلام اینکه مبلغ عوارض بدون محاسبه تغییر کاربری عرصه پروژه گیل لند و بر اساس متراژهای اعلام شده حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است، اظهار داشت: همچنین ارزش افزوده با تغییر کاربری صورت گرفته حدود یکهزار میلیارد تومان بوده که به ۱۴۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

بودجه شهرداری رشت ۶ هزار میلیارد تومان است و ارزش پروژه گیل لند برای شهرداری رشت ۸ هزار میلیارد تومان!

سید شمس شفیعی ضمن قدردانی از زحمات رئیس سازمان سرمایه‌گذاری بیان داشت: بودجه شهرداری رشت ۶ هزار میلیارد تومان است و ارزش پروژه گیل لند برای شهرداری رشت ۸ هزار میلیارد تومان است که با زحمات و پیگیری‌های مهندس عطایی و مجموعه شهرداری به نتیجه رسیده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه این پروژه برای حدود هزار نفر اشتغالزایی می‌کند اتفاق مبارکی است.

آقای استاندار باید در این مسائل کمک کند

هادی رمضانی، دیگر عضو کمیسیون بودجه شورا نیز اظهار داشت: عوامل تسهیل کننده در سرمایه‌گذاری به موانع تبدیل شده‌اند و باید بپرسیم کدام بحث میراثی در این زمین وجود دارد؟ و تمام ادارات در شهرها موظفند تسهیل کننده کار سرمایه گذار باشند.

وی افزود: متاسفانه در این استان این تسهیل و رفع موانع وجود ندارد و شهرداری و مدیریت شهری زمانی به موفقیت می‌رسد که سرمایه گذار را بتواند جذب کند و آقای استاندار باید در این مسائل کمک کند و اگر می‌خواهیم شهری آباد داشته باشیم لازمه کار این موارد است.

همراهی استاندار را ندیده‌ایم و تا کنون یک بار آقای عباسی به شورای شهر رشت نیامده است

مجید عزیزی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه انتقاداتی از استاندار گیلان داشت و خاطرنشان کرد: همراهی استاندار را ندیده‌ایم و تا کنون یک بار آقای عباسی به شورای شهر رشت نیامده است.

وی تصریح کرد: تمام پروژه‌های بزرگ در رشت است و استاندار گیلان از پروژه‌های رشت که هیچ ارتباطی به دولت نداشته بازدید کرده است اما با اعضای شورا نشستی برگزار نمی‌کند تا از دغدغه‌ها مطلع و پیگیری کند.

Share