دبیر ستاد انتخابات استان گیلان خبر داد

پیش‌بینی ۳ مکان عمومی در رشت برای تبلیغات نامزدهای انتخابات

شفیعی ثابت تصریح کرد: در رشت سه مکان ورزشگاه عضدی، سالن ۶ هزار نفری و یک سالن ورزشی کنار ورزشگاه عضدی به نامزد تعلق گرفته و فقط مجوز برگزاری سخنرانی در این سه مکان داده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جواد شفیعی‌ثابت، مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان امروز، ۲۷ خردادماه در نشست توجیهی تبیینی «ملاحظات و مفاد قانونی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری» که با حضور امیرحسین طاهری، مدیرکل ارشاد استان در تالار مرکزی رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت اظهار کرد: برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۶۸۸ شعبه اخذ رای با ۴۶ هیات اجرایی در استان گیلان پیش بینی شده و همچنین ۳۵۰۰۰ عوامل اجرایی در برگزاری انتخابات مشارکت دارند.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان گیلان بر اساس قانون انتخابات فرآیند رای گیری از ۸ صبح روز هشتم تیرماه آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و با نظر ستاد انتخابات این ساعت قابل تمدید است، گفت: نکته مهم این است که در انتخابات ریاست جمهوری، کل کشور یک حوزه است و لذا هر رای در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه به لحاظ امنیتی و حفاظتی حساسیت بیشتری بر عهده عوامل اجرایی در این دوره از انتخابات است، تصریح کرد: اصحاب رسانه دقت کنند که همزمان با شب انتخابات از گمانه‌زنی در خصوص نتایج پرهیز کنند، ما نمی‌توانیم نتایج را زودتر از ستاد انتخابات کشور اعلام کنیم زیرا باید همه صورتجلسه‌ها از ۴۶ هیات اجرایی جمع‌آوری شود.

شفیعی‌ثابت با اشاره به ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بر اساس ماده مذکور مطبوعات و نشریات حق ندارند از سه روز قبل از اخذ رای آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که‌ دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف ۱۸ ساعت پس از انتشار به وسیله‌وزارت کشور به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از ممنوعیت طبق قانون مطبوعات می‌باشد.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان ادامه داد: در صورتی که آن رسانه ‌قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله‌ای که در غیر مدت ممنوعیت چاپ ‌می‌شود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ و نشریه خواهد بود. انتشار آن گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز در مدت سه روز قبل ‌از روز اخذ رأی ممنوع است و نامزد معترض حق دارد در زمان قبل از ممنوعیت تبلیغات، نظر خود را منتشر کنند.

وی با اشاره به اطلاعیه امروز پلیس فتا در مورد نظرسنجی‌های انتخاباتی افزود: بازنشر و انتشار نظرسنجی‌ها یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی تخریب، تهمت، توهین، افترا و بیان مطالب غیر واقع و یا غیراخلاقی‌هایی که در خصوص حریم شخصی نامزدها می‌تواند اتفاق بیفتد جرم است لذا رسانه‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

شفیعی‌ثابت بیان کرد: در استان گیلان تاکنون از ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۴ نامزد رئیس ستاد انتخابات خود را در استان مشخص و معرفی کردند؛ روسای ستادهای کشور ممکن است احکام مختلفی برای افراد صادر کنند اما ستاد انتخابات استان فقط یک نفر را به عنوان رئیس ستاد مرکزی می‌شناسد و اگر به لحاظ قانونی مشکلی پیش آید، همان فرد باید پاسخگو باشد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان گفت: برابر قانون نمی‌توانیم اماکن یا امکانات دولتی را برای تبلیغات در اختیار نامزدها قرار دهیم اما می‌توانیم سالن‌های همایش، سالن‌های ورزشی سرپوشیده یا زمین‌های ورزشی را در اختیار نامزدها بگذاریم.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات گیلان افزود: در شهرستان رشت به عنوان مرکز استان سه مکان شامل سالن ۶ هزار نفری شهدای انتظام، ورزشگاه شهید عضدی و سالن ورزشی تختی خیابان نامجو برای تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است که می‌توانیم با صدور مجوز در اختیار نامزدهای انتخابات برای برگزاری همایش‌ها قرار دهیم.

وی تاکید کرد: نامزدها در درون ستادهای خود می‌توانند اقدام به برگزاری جلسات یا تبلیغات کنند اما قانونا در هیج فضای عمومی امکان برگزاری همایش انتخاباتی به‌جز سه مکان مذکور را ندارند.

شفیعی‌ثابت گفت: رسانه‌ها چشم بینای نظام هستند و اعضای ستاد انتخابات هم قسم یاد کرده‌اند که بی طرفانه در انتخابات خدمت کنند لذا با تلاش و همراهی رسانه‌ها ان شاالله بتوانیم در کمال سلامت و امنیت انتخابات را برگزار و دین خود را به شهدای خدمت و خادمان امام رئوف ادا کنیم.

Share