بایدن وقتی آمد پیچ را شل کرد و باعث شد آقایان نفت بفروشند

سخنان طوفانی ظریف: بایدن قرار بود به برجام برگردد؛ نگذارید بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق در برنامه میزگرد سیاست خارجی که به عنوان مشاور مسعود پزشکیان حاضر شده بود، در این برنامه خطاب به فواد ایزدی گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمرند؛ وقتی گفتند ۸۰۰ تحریم قبل از برجام به ۱۵۰۰ تحریم بعد از برجام تبدیل شد، دوتای آن خودم من بودم. شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدجواد ظریف که همراه با مسعود پزشکیان در میزگرد سیاسی حضور پیدا کرده بود، گفت:

بسیار باعث افتخار من است در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست در این جلسه حضور داشته باشم. نکته‌ای می گویم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت اصول کلی مطرح می‌شود. در این سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد چه کسی در خیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است.

وی افزود: رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و اجرا می‌کند. کسی که با نگرش مثبت به سیاست خارجی هم خودش خط دارد و هم معتقد است باید از کارشناسان استفاده کند. این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد. بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشت باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم با دوست‌های خود هم رابطه داشته باشیم. این سیاست خارجی می‌تواند برای این مردم و این کشور راهگشا باشد.

وزیر اسبق خارجه تصریح کرد: قدرت مجموعه‌ای از قدرت‌های مادی و معنایی و کاهش آسیب پذیری است. قدرت معنایی ما، به جمهوری اسلامی قدرت داده است. البته قدرت مادی هم مهم است. توجه امام به قدرت معنایی از قبل از شکل‌گیری تئوری‌های قدرت معنایی بوده است. مقاومت در سال ۱۳۶۱ یعنی زمان ضعف ما در جبهه‌ها ایجاد کرد.

وی افزود: پیام انقلاب اسلامی و نپذیرفتن زور، مقاومت لبنان را ایجاد کرد. خود باوری ما باعث شده به دیگران الهام دهیم که چند سال است اسرائیل نتوانسته در برابر گروهی ایستادگی کند. قدرت را درست تفسیر کنیم. ما پای مقاومت ایستادم. مقاومت قدرت خودش و قدرت ما است و ما معنای معنوی قدرت را از دست نمی‌دهیم.

ظریف خاطرنشان کرد: من دو تحریم آمریکایی دارم. بانک ما را کجا و نفت و پتروشیمی و کشتی رانی ما را کجا تحریم کردند؟ قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد به این دلیل که برجام اجازه نمی‌داد آمریکا تحریم جدیدی اضافه کند. بعضی دوستان نوشتند خروج ترامپ جنگ زرگری است. این بحث‌ها را نکنیم. تنها کشوری که از خروج برجام آمریکا استفاده کرد ایران است.

وی اضافه کرد: ما توانسته بودیم ظرفیت غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ ببریم. بایدن قرار بود برگردد. یکی اسرائیل با ترور شهید فخری زاده مانع آن شد و دیگری قانون راهبردی مجلس. اگر تعداد تحریم‌ها در هشت سال دولت روحانی شد ۱۵۰۰ در دولت شهید رئیسی شد ۲۵۳۰ تحریم. اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم شیره بمالیم درست بمالیم. ببینید مردم تورم و رشد اقتصادی شما و فروش نفت شما را کجا بردند. سیاست بایدن این بود که پیچ را شل کند. اجازه دهید ترامپ برگردد ببینید چه می‌کنید. مهم این است چه تفکری در پاستور می‌نشیند.

او در ادامه افزود: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بار‌ها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید.

ظریف تاکید کرد: حجت الاسلام خاتمی زیر نظر رهبری دنیا را متحول کرد. دولت روحانی هم توانست ایران را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا ترامپ با استفاده از برجام از آن خارج نشد. مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا هم خارج نشد؟ شوروی سابق هم بد خارج شده بود؟ قرآن بخوانیم. بدترین حیوانات کسانی هستند که کفر کردند و ایمان نمی‌آورند آنهایی که با آنها عهد بستیم و هر بار عهد می‌شکنند. اگر همین کفار پیمان شکن آمدند و صلح خواستند. اسلام بر اساس صلح است. اگر اینها خواستند سر تو کلاه بگذارند خدا برای تو کافی است. همان‌قدر که سلاح و نیرو مهم است مردم هم مهم هستند به مردم اهمیت دهید و آنها را کوچک نکنید.

 

 

Share