مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت ۲ اثر میراث طبیعی گیلان به استاندار گیلان ابلاغ شد+ جزییات

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت ملی ۲ اثر میراث طبیعی استان در فهرست آثار ملی و ابلاغ آن به استاندار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت ملی ۲ اثر میراث طبیعی استان در فهرست آثار ملی و ابلاغ آن به استاندار خبر داد.

ولی جهانی شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: درخت افرا پلت کهنسال لنگرود و منظر طبیعی بشکافته سنگ و عروس طله (طلا) سیاهکل ۲ اثر ثبت شده مذکور در فهرست میراث طبیعی کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار کرد: آثار یادشده به ترتیب با شماره‌های ۱۲۷۹ و ۱۲۷۸ در شهرستان لنگرود بخش اطاقور دهستان لات لیل – روستای لیارود و شهرستان سیاهکل بخش دیلمان روستای ملومه در فهرست ملی کشور ثبت شد.

او بیان کرد: در ابلاغ آثار یاد شده به استاندار، آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمایت این وزارت است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خانه است؛ هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود ممنوع است.

جهانی ثبت آثار را زمینه محافظت بهتر از آن‌ها دانست و گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها، مردم و علاقه‌مندان به مواریث ارزشمند فرهنگی، بستر لازم برای صیانت و پاسداشت آثار فاخر استان بیش از پیش فراهم آید.

شایان ذکر است بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بیش از ۵۰۰ اثر از آن‌ها میراث طبیعی است.

Share