معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد

آغاز تنظیم و ثبت اسناد تعهد به بیع، قولنامه و مبایعه‌ نامه در دفاتر اسناد رسمی

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران گفت: دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور از روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۵/۱۳ موظف به اجرای ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علیرضا سلیمی نائینی معاون فناوری اطلاعات کانون با اشاره به ایجاد زیرساخت های اجرای ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی در سراسر کشور تاکید کرد: براساس تکلیف قانونی و ایجاد زیرساختهای لازم، دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور از روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۵/۱۳ مکلف هستند به درخواست طرفین معامله، اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص در خصوص اموال غیرمنقول از قبیل تعهد به بیع، قولنامه و مبایعه نامه را تنظیم و ثبت نمایند و زیرساخت های لازم در سامانه ثبت الکترونیک اسناد پیش بینی شده است.

نایب رییس سابق کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به سیر فرآیندی این تکلیف در دفاتر اسناد رسمی افزود: بر اساس ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول؛ با مراجعه مستقیم طرفین معامله و درخواست آنها، سران محترم دفاتر اسناد رسمی ضمن احراز هویت و اخذ اسناد و مدارک مثبت مالکیت و سایر اسناد مورد نیاز، اقدامات قانونی خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: به موجب این قانون و براساس تبصره ۴ ماده یک قانون فوق الذکر، در خصوص اموال غیرمنقولی که پس از لازم الاجرا شدن این قانون (۱۴۰۳/۴/۲) سند مالکیت حدنگار برای آنها صادر می شود، اعم از آن که اسناد صادر شده به دلیل انجام معامله باشد و یا تعویض اسناد قدیمی، مفاد ماده ۲ قانون الزام  به صورت الزامی اجراء خواهد شد، هر چند تنظیم اسناد موضوع ماده ۲ قانون الزام نسبت به سایر اسناد حدنگاری شده که قبلا صادر شده ، نیز بلامانع خواهد بود.

ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول:

دفاتر اسناد رسمی مکلفند به درخواست طرفین معامله اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص در خصوص اموال غیر منقول از قبیل تعهد به بیع قولنامه مبایعه نامه و امثال آن را تنظیم و ثبت نمایند در این صورت باید مبلغ دقیق ثمن مورد توافق طرفین و همچنین شروط مورد نظر آنها اعم از پیش بینی اقساط ثمن و زمان پرداخت آن پیش بینی انحلال و فسخ یا اسقاط آن با رعایت مقررات مربوط در سند درج گردد. مأخذ محاسبه عوارض و وجوه قانونی از قبیل حق الثبت، حق التحریر و هزینه دادرسی قراردادهای مذکور تابع حکم مندرج در تبصره (۳) ماده (۶۴) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی (۱۳۹۴/۴/۳۱) ارزش معاملاتی می باشد.

سلیمی نائینی با اشاره به تصویب این قانون مهم در مجلس شورای اسلامی و متعاقبا” در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کانون سردفتران و دفتریاران با همه توان خود برنامه ریزی کرده است تا اجرای بخش های مختلف این قانون تسریع شود.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: از روز  شنبه ۱۴۰۳/۵/۱۳ مردم عزیز در سراسر کشور می توانند با مراجعه مستقیم به هر یک از دفاتر اسناد رسمی نسبت به تنظیم و ثبت رسمی اسناد مبایعه نامه و تعهد بیع و قولنامه اقدام نمایند.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده؛ از روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۵/۱۵ اجرای ماده ۳ قانون الزام در دستور کار قرار دارد و در این راستا؛ اسناد تنظیم شده در مشاورین املاک، جهت بررسی، انجام تغییرات مورد نیاز و تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی ارسال خواهد شد.

سلیمی نائینی با اشاره به روند انجام اقدامات پیش رو تصریح کرد: این معاونت در قالب صدور اطلاعیه های مختلف، دفاتر اسناد رسمی را در اجرای هر چه بهتر این قانون یاری خواهد کرد و از طریق منوی مکاتبات پرتال به نشانی https://eservice.notary.ir/ پاسخگوی سوالات همکاران خواهد بود.

Share