رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد

شناسایی پشه آئدس در ۱۴ شهرستان گیلان | فرد مبتلا ساکن یکی از کشورهای همسایه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از شناسایی پشه آئدس در ۱۴ شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون یک مورد ابتلا نیز شناسایی شده است.

پشه آئدس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدتقی آشوبی، با اشاره به شناسایی یک مورد ابتلا به بیماری‌های ناشی از نیش پشه آئدس در گیلان، اظهار کرد: تا امروز در ۱۴ شهرستان گیلان پشه آئدس را شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی لازم برای مقابله با پشه آئدس به صورت روزانه در گیلان انجام می شود، افزود: با توجه به مراقبت های انجام شده در استان مشکلی نداریم، اما یک مورد شناسایی شده از خارج از کشور وارد استان شده بود و علائم داشت که پس از بررسی ها، ثابت شد که آلوده هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت وگوی خبری، فرد مبتلا را ساکن یکی از کشورهای همسایه دانست که به گیلان آمده و تصریح کرد: مراقبت های لازم از این فرد انجام شد و تحت مراقبت کامل نیروهای بهداشتی قرار گرفت.

آشوبی با بیان اینکه امکان شناسایی پشه آئدس برای مردم وجود ندارد و نیازمند کارهای تخصصی است، عنوان کرد: پشه آئدس روزگز بوده و در فضای باز و در طول روز ایجاد گزش می کند، اما پشه های آنوفل در فضاهای بسته و مسقف و در طول شب گزش دارند.

وی از مردم خواست مراقبت های لازم را برای در امان ماندن از گزش انجام دهند و تاکید کرد: افراد عادی نمی‌توانند پشه آئدس را تشخیص دهند و حتما باید از حشره شناسان کمک بگیریم.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مردادماه سال گذشته اولین مورد پشه آئدس را در استان شناسایی کردیم، یادآور شد: همه ارگان ها و نهادها وارد کار شدند و پاکسازی محیط‌های شهری را انجام دادیم؛ به شهروندان نیز توصیه شد جهت پاکسازی منزل و محل کار که فضای مناسب تکثیر پشه آئدس از جمله آب راکد در آن وجود دارد، اقدام کنند.

وی با اشاره به آموزش کادر بهداشت و درمان جهت آموزش و مراقبت از بیماری، خاطرنشان کرد: علائم ناشی از گزش پشه بین چهار تا هشت روز شروع می‌شود و درمان حمایتی دارد لذا تامین دارو و سرم‌های مورد نیاز را انجام دادیم.

Share