تا ساعت ۱۴:۳۰ تلفن وزیر امور خارجه، امام جمعه، استاندار تبریز زنگ می‌خورد اما...

ناگفته‌های بذرپاش از روز حادثه برای هلی کوپتر حامل رئیس جمهور

مهرداد بذرپاش گفت: تلفن همراه امیرعبداللهیان، استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز زنگ می‌خورد اما پاسخ نمی‌دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در ویژه برنامه جمهور شبکه خبر گفت: در سفر آذربایجان دو موضوع در حوزه زیربنایی در دستور کار بود. یک پروژه مربوط به افتتاح سد به اتفاق رئیس جمهور آذربایجان و دیگری هم پروژه بازدید از پیشرفت کریدور ارس بود.

 بذرپاش ضمن تاکید بر اهمیت کوریدور ارس ادامه داد: در توافقی که حدود ۷ و ۸ ماه قبل در سفر به آذربایجان داشتم در نهایت به این پروژه رسیدیم، پروژه ای که سال ها محل اختلاف بین دو کشور بود اما با پیگیری‌های شخص مقام معظم رهبری و پیگیری‌های روزانه آقای رئیس جمهور این پروژه اجرایی شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره روز حادثه بالگرد رئیس جمهور گفت: در مسیر رفت صحبت‌های مختلفی شد،در خود هلیکوپتر همچنان جلسات کاری داشتیم که چه کار‌هایی هم برای تامین مالی پروژه و هم برای تصمیماتی که برای پروژه‌های بزرگ عمرانی محدودیت‌هایی حوزه زیست محیطی و تامین منابع مالی و … باید انجام شود، حدود نیم ساعت در منطقه بودیم بازدیدی انجام و توضیحاتی درباره پیشرفت کار‌ها داده شد. ایشان دستوراتی صادر کردند. همان جا عوامل مختلف کارگاهی مهندسین کار و مدیران پروژه و کارگران پروژه و مردم محلی هم جمع بودند و تقریباً یک ربع هم رئیس جمهور با اینها صحبت کردند. مقصد بعدی افتتاح سد بود و عملیات افتتاح و مذاکرات دوجانبه با مقامات آذربایجانی هم انجام و سد افتتاح شد.

بذرپاش ادامه داد: نماز ظهر را برگزار کردیم و آمدیم به منطقه‌ای که هلیکوپتر‌ها پارک بودند تا به مقصد پالایشگاه تبریز برگردیم و آن پروژه هم افتتاح شود. حول و حوش ساعت ۱:۱۵ بود این سه هلیکوپتر به مقصد پالایشگاه تبریز پرواز کردند هلیکوپتر رئیس جمهور به علت پروتکل پروازی مقامات وسط قرار گرفت. حول و حوش ۲۰ دقیقه به ۲ دیدم کادر پرواز با هم صحبت می‌کنند من سوال کردم از مهندس پرواز که چه شده اشاره کردند که ما هلیکوپتر اصلی را گم کردیم.

هلیکوپتر پشتی ما یک گشتی را انجام داد ۲ تا ۳ دور در آن منطقه زد اثری پیدا نشد در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که توانستیم فرود بیاییم منطقه کارخانه مس سونگون بود فرود آمدیم، آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار تلفنش زنگ می‌خورد، آقای آل هاشم تلفنشان زنگ می‌خورد، اما پاسخی نمی‌دادند خیلی نگران شدیم تا ساعت دو و نیم تماس ها ادامه داشت.

در تماس با مرکز کنترل فضایی کشور توانستیم موقعیت تقریبی هلیکوپتر را تشخیص بدهیم، هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم، ۵ تا ۶ تا ماشین‌ها را آوردند ما همه سوار ماشین‌ها شدیم و تقسیم کار کردیم و به سمت جاده‌ای که به سمت کوه می‌رفت برای جستجو حرکت کردیم همزمان هم به خود استان و مرکز استان و نیرو‌های امدادی هم خبر دادیم که اضافه بشوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وارد منطقه شدیم یک ساعت بعد هم بارندگی شدید شد و مه خیلی غلیظی آنجا بود که واقعاً دید حداقلی را هم دچار اختلال کرده بود، یک بی تی اس آنجا نزدیک بود با یک بی تی اس نمی‌شد دقیقاً موبایل را معلوم کند لااقل سه تا بی تی اس نیاز دارد ولی یک منطقه حدودی را معلوم می‌کرد که همین منطقه اوزی بود تا آنجا حرکت کردیم که دیگر هوا تاریک شد پهپادی استفاده کردیم حتی رصد با پهپاد هم خیلی سخت بود الی پهپاد‌های حرارتی تازه آن هم حرارتی وقتی مه غلیظ باشد آن هم کارش سخت می‌شود.

نیروهای کمکی و امدادی ومردمی هم آمدند. از حول و حوش ساعت ۱۰ شب به بعد روی یک منطقه متمرکز شدیم همین منطقه حتی خود نقطه شعاع گسترده‌ای داشت ولی به خاطر موقعیت خاص کوهستانی و جنگلی که منطقه برخوردار بود و مه توأمان با فضای جنگل‌های با بافت متراکم که داشت دید را خیلی سخت می‌کرد. با این ظرفیت حوالی صبح ما دیگر موقعیت مکانی دقیق بود که حول و حوش ۴ و نیم صبح فکر می‌کنم به همان نقطه اصلی رسیدند و کار عملیات شناسایی به اتمام رسید و رسیدیم به کلیات و دیگر برایمان روشن شد که عزیزانمان به شهادت رسیده‌اند و وضع پیکر‌ها و حمل و جابجایی پیکر‌ها در دستور کار قرار گرفت و موقعیت منطقه و عزیزان سپاه مدیران استان خیلی کمک کردند و زحمت کشیدند که پیکر‌ها منتقل شد به تبریز و دیگر در جریان هستید مراسم تشییع دارد برگزار می‌شود.

Share